selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 29, 2009 17:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej!

Jag har idag Movie Di/Ninka/Komponent 106 samt 5110 bak men vill få ut mer av mitt system, film/musik prioriteras lika. Jag har kommit fram till ett par vägar att gå men vill gärna ha feedback på mina alternativ! Jag har en budget för en första uppgradering på runt 20k +/- ett par 1k.

Vad får jag ut av mest i en första uppgradering tycker ni?

1) Byter ut Ninka mot Majik 140. (Min sambo tycker dock dessa är fula som stryk :lol: )
2) Kompleterar med en Majik DS, om man bortser mot eventuellt för/nackdelar med CD vs Digitalt. Här blir ju givetvis bara musikdelen bättre.
3) Slutsteg typ C5100/C6100 för att i framtiden byta ut Movie Di.
4) Sizmik

Jag är lite småsugen på en begagnad sizmik, men är lite orolig hur ljudet sprider sig till grannar. Huset är visserligen nytt men man vet aldrig.. :D

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

om du vill ha ett riktigt lyft till film så är ju en sub det som skulle göra mest för filmsetupen

själv har jag köpt en Artikulat 345 och som den har lyft min filmdel trodde jag inte var möjligt helt enormt bra, med en bra sub kommer du att få din center och bakanaler att få en helt annan fyllighet samt kraft

Därimot grannar och sub brukar inte gå ihop :(

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 17:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja, dumma grannar:) Ska tillläggas att jag idag använder PS3 som källa för dvd. Bilden jag får ut ur PS3 går inte ens att jämnföra med bilden ur Movien, så bra är den.
Det gick rätt bra när jag hade en 32" tv men med en fullhd projetor och 90" duk blir bilden inte bra på movien. Ingen flyt alls och tappar massvis med detaljer som PS3:n visar. Tyvärr är ju ljudet inte alls detsamma :cry:

Hur är bilden på en Unidisc SC? Någon som jämnfört den mot PS3 på stort format?

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 18:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ett 5103 och ett 5125 kanske kan vara ett alternativ? Borde ju bli bättre om du ändå inte använder dvd:n i din movie?

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 18:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

spice wrote:
Ja, dumma grannar:) Ska tillläggas att jag idag använder PS3 som källa för dvd. Bilden jag får ut ur PS3 går inte ens att jämnföra med bilden ur Movien, så bra är den.
Det gick rätt bra när jag hade en 32" tv men med en fullhd projetor och 90" duk blir bilden inte bra på movien. Ingen flyt alls och tappar massvis med detaljer som PS3:n visar. Tyvärr är ju ljudet inte alls detsamma :cry:

Menar du att Movien är sämre än PS3:an på vanliga DVD filmer, eller bara bättre då den kan spela Bluray, vilket naturligtvis är hästlängder bättre än DVD?

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

spice wrote:

Titta på vad du har för inställnings möjligheter på Movie resp Projektor. På unidiscen kan man ivarje fall välja mellan interlaced och progressivt och det senare måste inte nödvändigtvis ge bäst bild, men projektorn kommer att bli tvungen att skala bilden upp till sin nativ oavsett med de Linn grejer som finns nu. Kan du inte få projektorn att skala bilden nog bra nu så kommer det antagligen se bättre ut med ps3an sedan också. Men det låter mycket trevligare från unidiscen, tycker då jag iaf!

En sizmik behöver inte vara så dyr, subb är väldigt trevligt till film, saknar den jag själv hade innan...

Annars försteg och senare slutsteg, kanske ett par K110 om du är sugen på att testa andra högtalare.

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 18:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja dvd mot dvd, bluray spelar ju i en helt annan liga:) Visserligen använder jag SCART->VGA supra kabel men jag har svårt att tänka mig att det är där hela skillnaden ligger i (Mot PS3:ans HDMI).. eftersom jag bara har SCART som bäst i Di:n.

Jag testade faktiskt att byta tillbaka till dvd med Movien förra veckan för att få det bättre ljudet men stör mig alltför mycket på att bilden är dålig, då tar jag hellre lite sämre filmljud.

Ska kolla igen på inställningar i Movien, men sist hittade jag inget vettigt:( Vore kul att kunna se hur en Unidisc SC levererar bilden, den finns ju med HDMI.

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hemling wrote:
Ett 5103 och ett 5125 kanske kan vara ett alternativ? Borde ju bli bättre om du ändå inte använder dvd:n i din movie?
Precis, om du ändå inte använder/vill använda Moviens inbyggda spelare så blir det ett lyft att gå på ovanstående, inte speciellt dyr uppgradering heller om du säljer Movien.

Du får då ett lyft både för musik och film.

En sub ger mer upplevelse än center- och bakhögtalare i en hembiosetup, precis som Pekka skriver, så en Sizmik + 5103 0 5125 vore nog grejjen för dig. Lägg till en DS för musiklyssningen så sitter du nog rätt nöjd.

Förresten, varför har du en K106 som center till dina Ninka istället för Trikan eller Ekwal?

/M

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

spice wrote:
Ja dvd mot dvd, bluray spelar ju i en helt annan liga:) Visserligen använder jag SCART->VGA supra kabel men jag har svårt att tänka mig att det är där hela skillnaden ligger i (Mot PS3:ans HDMI).. eftersom jag bara har SCART som bäst i Di:n.

Jag testade faktiskt att byta tillbaka till dvd med Movien förra veckan för att få det bättre ljudet men stör mig alltför mycket på att bilden är dålig, då tar jag hellre lite sämre filmljud.

Ska kolla igen på inställningar i Movien, men sist hittade jag inget vettigt:( Vore kul att kunna se hur en Unidisc SC levererar bilden, den finns ju med HDMI.
Kör du RGB ut via scart till en VGA/DB-15-kontakt in på VGA-ingången på projjen?

Det blir nog roligare att köra Component ut från Scarten (ja, Movie R2/Di/05 fixar det) till Component-ingången på projjen.

/M

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 19:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja precis Magnus, RGB via scart. Component ut från scart har jag inte provat, då blir det en scart->component adapter först alltså?
Magnus wrote:
spice wrote:

Kör du RGB ut via scart till en VGA/DB-15-kontakt in på VGA-ingången på projjen?

Det blir nog roligare att köra Component ut från Scarten (ja, Movie R2/Di/05 fixar det) till Component-ingången på projjen.

/M

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 19:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hmm, ja 5103/5125 + sizmik kanske är en lämplig väg? Eller hur blir det om jag skulle skaffa enbart bättre slutsteg istället för 5103/5125? När jag väl byter en komponent vill jag gärna se den som en del jag behåller länge:)

Jag valde 106 för jag tyckte dialogen var tydligare på den, vet att den egentligen inte är till för att matcha Ninka men tycker det fungerar bra. Den är dessutom riktigt snygg:)
Magnus wrote:
Hemling wrote:
Precis, om du ändå inte använder/vill använda Moviens inbyggda spelare så blir det ett lyft att gå på ovanstående, inte speciellt dyr uppgradering heller om du säljer Movien.

Du får då ett lyft både för musik och film.

En sub ger mer upplevelse än center- och bakhögtalare i en hembiosetup, precis som Pekka skriver, så en Sizmik + 5103 0 5125 vore nog grejjen för dig. Lägg till en DS för musiklyssningen så sitter du nog rätt nöjd.

Förresten, varför har du en K106 som center till dina Ninka istället för Trikan eller Ekwal?

/M

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

spice wrote:
Ja precis Magnus, RGB via scart. Component ut från scart har jag inte provat, då blir det en scart->component adapter först alltså?
Adapters bör du undvika, använd hellre kablar med "rätt" kontakter i resp ände från början. :)

Visst kan du köpa ett slutsteg till din Movie, men en 5103 blir ett stort lyft upp från din Movie, dessutom är en 5103 idag billigare än en Movie Di.

/M

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 20:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ingen som testat och jämnfört bilden på en Unidisc SC och PS3?:) Nyfiken!

Hur är försteget i en SC jämnfört med 5103?

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 20:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Kan förresten ett alternativ vara att gå aktivt? Högtalarna går väl en bit djupare då, visst det ersätter inte en sub men kanske ändå blir tillräckligt? Sen får jag ju givetvis förbättringen i musik.

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

spice wrote:
Ingen som testat och jämnfört bilden på en Unidisc SC och PS3?:) Nyfiken!

Hur är försteget i en SC jämnfört med 5103?
Jag kan jämföra bilden på Undisk SC och XBox 360 men det hjälper ju kanske inte så mycket :) Jag tycker hursomhelst det är grymt bra bild på min SC både via HDMI och komponent. En SC får du ju för en spottstyver idag och försteget är väl i klass med 5103 kanske aningen bättre imho

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00