selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 10:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Jan 23, 2009 01:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Tack för tipsen! Jag skall hålla ögonen öppna. :)


Top
   
PostPosted: Sun Jan 25, 2009 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Köpte en i mitt tycke utmärkt instegsskiva om man är ny på Jazz: The Parker Jam Session 1952 (Verve). Jag fick tag på en beg. återutgivning från -74, men även den är klart bra.

Bidragande konstellationer:

Flip Philips Sextet:
Charlie Shavers, Flip Philips, Oscar Peterson, Barney Kessel, Ray Brown, Alvin Stoller

Jam Session:
Charlie Shavers, Charlie Parker, Johnny Hodges, Benny Carter, Flip Philips, Ben Webster, Oscar Peterson, Barney Kessel, Ray Brown, J.C. Heard

Benny Carter & His Orchestra:
Benny Carter, Oscar Peterson, Barney Kessel, Ray Brown, Buddy Rich


Top
   
PostPosted: Wed Jan 28, 2009 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Kul att ni nämnde Rigmor Gustafsson hon är definitivt lättlyssnad och rolig att ha på CD. Hon var faktiskt i Malmö för ett par år sedan och sjöng på Malmö Festivalen. Jag såg henne och gillade det jag hörde så det har blivit en hel del av hennes skivor. Ska sanningen fram visste jag inte ens vem hon var innan konserten började och det började gunga ! Skivan där hon tolkar Burt Backarak ( eller hur det nu stavas ?) är bra.

Har vidare köpt en trilogi med CD från CDON med John Coltrane som är helt ok. Den heter "John Coltrane Trilogy" och är tre av hans CD skivor i en och samma box eller lådliknade förpackning. Den musiken är rolig att lyssna till och My favorite things som han gör på en CD är mkt bra. Skivorna som ingår är My favorite things, Coltrande plays the blues samt Olé Coltrane. När jag handlade den på CDON var det ett erbjudande och trilogin var nersatt med 50% tror jag det var. Mao bara att slå till.

Lite OT av bara farten köpte jag Fleetwood Mac i samma serie dvs en trilogi. Den har dessvärre inte levererats till mig ännu men förhoppningsvis kommer den innan helgen.

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Wed Jan 28, 2009 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Peter 18 wrote:
Den musiken är rolig att lyssna till och My favorite things som han gör på en CD är mkt bra.
Det är ännu bara i slutet på januari men jag spelar en tia på att det där blir årets understatement 2009 :D

Du talar om en av de allra bästa skivorna från den kanske mest inflytelserika musiker som någonsin funnits.

Japp, My Favorite Things är mkt bra :)

Carl


Top
   
PostPosted: Thu Jan 29, 2009 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Carl Nyqvist wrote:
Det är ännu bara i slutet på januari men jag spelar en tia på att det där blir årets understatement 2009 :D
Here here!


Top
   
PostPosted: Fri Feb 06, 2009 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Helt orelaterat till diskussionen fick jag nyss den här länken av en kollega:

John Coltrane - My Favorite Things - 1961
http://www.youtube.com/watch?v=I_n-gRS_wdI

Ja, den är helt ok. :D


Top
   
PostPosted: Fri Feb 06, 2009 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
He he tala om sammanträffande. :mrgreen:

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Sat Feb 07, 2009 04:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Japp där är låten my Favorite Things. Vilken underlig version han gör där, han liksom 'struttar' till ett par extra toner i varje takt!? Men svänget och tonen sitter som en smäck. Vilket fenomen han var.

Carl


Top
   
PostPosted: Sat Feb 14, 2009 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Comstedt, hur har det gått? Vilka har du skaffat/lyssnat på/avfärdat/älskat så här långt? Behöver du fler tips?

Carl


Top
   
PostPosted: Sun Feb 15, 2009 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Köpte en beg vinyl med Johnny Hodges, Blue Pyramid. Standard-jazz (mycket lättillgänglig) framförd med grym känsla. Helt enkelt en stark rek. som inkörsport.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 25, 2009 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Carl Nyqvist wrote:
Comstedt, hur har det gått? Vilka har du skaffat/lyssnat på/avfärdat/älskat så här långt? Behöver du fler tips?

Carl
En del Dina Krall, Natalie Cole, John coltrane och lite Michael Buble, Louis Armstrong, Benny Goodman. Både gammalt och nytt utan att direkt veta vad som är smörig hissmusik eller passande rökig klubb. Mest för att jag inte haft nån koll och för att lyssna lite på vad som finns och jag fått tag på, men har inte haft jättemycket tid när det passat att lyssna in sig. Har änså länge bara lånat skivor på biblioteket då jag inte riktigt haft pengar till skivor(köpt alltför mycket hårdvara istället) och inte velat lägga ner pengar på helt osäkra kort jag kanske spelar 2-3 gånger och aldrig mer. Men på bibloteket är det lite lotteri vad jag kommer ihåg blev rekommenderat och vad som finns/vad som inte är utlånat just då.,,

De båda Damerna Krall och Cole har varit ganska enkelt musik känns det som varit rätt soft att ha på som bakgrundsmusik enkelt att sätta sig ner och lyssna på nån låt med lite högre volym för att tona ner och fortsätta med matlagning/disk eller vad som varit sysslorna som måste göras när nån tråkigare torftigare låt kommit... Coltrane har en del sjyssta låtar men ganska ofta blir det väldigt galna improvisationer (på det jag hört iaf) violket kanske inte passat att börja med.

Edit: Annars har det av någon anledning blivit ganska mycket vad som är klassisk musik för mig som Bruce Springsteen, Bob dylan, Beatles och Bob Marley på sistonde, och det blir inte sämre att de känns förnyade med lite bättre hifi grejer att lyssna med.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 14, 2009 20:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Apr 01, 2006 18:38
Posts: 102
Location: Luleå
När det gäller blues kan jag tipsa om Joe Bonamassa,den nya generationens bluesrock kung.Endast 32 år gammal.
www.jbonamassa.com


Top
   
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Albumet "Riding With The King" av Clapton Eric & B.B. King rekomenderas!


Top
   
PostPosted: Fri Mar 27, 2009 15:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Någon som provat Blue Note 45 RPM? Jag tycker de är för dyra - köper hellre 3 - 4 "vanliga" reissues - men det hade varit kul att ha ett par av favoriterna på BN45 RPM
Jag har några 45 rpm utgåvor som är graverade av Steve Hoffman, inte bara Blue Note. Jag har hunnit med det mesta av olika "audiophil" utgåvor genom åren, de här är första gången som jag helt enkelt suttit igenom hela skivan på första spelningen, totalt fixerad av musiken. Enda "felet" med dem är allt annat låter väldigt matt och tråkigt efter det!

Jag tänker köpa fler...

JohanR


Top
   
PostPosted: Fri Apr 03, 2009 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Har ngn CD med Claire Martin och visst den är bra men jag tröttnade fort på CD. Det är Linns CD som heter Perfect Alibi och som sagt tröttnade fort ... Men John Coltrane håller fortfarande och lär så göra ett tag till.

_________________
Peter 18


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited