selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 20, 2009 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur känsliga är exvis K20 för riktining vid inkoppling?

Om man ex.vis kopplar upp K20 för tri-wire och lyckas blanda riktningarna lite hur som helst, blir det stor påverkan på ljudet?

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänk på att Kabeln har samma riktning på hela rullen den kommer ifrån, beroende på hur den är dragen. Blanda helst inte bitar med varann om du inte måste så du inte har olika bitar med olika inbördes riktning, då det inte går att se om du inte märkt upp dem när du väl klippt av.

Testa att singelwira med hela biten kabel och lyssna om du hör skillnad mellan ena eller andra alternativet. Dela upp kabeln i rätt antal delar samtidigt som du märker upp vilket riktining de slutsteg - högtalare. På så vis behöver du bara koppla med en bit kabel. Alternativet är att märka upp varje bit vilken riktning de hade från början. Tex ena delan märkt med en tajp bit så du vet att du hela tiden har samma riktning på bitarna du testar med som från orginal biten.

Har du redan klippt kabeln så kan du testa singelwira varje bit försig mot en högtalare och testa skillnader.

Vet inte hur många som orkar göra sig dessa besvär, har hört de som säger att de inte märker skillnad och de som inte gör det alls pga. riktning. Det är upp till dig själv hur mycket du orkar.

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 15:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Comstedt wrote:
Tänk på att Kabeln har samma riktning på hela rullen den kommer ifrån, beroende på hur den är dragen. Blanda helst inte bitar med varann om du inte måste så du inte har olika bitar med olika inbördes riktning, då det inte går att se om du inte märkt upp dem när du väl klippt av.
Det går utmärkt att se riktningen på K20 kabeln, det är bara att kolla på den instansade texten.

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

....alternativt läs på kabeln. Den är märkt. "Pilen" i Linn-loggan ska peka i strömmens riktning.

Carl

Edit El Mero har snabba fingrar.

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 15:37 
Ny Medlem
Ny Medlem

Carl Nyqvist wrote:
....alternativt läs på kabeln. Den är märkt. "Pilen" i Linn-loggan ska peka i strömmens riktning.

Carl

Vadå strömriktning? Det är ju växelström..

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 15:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Carl Nyqvist wrote:

Carl

Detta har varit uppe förut (December 2005) och Linnofil/Lejonklou påpekade då detta:
Lejonklou wrote:
Det är så här: Linn-loggan ska alltid vara i högtalaränden. Sedan har den (tyvärr) inte alltid pekat mot högtalaren, men när man läser texten på kabeln så ska loggan vara på den sida som är närmast högtalaren.

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testade att tri-wira mina K104 i helgen dock kollade jag inte riktningen. Ljudet var inte så kul som jag hoppats, lite vasst och ettrigt..

Dock glömde jag att kolla riktningen enl LINN-pilen på K20. Får plocka ner mina K104 från väggen och testa lite mer...

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:
Detta har varit uppe förut (December 2005) och Linnofil/Lejonklou påpekade då detta:
Lejonklou wrote:
Det är så här: Linn-loggan ska alltid vara i högtalaränden. Sedan har den (tyvärr) inte alltid pekat mot högtalaren, men när man läser texten på kabeln så ska loggan vara på den sida som är närmast högtalaren.
Haha ok, kul att veta. Pilen pekade alltid mot högtalarna förr i tiden men varför skulle man inte ändrat det som så mycket annat :wink: .

Tack

Carl

<Rassel av hundratals K20 som dras fram och inspekteras över landet..>

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns det någon fysikalisk förklaring till riktningskänsligheten? Personligen tycker jag man ibland kan höra en liten skillnad just när man byter men efter ett tag verkar det hela ha satt sig och det låter som förut.

Finns det någon förklaring?

/ B

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 17:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lite OT nu men...

Högtalarkablar, signalkabar, nätkablar(?) är riktningskänsliga och det verkar alla köpa, inklusive mig själv. Hur är det då med nätverkskablar? Dessa borde ju rimligtvis också vara riktningsberoende...eller?

Har ju läst nån historia om någon som inte upplevde lyftet med DS, men som sedan blev nöjd efter att nätverkskabeln vändes. Detta var det många som invände sig mot har jag för mig, men varför? Är inte alla kablar riktningsberoende som sagt?
Har någon testat detta närmare?

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:
Comstedt wrote:
Det går utmärkt att se riktningen på K20 kabeln, det är bara att kolla på den instansade texten.

Ahh smidigt, har inga K20 så förutsatte att man var tvungen att lyssna på dem som man måste med många andra högtalarkablar

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Finns det någon fysikalisk förklaring till riktningskänsligheten? Personligen tycker jag man ibland kan höra en liten skillnad just när man byter men efter ett tag verkar det hela ha satt sig och det låter som förut.

Finns det någon förklaring?

/ B
Orienteringen i materiallet av elektronerna? Nåt liknande svammel i kompositionen av materialet påverkas när kabeln dras/görs. Jag har även för mig att orienteringen skulle kunna förändras med tiden om det går ström genom den, eller kanske detta bara var gällande magnetism i material som har sådan egenskap. Tyvärr var det ca 10år sedan jag läste materiallära och tyckte då det var ointressant ville bara klara kursen, dessutom läste vi aldrig något huruvida detta kunde påverka ljud eller att använda kablar för just ljudförmedling till högtalare. Men kan dragningen påverka vilket håll som är bäst att skicka ström igenom borde de kunna påverka ljudet också.

PostPosted: Fri Mar 20, 2009 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag pratade med grundaren av TARA LABS http://www.taralabs.com/home.asp för tiotalet år sedan bl a om just detta,
och hans förklaring var att molekyler eller något i kablarna anpassade sig med tiden när kablarna används. D v s: skillnaden
mellan rätt- och felriktade kablar blir mindre med tiden.

Sedan finns det kablar med stjärn-jordning och annat där jordningen enbart ska anslutas i ena änden av sladden.

/M

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 03:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående riktningen finns två teorier vad gäller uppkomsten. Dels åt vilket håll kopparen dras när man tillverkar de tunna kardelerna. Och dels att den uppkommer när isoleringen läggs på. Den senare förklaringen ansåg Julian Vereker (grundare av Naim) vara den viktiga.

Det finns några som har sökt mätmässiga förklaringar, bland annat Ben Duncan. Hans rapport delades ut av Supra, som skickade honom ett antal kablar och bad honom berätta vilket håll som var det rätta mätmässigt. Hans svar var exakt samma som de hade kommit fram till lyssningsmässigt, så de tog det hela till sig och hänvisade till honom. Förklaringen gick ut på att han påstod sig kunna mäta att kabeln fungerade bättre som antenn vänd åt ena hållet. Skillnaden var mindre än en decibel i signalstyrka, har jag för mig, men resultaten var tydligen konsekventa. Jag vet inte om någon lyckats upprepa hans experiment eller om ingen brytt sig.

Jag anser att det är en hörbar skillnad i riktning på både signalkablar, högtalarkablar och nätkablar. Just nätkablarna har jag testat blint många gånger och det är inte natt och dag, men får man prova en bunt kablar som är identiska men med olika riktningar på själva kabeln - och som har övertejpad text så man inte kan skilja dem åt - så kan man efter en stunds provande lägga dem i två högar: En som låter lite stelare och en som har lite bättre flyt. Jag har fått 100% samma riktning i de två högarna när jag testat det hemma i lugn och ro.

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source wrote:
Hur är det då med nätverkskablar? Dessa borde ju rimligtvis också vara riktningsberoende
...
Har någon testat detta närmare?
Ja, det är det nog flera av oss som gjort. De är inte mindre riktningskänsliga än andra kablar. Inget konstigt med det... Jag har t.ex. kollat riktningen mellan DS och switch, mellan switch och NAS, och även i Knektsystemet som också har Cat5 kablar, men med analoga signaler. Samma gamla vanliga kabelskillnader...

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00