selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Mon Mar 02, 2009 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Knycken på RIAA-kurvan i mitten gör inte att diskanten blir en aning sänkt. Den betyder bara att diskanten inte blir lika mycket höjd som den annars skulle blivit.
Vad menar du med detta?
Jag svarade på detta: "så vid graveringen höjer man den elektriska signalen in till graverdosan för höga frekvenser och sänker den för låga frekvenser.... Eller inte riktigt, knycken i mitten på RIAA kurvan gör att amplituden vid höga frekvenser blir en aning sänkt"

I övrigt menar jag ingenting annat än att vid graveringen sänker man basen och höjer diskanten och sedan gör man tvärtom vid avspelning, enligt den figur jag visade. Mellan 0,5 och 2,5 kHz sker ingen förändring som synes.
JohanR skrev att skivspåret har två konstanta (fysiska) amplituder över det frekvensomfång som graveras. Diskanten är lägre än basen, en skillnad på drygt 12 dB.

Du missförstod kanske vad han menade, för ditt svar stämde inte.

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 11:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Alla som undrar huruvida basen eller diskanten höjs/sänks kan ju lyssna på en LP12 då den spelar av en skiva - är det bas eller diskant man hör?
Spelar du inga vinyl längre Bill
Anledningen till att man hör bara diskant från "needle talk" (nålprat på svenska?) har att göra med nålens storlek (millimetrar) och ljudets våglängd, centimetrar vid höga frekvenser, tiotals meter vid låga frekvenser. Den aukustiska kopplingen till luften blir dålig vid allt annat än mycket höga frekvenser. Jämför gamla aukustiska gramofoner, där hade man ett horn kopplat till nålen för att få basåtergivning. Eller, resonerat på ett annat sätt, diskantelement i högtalare är små, bashögtalare är stora.

Amplituden på diskanten hos skivspåret är, som Lejonklou förtydligar, t.o.m. sänkt.

Även i senaste numret av Stereophile, jag tror det är marsnumret 2009, finns en utmärkt artikel kring vad som händer när en skiva graveras och senare avspelas, betydligt bättre skrivet och utförligare än min lilla kria.

JohanR

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte direkt glasklart, men på Linns forum tycks de nu tro på två olika versioner av den här uppgraderingen, varav den ena en Klimaxvariant och den andra en, får man förmoda, billigare variant i en vanlig "AV-låda" - Akurate?

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker det är bra med två varianter eller inte. Å ena sidan är det ju trevligt om uppgraderingen blir tillgänglig för ett rimligt pris, men å andra sidan kommer de nog i så fall inte ha några större hämningar när det gäller priset på Klimaxvarianten - som ju naturligtvis är den version man "vill ha".

Ursäkta OT. ;)

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
på Linns forum tycks de nu tro på två olika versioner av den här uppgraderingen
Har du läst några av de kommentarer som raderades av Linn? De verkar ju vara de mest intressanta kommentarerna, eftersom de raderats var de förmodligen sanna... Vad var det som stog i dem? Här kan du klämma ur dig det utan risk för editering!

Som jag kan tolkar de kommentarer som är oediterade verkar det som det kommer tre nya produkter:

1. Klimax Radikal, DC motor kontroller/PS till Eureka, Pris?
2. Akurate Radikal, DC motor kontroller/PS till Eureka, Pris i UK £2500? (med motorkit)
3. Eureka, MC-steg för intern LP12 montering, Pris?

Kanske kommer DC motorkitet att säljas som separat produkt? Hur kommer en Akurate Radikal att stå sig mot en Keel? (På en Cirkus/Lingo2 12:a) Spännande tider framöver, minst sagt! Kanske blir det också något värsting MM-steg för att täppa till upstickaren? Men hur ska man ha råd med något av det? :(

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
teatime wrote:
på Linns forum tycks de nu tro på två olika versioner av den här uppgraderingen
Har du läst några av de kommentarer som raderades av Linn? De verkar ju vara de mest intressanta kommentarerna, eftersom de raderats var de förmodligen sanna... Vad var det som stog i dem? Här kan du klämma ur dig det utan risk för editering!

Som jag kan tolkar de kommentarer som är oediterade verkar det som det kommer tre nya produkter:

2. Akurate Radikal, DC motor kontroller/PS till Eureka, Pris i UK £2500? (med motorkit)

Kanske kommer DC motorkitet att säljas som separat produkt? Hur kommer en Akurate Radikal att stå sig mot en Keel? (På en Cirkus/Lingo2 12:a) Spännande tider framöver, minst sagt! Kanske blir det också något värsting MM-steg för att täppa till upstickaren? Men hur ska man ha råd med något av det? :(
Aj fasen, har de raderat inlägg? Igår skummade jag som hastigast, och tror att Klimaxen skulle kosta ca 4500 pund. Eurekan och Klimaxen skulle även säljas i bundle har jag för mig.
Släppas i början av april?

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Har du läst några av de kommentarer som raderades av Linn? De verkar ju vara de mest intressanta kommentarerna, eftersom de raderats var de förmodligen sanna...
...eller vilseledande?

/M

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
...eller vilseledande?
Javisst kan det vara så, ingen vet väl helt säkert. Det bidrar till spänningen! :)

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Har du läst några av de kommentarer som raderades av Linn?
Nej, jag såg bara kommentarerna efter. Du verkar haft bättre koll. Intressant!

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=470

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter Swiain från butiken Cymbiosis i UK, mycket väl initierad och dessutom inblandad i framtagandet av Keel för Aro, skriver detta om kommande uppgraderingar på Naims hemsida:

It certainly will and me too.

I’m embargoed about talking about it until next week’s factory announcement, which is fair enough, although someone let a few things slip as you saw

Timescale before you start seeing them in dealers - Not long....... weeks, not months.

Kind regards,

Peter

/Erik

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Information kommer från Linn denna vecka!

Se: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 8#pid21578

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 07:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:

Tycker det är oerhört intressant att Linn släpper en DC motor efter att ha försvarat AC varianten bra länge och förlöjligat
de firmor som redan tidigare sålt DC kit på internet. Humm, någon som provat en DC bestyckad LP 12:a?

Fredrik

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 12:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tyska Stereoplay rapporterar om nyheter på 12:an. Någon får gärna översätta min skoltyska är inte vad den borde.

http://www.stereoplay.de/News/Neue-Upgr ... 38165.html

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 12:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

fredrik wrote:
Linnofil wrote:

Tycker det är oerhört intressant att Linn släpper en DC motor efter att ha försvarat AC varianten bra länge och förlöjligat
de firmor som redan tidigare sålt DC kit på internet. Humm, någon som provat en DC bestyckad LP 12:a?

Fredrik
Tyvärr är väl inte en DC-motor helt underhållsfri eller finns det bättre varianter?

/R

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 12:38 
Moderator
Moderator

På Googlesvenska:

http://translate.google.com/translate?p ... auto&tl=sv

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00