selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8
Author Message
PostPosted: Mon Mar 16, 2009 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Menar du allvar med dina inlägg eller är du bara ute efter att provocera folk i största allmänhet? Har du nåt vettigt att komma med överhuvdtaget? Vad jag vet finns det ingen möjlighet till omläsning av material för korrigering i vanliga CD-spelare med Redbok, så varför skulle det slösas med materialet på skivan som du säger?
Din ton är otrevlig och du har fel.
Från Wikipedia:
The Red Book specifies the physical parameters and properties of the CD, the optical "stylus" parameters, deviations and error rate, modulation system (Eight-to-Fourteen Modulation, EFM) and error correction (Cross-interleaved Reed-Solomon coding, CIRC), and subcode channels and graphics.

Det är ingen garanti mot att bitfel uppträder och det finns inga absoluta checksummor inbyggda och jämföra med, men det förklarar varför en sketen laptop 99 ggr av 100 "råkar" skapa en 100% korrekt avläsning av en skiva vid rip. Varför skulle omläsning vara nödvändig om du lägger ut lite extrainformation lite lagom så du "enkelt" kan ta fram något vettigt av det du just läst in? Om skivan är skadad blir det säkert fel igen.

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Körde med en Micromega Drive/DA på det glada 90-talet. Alternerade med att ha driven på IKEA-hylla och Diabassten (tung!).

Blev förbluffad över skillnaden i ljud dock är jag tämligen övertygad om att det inte var digitala skillnader i signalen från driven utan analoga tidskillnader/jitter. Sen var jag lite kluven angående om jag gillade det lite fetare ljudet med Ikea-hyllan eller det strama diabasljudet. Detta var innan jag kunde stava till tune demm :wink:

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Comstedt wrote:
Menar du allvar med dina inlägg eller är du bara ute efter att provocera folk i största allmänhet? Har du nåt vettigt att komma med överhuvdtaget? Vad jag vet finns det ingen möjlighet till omläsning av material för korrigering i vanliga CD-spelare med Redbok, så varför skulle det slösas med materialet på skivan som du säger?
Från Wikipedia:
The Red Book specifies the physical parameters and properties of the CD, the optical "stylus" parameters, deviations and error rate, modulation system (Eight-to-Fourteen Modulation, EFM) and error correction (Cross-interleaved Reed-Solomon coding, CIRC), and subcode channels and graphics.

Det är ingen garanti mot att bitfel uppträder och det finns inga absoluta checksummor inbyggda och jämföra med, men det förklarar varför en sketen laptop 99 ggr av 100 "råkar" skapa en 100% korrekt avläsning av en skiva vid rip. Varför skulle omläsning vara nödvändig om du lägger ut lite extrainformation lite lagom så du "enkelt" kan ta fram något vettigt av det du just läst in? Om skivan är skadad blir det säkert fel igen.
Delvis fel, sant. Orkar inte reda ut det nu.

Har någon tagit illa upp ber jag om ursäkt!

Jag själva tolkade negativa fakta som provocerande då vissa delar i alla fall är felaktiga. En enkel sak är att Linn inte använder den Cd-mekaniken från CD12 längre och anledningen till att de slutatde med den var inte att de finns annat billigare utan att delarna inte tillverkades längre och de kunde inte köpa in dem.. Kvarstår dock att jag undrar om sådana skriverier angående hur dåliga linn är eller vad de inte gör längre gjort om det är rena provoceringar eller bara bittra? konstateranden.

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 21:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Comstedt wrote:
fredrik wrote:
Comstedt wrote:
Från Wikipedia:

Delvis fel, sant. Orkar inte reda ut det nu.

Har någon tagit illa upp ber jag om ursäkt!

Jag själva tolkade negativa fakta som provocerande då vissa delar i alla fall är felaktiga. En enkel sak är att Linn inte använder den Cd-mekaniken från CD12 längre och anledningen till att de slutatde med den var inte att de finns annat billigare utan att delarna inte tillverkades längre och de kunde inte köpa in dem.. Kvarstår dock att jag undrar om sådana skriverier angående hur dåliga linn är eller vad de inte gör längre gjort om det är rena provoceringar eller bara bittra? konstateranden.
Du behöver inte be om någon ursäkt!

Det är ju tvärtom intressant att se vad som finns bakom div. marknadsfloskler och reklamtexter.
Drivverk behöver inte vara gjorda av metall. Det har aldrig varit nödvändigt för ljudet.

Linn använder inte längre dyra drivverk i sina cd-spelare. Titta på tex Majik cd, som har ett billigt, men ändå fullgott alternativ för att få ut all digital information från cd-skivan. Alla cd-spelare ( och nätverkspelare ) innehåller dessutom buffersteg- datan buffras, och klockas ut för omvandling från digital till analog signal. Nätverkspelare har den teoretiska fördelen med att störningar från drivverk, motor, servon, processorer mm. inte når den känsliga analoga elektroniken efter dacen.

Detta är något som linn förstått sedan länge, och deras cd-spelare har alla nogrannt avkopplade sektioner rent elektriskt, för att inte de olika delarna skall störa varandra. Mätmässigt så mäter faktiskt Majik cd något bättre än cd-12 enligt stereophile, men båda är ju "state of the art ", dvs. tillhör det bästa som kan köpas. Så även företagets DS-spelare.

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 23:52 
Moderator
Moderator

Här finns lite info från Linn om cd-rippning:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/C ... erminology

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 07:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för denna info- som är korrekt vad gäller utklockningens viktighet vid dacen, dvs jittret uppkommer precis vid da-omvanlingen. Något man kommit runt med med alla nya konvertrar, nästan oavsett prisklass, som inte är beroende av en ultrastabil klockfrekvens. De är alla konstruerade på annat sätt än de var, förr.

Den andra infon stämmer inte enligt min mening. Jag vet inte varför Linn skriver som de gör. Cd-systemet är oerhört immun mot felaktigheter i dataströmmen på själva cd skivan. Därför kan man använda en billig 300 :- dvd drive i tex. majik cd och Unidisc.
Man skriver också som att endast dator innehåller buffertsystem . De gör de inte- även helt vanliga cd-spelare har en buffert.

Inte ett ord heller om den största potentiella felkällan till jitter- nämligen störningar vid dacen som stör annan känslig elektronik- tex analogsteget. Om man ser hur de konstruerat sina spelare invändigt är de ju själva väldigt noggranna med att minska dessa störkällor.

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 15:26 
Moderator
Moderator

Rutger wrote:
Den andra infon stämmer inte enligt min mening.
Vilka delar i artikeln stämmer inte, menar du?

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 19:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

I huvudsak korrekt information från linn om hur cd-systemet fungerar- men konsekvenserna är helt felaktiga. Det är ren reklam för DS-spelare. Fel där det behövs "gissningar" för att få fram en 100 % kopia av den digitala signalen är mycket ovanliga. Nästan alla skivor spelas med 100 % korrekthet. Det gäller att se emellan reklamen och försäljningspropagandan- i verkligheten utgör den digitala signalen inte ett problem. Felen sitter ( som inte ska överdrivas ) i analogsteget numera. Dacar för en spottstyver uppvisar numera "state of the art " prestanda.

Detta har linn förstått sedan länge och konstruerar sina cd-spelare efter dessa principer. Här , ( om man tittar under locket på majik cd eller unidisc SE tex. )finns inte ett spår av exotiska metalldrivverk längre, utan bara en ytterst förnuftig elektrisk uppbyggnad med noggrant avskärmade delar i cd-spelaren. En plastdrive för 300 kr ( majik cd ) duger bra- och har alltid gjort det.

Linns nätverkspelare mäter mycket bra- så även deras nyare cd-spelare.

PostPosted: Tue Mar 24, 2009 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
i verkligheten utgör den digitala signalen inte ett problem. Felen sitter ( som inte ska överdrivas ) i analogsteget numera.
Nej, det stämmer inte alls.

Du kan precis lika gärna påstå motsatsen och skriva att "analogsteg för en spottstyver uppvisar numera state of the art-prestanda". För det finns analoga kretsar med fantastiska specifikationer, men det innebär tyvärr inte att de automatiskt låter bra. Det kan räcka med att lägga alla jordanslutningar lite suboptimalt på kretskortet: Kretsens fina siffror är i det närmaste oförändrade, men musikaliskt låter lösningen stendött.

Precis samma sak är det i digitala sammanhang. Du har rätt i att bitkorrekthet inte varit några problem på massor av år och att det i detta fall handlar om rent reklamsnack (nästa gång ni är på en demo och den som demar nämner fördelen med 100% bitkorrekt överföring till den fina nätverksspelaren: Fråga vänligt hur många procent som den gamla CD-spelaren brukade missa, så att man kan få en uppfattning om graden av förbättring :twisted: :twisted: ).

Tillverkarna av komponenter har också sitt reklamsnack - och lyssnar man på det kan man lätt tro att de nya kretsarna är i det närmaste felfria. Men på samma sätt som i den analoga kretsen så kan (till exempel) en liten miss i spänningsregleringen av en digital sektion göra att musiken som kommer ut i en helt annan ände av apparaten inte låter något vidare alls.

PostPosted: Thu Mar 26, 2009 08:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Väl skrivet, Fredrik!

JohanR

PostPosted: Sat Mar 28, 2009 09:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Rutger wrote:
i verkligheten utgör den digitala signalen inte ett problem. Felen sitter ( som inte ska överdrivas ) i analogsteget numera.
Nej, det stämmer inte alls.

Du kan precis lika gärna påstå motsatsen och skriva att "analogsteg för en spottstyver uppvisar numera state of the art-prestanda". För det finns analoga kretsar med fantastiska specifikationer, men det innebär tyvärr inte att de automatiskt låter bra. Det kan räcka med att lägga alla jordanslutningar lite suboptimalt på kretskortet: Kretsens fina siffror är i det närmaste oförändrade, men musikaliskt låter lösningen stendött.

Precis samma sak är det i digitala sammanhang. Du har rätt i att bitkorrekthet inte varit några problem på massor av år och att det i detta fall handlar om rent reklamsnack (nästa gång ni är på en demo och den som demar nämner fördelen med 100% bitkorrekt överföring till den fina nätverksspelaren: Fråga vänligt hur många procent som den gamla CD-spelaren brukade missa, så att man kan få en uppfattning om graden av förbättring :twisted: :twisted: ).

Tillverkarna av komponenter har också sitt reklamsnack - och lyssnar man på det kan man lätt tro att de nya kretsarna är i det närmaste felfria. Men på samma sätt som i den analoga kretsen så kan (till exempel) en liten miss i spänningsregleringen av en digital sektion göra att musiken som kommer ut i en helt annan ände av apparaten inte låter något vidare alls.
"Bitkorrektheten har inte varit ett problem på många år", skriver du. Det är sant. Även linn ( och naim) har reklamsnack som inte är sanna. Iövrigt håller jag med dig om allt det andra- i vart fall vad det gäller analoga steg. Digitala strömförsörjningars påverkan är mera subtilt och svårfångat- tycker jag.

PostPosted: Mon Mar 30, 2009 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ibland är det svårfångat. Som när vissa "oviktiga" pinnar på digitala kretsar absolut vill ha en viss last för att kretsen ska låta riktigt bra. Jag har ofta mött ett kompakt motstånd när jag diskuterat det med personer som är väl insatta i elektroniken men inte i utvärdering med Tune Method. Teoretiskt kan de inte förstå varför prestandan skulle påverkas, men i praktiken händer något och det enda som återstår är att prova sig fram. En dröm vore att få diskutera sådana frågor med de som designat kretsen.

Vad jag opponerade mig emot var att "den digitala signalen inte är ett problem, utan problemen sitter i analogdelen". Kanske kan man mer korrekt säga att den digitala informationen inte är ett problem, men omvandlingen av den till analog signal är fortfarande en utmaning. Det kanske rentav var det du menade...?

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8

All times are UTC+02:00