selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Biampning av högtalare
PostPosted: Tue Apr 07, 2009 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funderat lite vad som kan vara bäst, om man biampar rigister eller om man skulle köra en högtalare per steg vilket borde ge en jämnare last på slutstegen samt att man får kanal separering, problemt kan ju tyvärr bli att högtalarna låter olika p.g.a stegen inte är exakt lika

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Apr 07, 2009 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En högtalare per steg tycker jag brukar bli bättre.

PostPosted: Wed Apr 08, 2009 06:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det inte finns en långsiktig plan med att ha flera slutsteg så är det bästa att sälja två steg för att köpa ett bättre.

/Erik

PostPosted: Sun Apr 12, 2009 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med dig Erik att biampa brukar bara vara en tillfällig lösning innan man aktiverar.

PostPosted: Sun Apr 12, 2009 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag kör aktivt idag men snart kanske med annat märke än Linn på högtalaren

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns en intressant artikel i senaste Stereoplay om detta. De testar med Exposure och Linn för- och slutsteg. De kommer fram till att horizontal bi-amping är bättre (ett slutsteg för diskanten och ett för basen t.ex.). Vertikal bi-amping (ett slutsteg per högtalare) var sämre i bägge fallen. De använde Majik för- och slutsteg samt även ett Akurate slutsteg. De testade även om det bättre slutsteget lät bäst inkopplat på diskanten eller basen: det bättre rekommenderas för diskanten (men det vet ju alla här redan ;-)

Björn

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant, tack Björn.

Det låter som att jag måste kolla upp detta lite mer noggrannt.

PostPosted: Thu Apr 16, 2009 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju litet knepigt med Linns högtalare, eftersom många är 4- eller 5-vägs. Då är det ju lockande att ha ett 4100/4200 per högtalare. Men det är väl ingen tvekan om att 4 st 2100/2200 horizontalt skulle låta bättre. Men det är ju en annan femma...
Vet du hur den interna kopplingen på 6100 fungerar? Jag har kopplat de bägge högtalaranslutningarna i mitten till höger resp. vänster diskant och sedan de mellersta till mellanregister och de yttersta till basen på mina Akurate 242. Detta enligt rekommendation från min handlare. Kan man även koppla på annat sätt?

Björn

PostPosted: Thu Apr 16, 2009 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den interna kopplingen fungerar exakt som ett par externa signalkablar. Alltså; finns det en intern signalkabel mellan två kanaler så är deras ingångar sammankopplade med signal och jord.

Det blir vissa mindre skillnader beroende på i vilken ordning man kopplar kanalerna. Det beror delvis på att nätdelens strömförsörjning går till kanalerna i en viss ordning.

PostPosted: Sun Apr 19, 2009 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De kommer fram till att horizontal bi-amping är bättre (ett slutsteg för diskanten och ett för basen t.ex.). Vertikal bi-amping (ett slutsteg per högtalare) var sämre i bägge fallen. De använde Majik för- och slutsteg samt även ett Akurate slutsteg. De testade även om det bättre slutsteget lät bäst inkopplat på diskanten eller basen: det bättre rekommenderas för diskanten (men det vet ju alla här redan)

Intressant det där. Har i dag två stycken LK 85 or som jag driver mina Ninka aktivt med och jag har ett steg för diskanten och ett för bas mellanregister och ok det kanske skulle vara optimalt med ett slutsteg till men jag sitter nöjd i båten som det så vackert heter.

Skriver delvis detta inlägg för att jag vill testa om jag kan kopiera och skriva inlägg. Har inte lyckats med detta tidigare utan det har blivit att jag har kopierat hela inlägg för att kommentera delar av detsamma. Som det verkar nu funkar det och jag är glad över att jag lyckats lösa detta lilla problem. Nu lär det bli fler inlägg med denna tekniken !

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00