selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Wed Apr 08, 2009 16:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Urikan har ju lite sån där Nagra pro känsla! Synd att den ska sitta gömd.

JohanR

PostPosted: Mon Apr 13, 2009 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Urikan har ju lite sån där Nagra pro känsla! Synd att den ska sitta gömd.
Då får väl göra som datormoddarna, bygg skalet i plexiglas, gärna kompletterat med små lysrör :-)

Vem gör den snyggaste pimpade LP12:an?

/ B

PostPosted: Mon Apr 13, 2009 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det BARA jag som tycker iden med att placera MCsteget i LP12 är i grunden tokig?
Vibrationer, elektromagnetisk störningar mellan puppa/motor/elekronik bör kunna vara större än utanför chassit.

Skulle vara kul att placera MCsteget utanför och testa skillnaden!

Tänker på hur Linn tidigare totalsågat de firmor som moddat LP12 med ACmotorer...inbyggda PUsteg...(och ihopbyggd innerchassi)- nu är man där själv :lol:

PostPosted: Mon Apr 13, 2009 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Är det BARA jag som tycker iden med att placera MCsteget i LP12 är i grunden tokig?
Vibrationer, elektromagnetisk störningar mellan puppa/motor/elekronik bör kunna vara större än utanför chassit.

Skulle vara kul att placera MCsteget utanför och testa skillnaden!

Tänker på hur Linn tidigare totalsågat de firmor som moddat LP12 med ACmotorer...inbyggda PUsteg...(och ihopbyggd innerchassi)- nu är man där själv :lol:
Det är väl inte osannolkt att de provat både och. Vibrationerna i spelaren måste man i.o.f.s. hantera ändå och det är väl sannolikt att själva avspelningen av skivan är mycket mer vibrationskänslig än ev. elektronik i spelaren. Det är säkert bra att avståndet mellan PU och MC-steg är kort så där har man säkert en del av förbättringen. Intressant om de nu också använder en servo för att styra rotationen. Det har ju också varit bannlyst. Skall bli intressant att höra skapelsen... kanske bara är en jätte-hype!?

PostPosted: Mon Apr 13, 2009 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Jag har alltid hävdat att riaa bör sitta i skivspelaren. Detta av flera anledningar:
1) Tunnare kablar från tonarmen till elektroniken ger bättre möjlighet att anpassa fjädringen.
2) Signalen från spelaren är linjenivå istället för "den lille" från pickupen.
3) Man slipper en extern låda med ytterligare kablage med kontaktövergångar.
4) Färre lådor totalt sett. Nu väntar jag bara på att motorstyrningen kan integreras i motorn...

/ B

PostPosted: Thu Apr 16, 2009 08:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
4) Färre lådor totalt sett. Nu väntar jag bara på att motorstyrningen kan integreras i motorn...
Som HiFi-nörd är ju inte det nödvändigtvis någon fördel :wink:

Men annars har du ju rätt, Riaa'n borde alltid sitta inne i skivspelaren.

JohanR

PostPosted: Tue Apr 21, 2009 14:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Prisuppgifter enligt tonläget.
Quote:
Priser för "Klimax" Radikal; 61500kr, "vanlig" Radikal 34250kr, Urika 30750.
Paketpris för klimax Radikal & Urika blir 84750kr.
Paketpris för Radikal i den vanliga lådan & Urika blir 57500kr.
/Per

PostPosted: Sat Apr 25, 2009 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En teknisk sak jag inte fattar, är hur stor nytta kalibreringen egentligen gör? Den hjälper ju inte till vad gäller hastighetsvariationer över korta tidsperioder, som väl är det som lär påverka musikupplevelsen (kallas wow och flutter om jag minns rätt).

Jag menar, jag har mycket hellre en skivspelare som spelar exakt en procent för långsamt, men med minimala variationer runt denna hastighet, än en skivspelare som förvisso i snitt ligger på rätt hastighet, men varierar runt denna med säg 0,1%.

(För folk med absolut gehör är det nog viktigt med exakt rätt hastighet, men de är ju inte så många.)

PostPosted: Sat Apr 25, 2009 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
En teknisk sak jag inte fattar, är hur stor nytta kalibreringen egentligen gör? Den hjälper ju inte till vad gäller hastighetsvariationer över korta tidsperioder, som väl är det som lär påverka musikupplevelsen (kallas wow och flutter om jag minns rätt).

Jag menar, jag har mycket hellre en skivspelare som spelar exakt en procent för långsamt, men med minimala variationer runt denna hastighet, än en skivspelare som förvisso i snitt ligger på rätt hastighet, men varierar runt denna med säg 0,1%.

(För folk med absolut gehör är det nog viktigt med exakt rätt hastighet, men de är ju inte så många.)
Kalibreringen är, som jag ser det, viktig. Visst är ett lågt wow & flutter extremt viktigt, viktigare än den nominella hastigheten. Men samtidigt kan tex en liten hastighetsökning ge skenet av en kvickare respons, ett "gladare" ljud. Det är väl kul i och för sig, men speciellt korrekt är det inte. I så fall kan man väl lika gärna lägga in en liten bashöjning också så det blir lite extra tryck.

Tidigare LP12:or (före Lingo) lär ha haft ett mycket lågt värde på w&f men varit betydligt sämre på det dynamiska svajet, dvs när man spelar musik och inte test-toner. Jag gissar att det är bland annat detta som är mycket bättre med Radikal.

/ B

PostPosted: Sat Apr 25, 2009 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det sitter ett svart märke på insidan av yttertallriken, mot vilket kalibreringen konstant sker. Den har också ett slags minne, som gör att om man lyfter av en skiva och hastigheten rubbas, så accelererar motorn snabbare för att komma upp i hastighet igen. Linn-ingenjören som var på plats i Bonn förklarade det väldigt bra, men jag kan inte komma igåg alla detaljer. Radikal är i alla fall något helt annat än gamla tiders direktdrivna skivspelare som hela tiden ryckvis (i jämförelse med radikal) korrigerar hastigheten. När Radikal korrigerar sker det långsamt, så att man inte hör det.
Efter att ha hört LP12/Radikal/Urika/Ekos SE/Akiva kan jag bara säga att det fungerar!

Björn

PostPosted: Sat Apr 25, 2009 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men samtidigt kan tex en liten hastighetsökning ge skenet av en kvickare respons, ett "gladare" ljud.
Nej, det stämmer inte. Förr i tiden, när LP12 var betydligt mer kontroversiell än den är idag, cirkulerade ett envist rykte att LP12 upplevdes som mer svängig för att den gick för fort. Påståendet var larvigt, då Linns skivspelare kalibrerades med en 300Hz stroboskoplampa till under 0,1% avvikelse från exakt hastighet. Konkurrenterna var oftast inte i närheten av en sådan noggrannhet, om de alls gick att justera. Regas skivspelare har till exempel alltid gått lite för fort och det går inte att justera bort.

I vilket fall gjorde jag ett antal jämförelser, både på skivspelare och CD-spelare (där farten kan regleras via master clock), för att kolla om en lite högre eller lägre hastighet kunde uppfattas som bättre/sämre/roligare/tråkigare/etc. Men den enda slutsatsen var att en återgivning som går lite för fort låter som att den går lite för fort. Den blir inte det minsta mer musikalisk eller "gladare" eller svängig.

Anledningen till att Linn lagt in en återkoppling från skivtallriken är att det med en DC-motor blir omöjligt att hålla hastigheten konstant över tiden. Den gör troligen ingenting alls för ljudkvalitén, men utan den skulle man antingen ha en LP12 som långsamt avvek från korrekt hastighet eller så skulle man tvingats behålla lösningen från den gamla LP12-motorn, där motortrissan är smalare i underkant och man finjusterar hastigheten genom att luta motorn.

PostPosted: Sat Apr 25, 2009 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Men samtidigt kan tex en liten hastighetsökning ge skenet av en kvickare respons, ett "gladare" ljud.
Nej, det stämmer inte. Förr i tiden, när LP12 var betydligt mer kontroversiell än den är idag, cirkulerade ett envist rykte att LP12 upplevdes som mer svängig för att den gick för fort.
Håller inte med här, men det beror på hur man definierar "gladare" eller "mer svängig". Självklart blir det inte mer musikaliskt eller bättre ur tunedem-synvinkel om spelaren går lite fortare. Men vid direkt jämförelse mellan två spelare (AB-test typ) och med en ytterst liten hastighetsskillnad så upplevs den snabbare spelaren mer positivt. Precis som en ytterst liten nivåhöjning gör samma sak. Detta förleder inte vana lyssnare som vet vad dom ska lyssna efter men för den normala konsumenten i en affär kan det vara avgörande.

När IÖ mätte på en Valhalla LP12:a gick den något lite för fort om jag minns rätt. Men det är väl en justeringssak och inte allmängiltigt, eller?

/ B

PostPosted: Sat Apr 25, 2009 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller inte med Broccoli:

Om inte tonarten är kontstant så låter en låt som spelas upp med en hastighet om -1% låter tungt och släpigt.

Jag håller inte med Lejonklou:

Ett enkelt knep att få mer drag i en låt ute på discotek är att pitcha upp den några procent. Det gör jag varje kväll jag är ute och spelar skivor.

/M

PostPosted: Sat Apr 25, 2009 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Ett enkelt knep att få mer drag i en låt ute på diskotek är att pitcha upp den några procent. Det gör jag varje kväll jag är ute och spelar skivor.

Din rackare där :D

/ B

PostPosted: Sat Apr 25, 2009 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant! Men vad händer när du pitchar upp? Folk måste dansa fortare. Vilket dels är lättare än att dansa långsamt och dessutom kräver en högre energinivå (vilket man brukar vilja ha på dansgolvet).

Brukar folk tycka att låten blir gladare eller mer svängig? I så fall har du väl alla låtar konstant upp-pitchade?

Vad jag menar är att jag kan förstå att det fungerar som trick att både pitcha upp och höja tonarten (som i schlagers), men om man ställer frågan "Blev musiken bättre/gladare/mer svängig" så tror jag att många svarar nej.

Bill har nog rätt i att det går att luras med detta. Men jag kan inte minnas att någon som var med när vi jämförde tyckte att en ökad hastighet var positiv. När det fanns kvalitetsskillnader samtidigt som hastighetsskillnader (t ex Rega - för snabb - mot Linn Axis - justerad) så var det ingen tvekan om att kvaliteten var det som gav utslag.

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00