selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Tue Apr 14, 2009 08:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har läst i en del trådar att Inos högtalare skall vara stygga mot inspelningar som är sämre, bla att man inte kommer att kunna lyssna på en del av sin skivsamling. Det känns inte helt bra..

Annars låter det som riktigt grymma högtalare.

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 09:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tror det är baselementet i piP som är den komponent i högtalaren som inte finns någon annanstans- och som gör att högtalaren sticker ut ljudmässigt. Öhman har konstruerat det själv. Vifa tillverkar. Diskanten är en omgjort audax tweeter som är rel. billig. Det finns dock enl. Öhman inget annat diskantelement som låter bättre i just denna konstruktion.
Högtalaren är speciell eftersom den är en sk. underavstämd basreflexkonstruktion. Det är ovanligt. Det innebär att högtalaren kan gå nästan en oktav lägre än en konventionell basreflexkonstruktion- men ställer höga krav på baselementet.
Delningsfiltret i piP håller en mycket hög komponentkvalitet- till exempel används endast luftlindade spolar överallt ( inte järnkärna som i vissa linnburkar. ) Inga elektrolyter används alls. Inget kretskort- allting är direktlött, även elementen.
Som på linns gamla goda tid under 90-talet.
Ljudmässigt rapporteras det på div. forum som ungefär likvärdiga prestanda som mellan Linn Ackurat 242 eller majik 140. Vid den provlyssning i umeå jag och min bror gjort för ett tag sedan lät dom ju väldigt bra. Någon direkt jämförelse har vi dock inte gjort med majik 140.
De snarlika nya Guru-högtalarna är passiva studiomonitorer med samma element och filter. De lanseras i Usa just nu. Där kostar de 29000:-

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte hur de där Ino-burkarna låter, men testkurvorna är ruskigt fina.

/M

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 10:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Delningsfiltret i piP håller en mycket hög komponentkvalitet- till exempel används endast luftlindade spolar överallt ( inte järnkärna som i vissa linnburkar. ) Inga elektrolyter används alls. Inget kretskort- allting är direktlött, även elementen.
Komponentkvalitet i filter är rätt intressant och har nämnts på många ställen här på forumet. En av nackdelarna med järnkärnespolar är att de är lite olinjära i jämförelse mot luftlindade, fördelen är dock att de är effektivare (järnkärnan hjälper ju till så att säga). Och det är ju inte alltför okänt att Linn försöker bevara så mycke energi som möjligt på vägen ut till öronen och det ibland på bekostnad av annat...
:)

Så vad som är bra resp dålig kvalitet i filter är lite svårt att sia om! Beror på tillverkarens preferenser...

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Jag har läst i en del trådar att Inos högtalare skall vara stygga mot inspelningar som är sämre, bla att man inte kommer att kunna lyssna på en del av sin skivsamling. Det känns inte helt bra..
Det är inte min erfarenhet. Snarare tvärtom. Raka motsatsen mot tex Linn Kan som bara låter bra på vissa skivor. Med "bra" menar jag då inte bara "svänger bra" utan även "låter bra" :-)

Om jag inte redan hade mina Dahlqvist DQ10, som låter stort och härligt svängigt, skulle jag mycket väl kunna tänka mig piP. Men som jag skrivit tidigare, klangen är lite för torr och "liten" för min smak. För priset (byggsats för ca 5 tusen) finns det dock inget som ens kommer i närheten. Pratar vi Linn-högtalare måste man upp i fem gånger det priset innan det börjar likna något....

/ B

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Synd att det skall vara så svårt att köpa dessa, verkar som man måste gå på en demo innan man får köpa en byggsats..

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Synd att det skall vara så svårt att köpa dessa, verkar som man måste gå på en demo innan man får köpa en byggsats..
Inte just piP men däremot alla andra högtalare. Dock är IÖ notoriskt "svår" med leveranser av färdiga högtalare och det bästa verkar vara att handla byggsatsen och själv stå för montage och ytbehandling.

/ B

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK,
hur beställer man piP:en då :?:

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
.
Fast detta gäller alla högpresterande högtalare.
Man kan ju inte skicka en dålig signal in i dom.
Hörde jag någon säga "source first" :wink:

Tycker Öman har en sund och seriös inställning; tillverkar det HAN gillar inte vad marknaden vill ha (fokus på prestanda, inte design), levererar endast i sådan takt att han kan garantera kvaliteten, beställning först efter att han säkerställt att kunder förstått produkten och lyssnat noga. Dessutom håller han omkostnaderna nere, har ett pris som sätts utifrån produktionskosnad INTE vad den sk marknaden kan svälja samt låter produkternas prestanda tala för sig istället för att satsa på mördande reklam.

Dvs samma approach som Lejonklou (samt som Linn hade i början)
Seriöst!

Däremot betonas akustikbehandling väl mycket för min smak. Föredrar högtalare som designas för normala rum, inte ljudgrottor.
Att högtalare designas för olika miljöer gör givetvis jämförelser svårare.
Klart enklare att testa försteg, inte bara för att de är mindre...

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
OK,
hur beställer man piP:en då :?:
http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... rea=t%E4by

/ B

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Däremot betonas akustikbehandling väl mycket för min smak. Föredrar högtalare som designas för normala rum, inte ljudgrottor."

Det är ju det man är lite orolig för, i ljudgrottor är det många högtalare som låter bra (ex.vis Telehås ljudgrotta). Vad är det man säger krävs för rumsanpassningar för att piP skall låta bra? Frugan kommer inte gå med på några större ombygnader. :(

PostPosted: Tue Apr 14, 2009 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
"Däremot betonas akustikbehandling väl mycket för min smak. Föredrar högtalare som designas för normala rum, inte ljudgrottor."

Det är ju det man är lite orolig för, i ljudgrottor är det många högtalare som låter bra (ex.vis Telehås ljudgrotta). Vad är det man säger krävs för rumsanpassningar för att piP skall låta bra? Frugan kommer inte gå med på några större ombyggnader. :(
Det Ino rekommenderar för piP (och även övriga högtalare) är dämpning bakom högtalarna. Högtalarna är konstruerade för att stå mot vägg och för att tidiga reflexer inte ska blandas med direktljudet föreslås en dämpning. Typ en dämpskiva klädd med något snyggt tyg.

Jag har lyssnat på piP utan sådan dämpning och det låter alldeles utmärkt. Däremot håller jag inte med om att många högtalare låter bra i "ljudgrottor". Det låter ofta väldigt exakt å så men samtidigt lite livlöst. Det blir lite hörlur över det hela.

/ B

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Föredrar nog XTZ konceptet som bygger på att man anpassar högtalarna efter rummet i stället för tvärtom :?

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man blev ju nyfiken och surfade runt lite. Folk överlag var ju väldigt positiva och det snackades tom om att de skulle ligga mellan Majik 140 och Akurate i prestanda. Något man ju själv måste testa givetvis.

Som lite äldre entusiast, som tidigt kom att gilla Linn Kan, (originalevarianten), så känns det väl alltid spännande med bra mjölkpaketshögtalare som placeras nära väggen. Det som gör mig lite mindre entusiastik var dock att man måste sätta ihop dem själv. Att dra några skruvar hade väl funkat, lämna in det för fanering likaså, men att löda delningfilter etc är helt enkelt för mycket för min del. XTZ 99.26 verkar vara mer min melodi i det avseendet. De får ju också väldigt fina omdömmen och ligger i ungefär samma prisklass.

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Föredrar nog XTZ konceptet som bygger på att man anpassar högtalarna efter rummet i stället för tvärtom :?
Visst, men rum kan vara mycket olika. Efterklangstid, frekvensgång etc skiljer ganska mycket. Hur menar du att man ska anpassa en högtalare till detta?

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00