selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: SkweezyDs
PostPosted: Fri Mar 20, 2009 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser att Linn nu lagt upp SkweezyDs som ett alternativ för styrning av DSprodukter på sin oss-sida. Med detta plug in kan man styra sin DS via SqueezeCenter, för vilket det finns fler och ev även mer välutvecklade styrningsalternativ. Iom att DSen då speglar SBn så kan man även använda SBns display för styrning, vilket borde kunna vara en fördel då den IMO är bättre än Linns. Dessutom har SqueezeCenter stöd för SRs radiokanaler vilket jag saknar med Twonky.

Det kräver iofs att man har en SB eller motsvarande, men om man som jag redan har en så är detta inte ett problem.

Gillar man inte anläggningens utseende så öppnas även möjligheten att gömma undan hela anläggningen och endast ha SBn synlig, och då den är trådlös så borde man kunna få en väldigt smutt installation.

Jag sitter själv och väntar på min iPod Touch och har därför inte testat detta program - men kanske någon annan här har gjort det och kan bidra med sina erfarenheter?

Post subject: Re: SkweezyDs
PostPosted: Fri Mar 20, 2009 22:30 
Site Admin
Site Admin

Detta är ju STRÅLANDE nyheter! :D

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En poäng till är att man slipper köpa någon licens till Twonky vilket sparar ett par kr som man kan änvända till något roligare...

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Utmärkt att den blivit officiell! Jag har flera kollegor som har SB och som säkert ser steget att uppgradera till en Linn DS som mycket mindre i.o.m. detta. Appropå DS-styrning så har jag äntligen skaffat en iTouch m. PlugPlayer och Songbbok och strulat en del med detta, men det får jag dra i en separat tråd

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Gillar man inte anläggningens utseende så öppnas även möjligheten att gömma undan hela anläggningen och endast ha SBn synlig, och då den är trådlös så borde man kunna få en väldigt smutt installation.
Perfekt!
Då kan man gömma undan Klimaxen så att inte frugan eller sambo ser den 8)

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Det kräver iofs att man har en SB eller motsvarande, men om man som jag redan har en så är detta inte ett problem.

Goda nyheter! Men är det SB´n som styr Linns apparater? Hur? Räcker det inte med att installera programvaran SqueezeCenter som ju är gratis? Och så skaffa en Logitech fjärris med display?

/ B

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 13:51 
Site Admin
Site Admin

Som jag förstått behövs en SB helt enkelt för att Squeezecenter ska ha något att spela till. Sen vad SkweezyDs gör är att den "tjuvlyssnar" på det Squeezecenter skickar ut till SB:n. Dvs du skulle kunna köra med Softsqueeze också, om du är lite masochistiskt lagd. 8)

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Som jag förstått behövs en SB helt enkelt för att Squeezecenter ska ha något att spela till. Sen vad SkweezyDs gör är att den "tjuvlyssnar" på det Squeezecenter skickar ut till SB:n. Dvs du skulle kunna köra med Softsqueeze också, om du är lite masochistiskt lagd. 8)
Det är inte möjligt enl informationen på Linns hemsida. Det behövs en fysisk enhet av något slag.

Jag har nu installerat SkweezyDs och det verkar fungera alldeles utmärkt. Har dock inte fått min iPod Touch än så jag har inte hunnit testa det. SC är IMHO helt överlägset Twonky i användarvänlighet och i funktioner.

SkweezyDs kräver SqueezeCenter 7.3+ för att fungera men min ReadyNAS NV+ kom bara med 7.2.x och jag stötte på vissa problem med uppdatering. Att bara avinstallera den gamla och installerar den nya fungerar inte. Man måste köra en särskilld fil (http://www.readynas.com/download/addons ... DB_1.0.bin) som raderar databasen (dock inte mediafilerna) och därefter installera den nya versionen. Hann slita mitt hår åtskilliga ggr innan jag förstod detta, hoppas att jag med detta kan hjälpa någon från att hamna i samma problem som jag.

Återkommer med mer erfarenheter när jag kunnat testa mer.

PostPosted: Tue Mar 24, 2009 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu finns all hårdvara på plats och jag har hunnit testa lite mer.

Tyvärr är dock de inledande erfarenheterna med ADS+Netgear ReadyNAS+Skweezy+iPod Touch inte så goda. Någonting i nätverket gör att det bliv överbelastning och musiken gör ett uppehåll på ett par sek upp till någon minut vid uppstart, vid manuellt byte av låt och ibland även när en låt tar slut. I mitt fall verkar det vara iPoden som spökar då det funkar utan några problem om jag kör något skin för iBooken för att styra Squeezecenter.

Får felsöka mer senare.

PostPosted: Mon Mar 30, 2009 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena

Jag håller med om att Squezeecenter är trevligare än Twonky med Kinsky.

1. Vad jag undrar är: påverkas ljudkvalitén av denna lösning?
2. Måste man med denna lösning använda fjärren till squeezeboxen för att styra Linn DS, eller kan man ha en squeezebox i ett annat rum och styra DS med linn fjärren som vanligt?

PostPosted: Wed Apr 22, 2009 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hemma igen efter att ha varit bortrest över påsken.

Efter att ha kopplat in SB3an till nätverket med kabel istället för med WLANet funkar det mycket bättre. Har nu endast problem med korta stopp i musiken när man ändrar i spellistan. När spellistan väl är igång så flyter det utan problem. Gissar att processorn i NASen är för klen.

Tyvärr funkar inte SRs radio då de sänder i WMA-format vilket inte Linns DS klarar av (än?). Får dock ut kanalen till ADSen och texten syns i displayen, men inget ljud. Förhoppningsvis löser Linn detta med en kommande uppdatering (för att få SR att börja sända i MP3 verkar hopplöst). Tidigare fanns det en plug-in till SqueezeCenter (SC) som konverterade streamen till MP3 men har inte hittat någon som fungerar med senare versioner av SC. Någon annan kanske vet bättre?
Christian wrote:
1. Vad jag undrar är: påverkas ljudkvalitén av denna lösning?
2. Måste man med denna lösning använda fjärren till squeezeboxen för att styra Linn DS, eller kan man ha en squeezebox i ett annat rum och styra DS med linn fjärren som vanligt?
1. Nej, inte enl konstruktören eller mina (begränsade) tester.

2. Ja, det går fortfarande att använda Linnfjärren (med reservation för att jag inte testat alla funktioner).

PostPosted: Mon Apr 27, 2009 07:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skall det vara så stökigt att går upp från 7.2 till 7.3 av SC?? Hoppas det är lättare med min QNAP. :?

PostPosted: Mon Aug 03, 2009 10:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Någon som mer som testat SkweezyDS?

Har precis inhandlat en ADS/D som skall kopplas in och styras. Har tidigare kört SqueezeBox så att forstätta på det spåret vore en fördel.

Ni som kör SkweezyDS är ni fortsatt nöjda?

Lite OT: Men jag funderar på en lösning som ser ut som följande;

Dator/NAS -> Router (Dlink DIR-855) -> trådlöst 5 Ghz -> AP/brygga (Dlink DAP-1522) -> ADS

Synpunkter på ovanstående idé...

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Mon Aug 03, 2009 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyvärr så blev buggarna för besvärande så jag har gått över till Twonky/Plugplayer. Buggarna är samma som jag nämde tidigare, med korta stopp i musiken och segt handhavande. Min gissning är dock fortfarande att dessa problem i första hand beror på att processorn i ReadyNASen är för svag. Lagrar man sin musik på en enhet med kraftigare processor så tror jag att det går bättre.

PostPosted: Mon Aug 03, 2009 13:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Traktorpojken wrote:
Tyvärr så blev buggarna för besvärande så jag har gått över till Twonky/Plugplayer. Buggarna är samma som jag nämde tidigare, med korta stopp i musiken och segt handhavande. Min gissning är dock fortfarande att dessa problem i första hand beror på att processorn i ReadyNASen är för svag. Lagrar man sin musik på en enhet med kraftigare processor så tror jag att det går bättre.
OK, skall testa med lite annan nätverksutrustning.

Har du samma problem när du spelar upp musiken via SqueezeBox? eller gäller det bara när du styr ADS via SkweezyDS? Låter ju som det kan vara lite "nätverksstrul" mer än buggig programvara för styrning av DS.

Återkommer...

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00