selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Majik Cd
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 01:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har i veckan köpt en begagnad Majik cd eftersom min Genki lagt av, kör för övrigt med försteg AV5103 och högtalare Ninka som jag driver aktivt med 2 st. LK140. Trots att jag styrt runt högtalarna för att hitta en bra placering så upplever jag systemet lite vasst efter bytet, faktum är att ljudet kändes skönare med Genkin även om inte lika detaljerat. Någon som har liknande erfarenheter eller som kan komma med tips om vad att göra? För nog borde det bli ett klart lyft med Majik cd'n tycker jag.

Post subject: Re: Majik Cd
PostPosted: Fri Apr 24, 2009 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musikpolisen wrote:
Har i veckan köpt en begagnad Majik cd eftersom min Genki lagt av, kör för övrigt med försteg AV5103 och högtalare Ninka som jag driver aktivt med 2 st. LK140. Trots att jag styrt runt högtalarna för att hitta en bra placering så upplever jag systemet lite vasst efter bytet, faktum är att ljudet kändes skönare med Genkin även om inte lika detaljerat. Någon som har liknande erfarenheter eller som kan komma med tips om vad att göra? För nog borde det bli ett klart lyft med Majik cd'n tycker jag.
Jag har ingen erfarenhet av exakt de apparaterna. Men det är ett klassiskt problem. Uppdaterar man till något bättre avslöjas ofta problem någon annan stans i kedjan. Med Tunedem som prio kanske man gillar läget trots sämre ljud. Men vill man även ha sitt goda ljud intakt får man jobba vidare. Dels kan det vara läge att spela in grejorna, dvs ge sig till tåls någon vecka eller två. Därutöver kan det vara bra att se över kontaktövergångar (ryck ut och stoppa i alla lågnivåkontakter några gånger) och sedan testa lite med alternativa högtalarplaceringar. Inte till andra änden av rummet utan små förflyttningar i sid- och djupled. Lyssna efter när ljudet/musiken känns homogen och naturlig.

/ B

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 01:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du menar alltså att man kanske måste spela in grejorna med varandra trots att dom är begade beroende på att det är en helt annan cd-spelare än den jag haft förrut?

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musikpolisen wrote:
Du menar alltså att man kanske måste spela in grejorna med varandra trots att dom är begade beroende på att det är en helt annan cd-spelare än den jag haft förrut?
Mjae, inte på det sättet. Men det är ändå så att du har kopplat in grejorna och det kan ta en stund innan kontaktövergångar etc har "satt sig". Det kan faktiskt vara idé att dra loss alla kablar bland elektroniken (och dra kontakterna ut och in några gånger) för att sedan spela in alltsammans igen.

För övrigt tror jag att det sker en viss "inspelning" av öronen också, lite små upplevda skillnader i frekvensgång brukar försvinna efter ett tag... :-)

Men eftersom jag inte jämfört de båda CD-spelarna så kan jag naturligtvis inte uttala mig om de kanske faktiskt har dessa skillnader som du upplever. Men det är det säkert någon annan här som vet.

/ B

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 10:05 
Site Admin
Site Admin

Har inte jämfört Genki och Majik CD, bara Genki/Ikemi men Ikemin är ett steg upp mot Genkin och Majik CD ska ju vara snäppet vassare än Ikemi. Det bästa vore om du kunde jämföra den med någon annan Majik CD så att man vet att den fungerar som den ska, bör vara snabbt gjort, du har ingen butik i närheten?

Edit: Ser att du bor i Västerbotten, en bra bit för dig också då till närmsta. Men finns en hel hög Umeåbor på forumet..

Ang. inspelning borde det inte vara någon stor skillnad tycker jag, däremot att den låter lite annorlunda än Genkin kan ju vara en vanesak.

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade tidigare också 5103 och Ninka aktivt (med 5125 visserligen), först med Ikemi och senare med Unidisk 1.1 och vasst lät det verkligen inte med någon av källorna. Hur låter dina andra källor? Låter de också "vasst"? Annars ett bra tips att jämför med en annan Majik CD.

Björn

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gäller det viss musik eller överlag att ljudet är vasst?

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 12:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det vassa ljudet gäller framförallt när jag spelar vissa rockplattor, jag tycker ochså att ljudet känns mer som att jag har det uppe i knät istället för som en bit ifrån mig (laidback) som jag haft med Genkin vilket jag föredrar. Förövrigt finns det någon i närregionen som har en Majik cd jag kan gämföra min Majik med, jag bor alltså 5 mil norr om Umeå och är beredd att åka en bra bit för en jämförelse. Är det någon som är bussig och ställer upp på detta så skicka ett PM eller ring mig på 0738030796

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LK-ljudet är väl lite mer laid back och låter lite snällare på stökiga plattor. Min LK-Majik är helt klart mer laid back än mycket annat jag jämfört med.

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En så här stor förbättring av källan i en såpass bra system kan kräva en viss tillvänjning. Mer "uppe i knäet" är i själva verket ett större kliv närmare verkligheten, ställ upp ett rockband live i vardagsrummet så förstår du. Samtidigt ökar skillnaden mellan en bra och en sämre installation, jag har hört Keltik-system som verkligen inte varit njutbara t ex på Harrods i London. Det troliga är inte att det är något fel på dina grejer utan att dom behöver installeras rätt. Det här är mer (ibland klart mer) eller mindre knepigt beroende på rum.

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 17:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror också att högtalarinstallationen kan vara värd att fundera på, ifall du inte gjort det :) Förutsätter även att din Majik CD är ok!

För ett tag sedan höll jag på och flyttade runt mina ninkor för att hitta deras rätta positioner i mitt rum. På ett ställe lät de verkligen vassa och jobbiga, precis som du beskriver. Bara några cm från denna position lät de betydligt bättre. Jag har även testat med invinkling, och kom fram till att vid ett läge lät det betydligt vassare och skränigare än vi vid ett annat läge.

Har väl ägnat några timmar åt att flytta högtalarna, men nu är jag oerhört nöjd och ångrar mig inte alls att jag lagt ner tiden på det så kan verkligen rekommendera att se över detta (om det inte är gjort dvs).

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 18:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har flyttat runt Ninkorna en del precis som jag gjorde när jag köpt min anläggning och körde med Genki, det var ett svettigt göra som tog många timmar, då fanns det vissa placeringar av högtalarna som gjorde att ljudet kändes vasst och påträngande så det kanske handlar om att styra runt högtalarna tillräckligt länge för att hitta en bra position förhoppningsvis. Det läge jag har på högtalarna nu är ca. 21cm från bak vägg, ca. 2m mellan högtalarna, 3,20m till lyssningsposition samt 2,5 cm invinkling i ett rum som är ca. 5x5 m. med Genkin hadde jag 0,5 cm invinkling och dom stod 5 cm närmare bakvägg. en uppställning som lät bedrövlig när jag kopplade in Majik cd'n. Den uppställning jag har nu på högtalarna är betydligt mer njutbar men jag känner mig inte nöjd ännu.

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 20:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Om du inte har Skeets under Ninkorna kan det vara en god ide att skaffa det. Dels låter det bättre (makalöst!) och dels blir det lättare att flytta runt/tuna högtalarna.

PostPosted: Fri Apr 24, 2009 23:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Skeets har jag, vad tror ni om att vinkla in Ninkorna, jag har tidigare läst här på forumet att det skall man inte göra.

PostPosted: Sun Apr 26, 2009 21:40 
Site Admin
Site Admin

musikpolisen wrote:
Skeets har jag, vad tror ni om att vinkla in Ninkorna, jag har tidigare läst här på forumet att det skall man inte göra.
Det finns inget ska inte, däremot om du söker runt på forumisters erfarenheter så har de flesta tyckt att de låtit bättre men ingen eller liten invinkling. Så troligen låter de bäst utan hos dig, men behöver inte vara så.

Hittat någon cd-spelare att jämföra din med? Killen jag köpte min Unidisk av har haft flera Ikemi och Majik CD, om han hittar tråden kanske han kan bidra med lite erfarenheter om skillnaderna.

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00