selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kinki 2...
PostPosted: Fri Mar 27, 2009 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som lyssnat på den senaste versionen av Kinki? Hur bra är den?

Post subject: Re: Kinki 2...
PostPosted: Fri Mar 27, 2009 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en hemma nu som tillfällig ersättare för min Slipsik 4 som är borta för uppgradering. Mitt intryck är, utan att jag har gjort någon direkt jämförelse, att de är ungefär lika bra. Slipsik lät kanske lite snyggare, men det är något i timingen i Kinki2 som nog faktiskt är bättre.

Jag skulle inte vilja mellan dem välja utan att jämföra direkt.

PostPosted: Fri Mar 27, 2009 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag har en hemma nu som tillfällig ersättare för min Slipsik 4 som är borta för uppgradering. ....
Uppgradering? Det får du allt berätta mer om.

PostPosted: Sat Mar 28, 2009 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Uppgradering? Det får du allt berätta mer om.
Nja, alltså jag har ju haft problem med stora variationer i systemet. Jag har diskuterat det med Fredrik och han ville utesluta att det var Slipsik som det var fel på, eftersom den ändå var inne hos honom så lyckades jag tjata till mig en uppgradering till senaste spec. Han är inte helt klar med Slipsik 5 ännu så vore nog smartare att vänta tills dess egentligen, men men. Den senaste varianten ska i alla fall vara klart bättre än Kinki 2 :)

Det var inte Slipsik förresten, variationerna är kvar, precis som vanligt. Den enda komponent jag inte har bytt i systemet är nu LP12:an :evil: Jag har till och med flyttat...

PostPosted: Sun Mar 29, 2009 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som vanligt så varierar alla apparaters prestanda kraftigt under den första tiden. Idag låter Kinki klart bättre än Slipsik gjorde innan den skickades iväg. Det är riktigt bra här hemma nu! :D

PostPosted: Mon Mar 30, 2009 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det låter ju bra! Kanske dags att byta ut min enkla Nad PP2 mot denna.

Någon som vet om det går att anpassa den efter pickupens specifika kapacitans och impedans? Kanske en fråga för Lejonklou him self :?

PostPosted: Mon Mar 30, 2009 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller ska jag nöja mig med en Rega phono eller gammal LK1:a för 2 lakan :?
Någon Adikt kommer jag aldrig att hänga på min Axis... max en 2000 kronors pickup.

PostPosted: Mon Mar 30, 2009 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Sondek!

Det där med lasten på pickuper är lite lurigt, det blir lätt en lång utläggning. För MM-steg finns ju en standardlast på 47 kohm och (oftast) 68 pF, vilken om pickupen är rätt specificerad är tänkt att ge en så rak frekvensgång som möjligt. En del pickuper avviker lite från detta och vill till exempel ha lite högre kapacitans. Sedan tillkommer variationer mellan olika armar och deras kablar - som i sig har en viss kapacitans. Teoretiskt sett borde det därför vara en bra idé att kunna variera lasten för att anpassa exakt efter varje pickup.

I praktiken blir det dock så att det låter bättre om en hyfsat korrekt last är lödd direkt på ingången än om man med små omkopplare kan finjustera lasten. Frekvensgången blir visserligen finjusterad, men musikaliskt kan omkopplarna sabotera andra kvaliteter. Det allra bästa vore därför om kunde prova ut lasten i varje enskilt fall (ungefär som en installation av aktiva Linnhögtalare) och sedan löda in bästa värde. Men det är en rätt bökig lösning och man vinner inte så mycket.

En annan sak är att olika typer av motstånd och kondensatorer har lite olika ljudkaraktär. Därför kan det bli så att med kondensator A låter det bäst med ett lite högre värde än med kondensator B. Därför är det inte helt självklart att en viss pickup ska ha exakt samma last på alla grammonsteg.

På Kinki 2 är lasten 47 kohm och 80 pF. Ökningen från 68 pF i första versionen ger en lite lugnare översta diskant, vilket jag tycker ger bättre resultat med fler pickuper, från de billigare och upp till Adikt. Slipsik ligger än så länge kvar på 68 pF (med en annan typ av kondensator), vilket oftast ger optimalt resultat med bättre skivspelare, armar och pickuper som Adikt.

Om man så önskar går det att få vilken last man vill på både Kinki och Slipsik. Men jag tror att de nuvarande värdena i många fall är rätt nära optimala.

PostPosted: Mon Mar 30, 2009 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Henrik: Jag har själv hört de här variationerna i ditt system och är rätt övertygad om att de beror på något i anläggningen. Visserligen känns det som att många anläggningar kan variera lite mellan olika tillfällen (vad det nu kan bero på), men inte så här mycket.

Med uteslutningsmetoden är det bara din LP12 kvar. Det låter visserligen märkligt, men någonting kan ju vara löst eller glappa. Får undersöka detta närmare.

(ursäkta OT)

PostPosted: Tue Mar 31, 2009 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för infon Lejonklou!

Kan ju nämna att jag införskaffade en Kinki häromdagen och har kort hunnit lyssna på den i gårkväll och i morse. Nu höjde jag kvaliten flera nivåer och min Axis med K9 spelar riktigt bra. Kan mycket väl tänka mig att optimera den med en Adikt pickup då ju verket är klart bättre än exempelvis en Rega P3 24.
Mer detaljer, driv, upplösning o.s.v.
Ser fram emot eventuella förbättringar under inbränningsperioden om det nu finns någon sådan på denna produkt? Verkar ju så enligt henriklh.

PostPosted: Tue Mar 31, 2009 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyvärr så är det inte bara förbättringar som uppstår under inspelning, utan variationer både upp och ned. Dom kan dessutom uppträda med märkligt korta intervaller; superbra ena dagen och tråkigt nästa. Så småningom ska apparaten stabiliseras på en hög nivå (men jag vet inte om det är på allra "bästa" inspelnings-nivå?).

PostPosted: Tue Mar 31, 2009 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var det en Kinki 2 du köpte förresten?

PostPosted: Tue Mar 31, 2009 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var inte en Kinki 2 och jag fick den till ett reducerat pris.

Hänger nog på en Adikt pickup till sommaren och lär nog skicka in Kinkin på uppgradering till v2 då jag blev glatt överaskad över potentialen i min enkla vinylsnurra.
Efter ett pars timmar lyssning så måste jag nu erkänna att jag är tämligen imponerad över vad Lejonklou lyckats med för dessa pengar.
Allt blir bättre med avseende på upplösning, tajthet, musikaliskt flöde, rytm o.s.v. visserligen väntat på grund av det steg jag tog men
imponerad blev jag. Sitter man med en LP12:a skall man inte köra med något sämre i riaa väg för då går man misste om en massa information som svarven redan plockat upp men som filtreras bort i bristfälligt konstruerade riaa steg.

Vinyl är rikigt kul och rätt som det är sitter man väl med en LP12:a igen :D

PostPosted: Wed Apr 01, 2009 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för infon. Kul att det händer grejer! Min egen Slipsik kom aldrig iväg för uppgradering utan ligger kvar i ver.3.
Väntar med spänning på Slipsik 5.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00