selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lippoman wrote:
Kanske för att Linn inte har någon rekommendation gällande router?
).
Exakt!
Och det av ett skäl.
Ibland är de saker som utelämnats lika intressant som de som är med. :wink:
Dvs, Linn rekomenderar att separera grejjerna; separat switch, separat WAP och... om man behöver internetaccess en kabel till en router som sedan går vidare.
Om inte...aktivera DHCP i NASen.

Lippoman wrote:
Problemet Traktorpojken har verkar röra DHCP, och det löser ingen switch ...
Och eftersom man inte kan stänga av DHCP i BBBs router (?) så måste någon form av ytterligare router in ...
).
rätt (om man nu inte har en switch med inbyggd router, vilken Linn inte rekomenderar)
Lippoman wrote:
Min setup är BBB "router" - egen router (med WLAN) - switch (Netgear GS108, rek av Linn), till switchen ansluter jag NAS och mediaspelare, datorer till egna routern. På detta sätt har jag separerat medianätet och datanätet (till viss del).
Lysande, exakt som Linn vill!

Vilken GS108 har du?
Finns ett par olika (skiljer i bredd tex, vissa är blå, osäker om vissa är grå)

PostPosted: Sat Mar 14, 2009 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lippoman wrote:
Problemet Traktorpojken har verkar röra DHCP, och det löser ingen switch ...
Och eftersom man inte kan stänga av DHCP i BBBs router (?) så måste någon form av ytterligare router in ...
Min setup är BBB "router" - egen router (med WLAN) - switch (Netgear GS108, rek av Linn), till switchen ansluter jag NAS och mediaspelare, datorer till egna routern. På detta sätt har jag separerat medianätet och datanätet (till viss del).
Exakt! Skönt att någon förstod mitt problem även om kanske var lite otydlig. Har nog kommit fram till att din lösning är den som gäller för mig också, ska bara hitta en (extra) router som passar (funderar på D-Link dir-655). Har du testat att koppla din egna router före BBBs, och funkar det i så fall?

Utan BBBs gateway har jag inga uppspelningsproblem, dock så försvann med den även min WAP så användarvänligheten gick ned en smula - nu måste jag gå in i ett annat rum för att byta spellista. Om det sen beror på urkopplandet av BBBs router eller längre inspelning låter jag vara osagt, men DSen låter bättre nu än när jag drog hem den.

PostPosted: Tue Apr 28, 2009 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du fått ordning på dina nätverksproblem Traktorpojken? Har själv fått strul med min BBBgateway. Har funkat fin fint till nu ? Problemen började när jag köpte en ny dator med vista ? funkar fint att lira musik men efter ca 20 min lägger musiken bara av ! Kanske måste köpa en ny router. Kör med BBB gateway och en gigabitswitch från neatgear.

PostPosted: Tue Apr 28, 2009 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, jag har löst problemet, även om min lösning kanske inte är den bästa. Grundproblemet är att BBBs gateway är för klen men samtidigt nödvändig för att kunna koppla in telefonen. Så jag gjorde precis som Lippoman, dvs kopplade in en extra router mellan BBBs gateway och switchen. Mitt val av router föll på D-Link DIR-655 som numera även är ansvarig för det trådlösa nätverket.

Så BBBs gateway är nu helt urkopplad ur "musiknätverket", men trafiken till/från internet passerar fortfarande den, liksom telefonin.

PostPosted: Tue Apr 28, 2009 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för infon. Är du nöjd med D-Linken då? Kanske lite trist med tre lådor för nätverket men vad göra när man kör Ip telefoni. :? Trist att inte BBB kan kosta på sina kunder en riktig router istället för en halvtaskig gateway som inte håller måttet. :evil:

PostPosted: Fri May 01, 2009 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jodå, D-Linken fungerar som man kan förvänta. Har mängder med inställningsmöjligheter till skillnad från BBBs, bla fasta IP-nummer för datorer, nätverksspelare etc vilket nästan är ett måste om allt ska flyta bra. Ökade dessutom hastigheten från min MacBook mot internet betydligt.

PostPosted: Fri May 01, 2009 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okey ska beställa en router. Kan ju vara kul att få stänga av musiken själv än att hårdvaran gör det åt en :wink:

PostPosted: Wed May 13, 2009 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag oxå beställt en D-link hoppas bara man får ordning på nätverket. En kollega provade d-link 655 och han hade stora problem med Wlanet. Kanske något måndags ex. För annars verkar den fått bra recentioner.

PostPosted: Wed May 13, 2009 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har aldrig haft några problem med WLANet. Däremot tog det en stund innan jag fattade att den kopplade ned all trafik när man låste ett IP-nummer till en specifik dator. Men det är väl mer av en feature än strul...

PostPosted: Sun May 17, 2009 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Äntligen kan man lyssna på en hel skiva utan att nätverket kopplarifrån. Tummen upp för D-link :D :D

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00