selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: K104 vs Katan
PostPosted: Fri Mar 20, 2009 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sitter och spånar lite idag har jag aktiva katan med 2x2250, men funderar nu på att testa mina bakkanaler fram istället k104, fundrar även på att göra dessa aktiva med 2x2250 samt 2 kanaler från 5125

Hela grejen är den att jag skulle vilja ha högtalarna lågt för att kunna dra ner min filmduk riktigt lågt vilket inte går med katan på stativ, men med 104 skulle det gå att montera ganska lågt på vägen

Hur mycket sämre tror ni att det blir med 104 aktivt väggmonterat lågt vs Katan på stativ aktivt?

kan tilllägga att jag har en Artikulat 345 som tar han om nedre regstret så att 104 är tunnare spelar nog inte så stor roll

Jag vet att man måste testa för att få svar men dels kan jag inte testa aktivt med mina 104ór utan att investera i kort samt att det inte är så lätt att testa väggmontage utan att göra en massa hål i väggen

Men ni som har 104 på väggen funkar det bra för er? och har ni testat skillnaden med att ha dem på stativ?

Ett alternativ till är ju att leta ett par låga stativ till katan, men något säger mig att de lider mera av att vara lågt placerade än 104ór

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: Re: K104 vs Katan
PostPosted: Fri Mar 20, 2009 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör mina K104 på vägg och tycker det fungerar bra. Gör även att ljudet blir lite fylligare då jag kör utan sub.

Har testat att få ut mina K104 från vägg via massiva ek-plattor (2.5 cm tjocka), ljudet släppte bättre och bler mer "hifi-mässigt" dock blev det mycket tristare så jag tog bort plattorna igen. Blir lite mer "själ" när jag sätter dom direkt på väggen, har inte testat stativ.

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 16:56 
Moderator
Moderator

Dubbelkolla med handlare eller Linn support om man kan använda Komponents aktiva filter i adraptrar. (Eller finns det äldre stereofilter till Komponent?) Jag har för mej att jag läste i en tråd på Linns forum att filtren till Komponent inte passade i Aktiv-adaptrarna.

Det där med projektorduk och högtalare som bråkar om plats är ett gissel. Hos mej så får duken stanna precis ovanför Keltik som är en meter höga. Kanske inte optimalt, men det fungerar.

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Dubbelkolla med handlare eller Linn support om man kan använda Komponents aktiva filter i adraptrar. (Eller finns det äldre stereofilter till Komponent?) Jag har för mej att jag läste i en tråd på Linns forum att filtren till Komponent inte passade i Aktiv-adaptrarna.

Det där med projektorduk och högtalare som bråkar om plats är ett gissel. Hos mej så får duken stanna precis ovanför Keltik som är en meter höga. Kanske inte optimalt, men det fungerar.
tycker att man får ett helt annat ljup i bilden när den kommer ner, man hammnar som mera i filmen helt enkelt än 0m man har dom ovanför

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja det kanske stämmer att filtren inte passar

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00