selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 17, 2009 00:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Håller precis på att sälja av ett äldre system med Mimik, Wakonda, LK100 och ett par minst 20 år gamla Linn Kan med stativ. Idag kopplade jag upp allt för att hugade spekulanter ska kunna provlyssna lite. Återigen får man höra hur rappt och direkt Kan-högtalarna spelar. Lite vasst till en början men när jag la en ryamatta framför så blev det riktigt bra. Dessutom med billiga kablar och 20 år gamla högtalarkablar.
Flyttar över till mitt "nya" system (Mac Mini, Apogee Duet som DAC, 5103, 5125 och biwirade Majik 140) för att höra på skillnaden. Det är ju bara det att det "nya" inte är speciellt roligt att lyssna på. Mjukt, luddigt och bumligt.
En annan skillnad är väggen bakom högtalarna. Nya systemet har en enkel gipsvägg bakom vilken vibrerar när man spelar. Linn Kan står tillfälligt uppsatt i köket med en mycket hårdare vägg bakom. Antagligen betong (relativt nybyggd br).

Nu kommer jag ju på att jag förstås kan bära in mina Majik 140 i köket och jämföra. Men kan det verkligen vara så enorm skillnad på källa och källa? Börjar misstänka att väggen sabbar en hel del. Får väl bygga om den fast jag inte vill... Hm...

Delvis så säljer jag gammalt för att köpa Sneaky eller helst Majik DS. Men att det var sån skillnad!

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om din nuvarande setup är sämre än Mimik, (eller missförstår jag dig?) som ju faktiskt är rätt dålig så tror jag att du kommer att bli mycket positivt överaskad om du köper en DS...

Eller? Jag fattar nog inte riktigt vad du menar, varför flyttar du inte bara på Mimiken och testar hur det blir?

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 01:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Henrik, du har ju helt rätt. Men det blev lite för sent för att flytta om och testa på den volymen jag vill testa på. Jag har ju suttit här och inbillat mig att det låter rätt okej men hela tiden kännt att det inte släpper riktigt. Det har aldrig blivit av att jag kopplat in Mimiken tyvärr. Konstigt nog, vad tänkte jag på?
Ska försöka hinna lyssna i "stora" systemet med Mimiken imorgon men det gamla systemet blir ev. sålt vid lunch.

En DS och en rejäl installation av Kalle på HF är vad jag behöver!

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Koppla in Mimiken till ditt nuvarande system och jämför med din nya källa (datorn) och se vad du tycker. Kan vara bra och jämföra på plats i det rum du spelar musiken, om det är rummet eller källan som är störst brist. Men som du skriver DS + installation kan nog vara bra, kanske tom gör under!

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 19:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mimiken såld... Jag har en Sneaky hemma på lån. Nu ska vi se... :lol:

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Jag har en Sneaky hemma på lån. Nu ska vi se..
Blir intressant att höra vad du tycker om den :?

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 22:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Trilla-ur-soffan-positiv-grannarna-blir-snart-galna-reaktion hittills... :shock:

Edit: Helt makalöst... Vet inte om jag ska nöja mig med Sneaky eller gneta till mig en Majik DS.
Ungefär 100 gånger bättre än tidigare, utan att överdriva.

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men det är väl klart :?:

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du tänkter behålla sneakyn så låna INTE hem en Majik DS det gjorde jag och det blev dyrt.

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Ungefär 100 gånger bättre än tidigare, utan att överdriva.
Bara 100 ggr.... :?

Då är förmodligen Majik DS 200 ggr bättre :)

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssna på ADS direkt och jämför, personligen upplevde jag hoppet mellan sneaky - ADS liknande det hoppet, datorljud rakt in i steroen - sneaky... :wink:

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 22:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Måste bara fråga om vilket av systemen som växt mest och vilket som leder nu.

Markus

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 23:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jaha, då var klockan 22... och man får dra ner volymen lite. Trist...

Ja, så här dagen efter så tycker jag fortfarande att det låter fantastiskt.
Däremot så är det ju en väldig skillnad på inspelningar och inspelningar.
Musiken ligger på en lånad hårddisk ifrån HF så jag förutsätter att allt är högupplöst FLAC.

Siktar ändå mot Majik DS, jag känner att jag kommer ångra mig annars.
Majik DS är så långt jag kan gå den här gången.
Nästa steg är troligtvis att köra aktivt.

Sålde iväg min förra DAC (Apogee Duet) och de sista av de gamla Linn-grejerna idag.
Skönt med lite andrahandsvärde på Linn-grejer.

Edit: Markus, var frågan till mig? Fattade inte riktigt hur du menade.

Sondek: 200 gånger bättre med Majik DS? Hörde själv inte den skillnaden på HF men jag blir inte förvånad.
Om man väljer Majik DS så har man också lagt sig ett snäpp över alla CD-spelare som Linn någonsin tillverkat (om jag tolkade Kalle på HF rätt). Det skulle vara en bra utgångspunkt tycker jag...

Ursäkta rörigt inlägg. Jag bygger om.

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 23:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Japp , frågan var till dig Wilson.

Jo jag undrade om du hann prova och jämföra ds:en i både stora och lilla systemet, undrar om Kan vs 140, och det där med dålig vägg bakom högtalarna, hur mycket kan det göra? Jag funderar och frågasätter mina egna gipsväggar...
Hoppas du lyckas bra i byggröran. Själv har jag nu brutit upp mitt laminatgolv som legat på en tjock heltäckningsmatta och skurit bort ca 1/2 m2 så att högtalarna står stadigt på spånskivan. Tycker att det blir bättre men det är inte så vackert :(
markus

PostPosted: Thu Mar 19, 2009 00:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Markus: Tyvärr så blev det inget test med DS med Linn Kan. De skulle iofs säljas iväg så...
Däremot så är Kan ingenting mot ett par Majik 140 som matas med en RIKTIG signal.
Då händer det grejer. Tyvärr så vill man spela väldigt högt hela tiden. 8)

Kör med skeets till mina Majik 140 och har inte prövat något annat.

Ja, jag har ju den där gipsväggen bakom högtalarna. Inte speciellt robust om man säger så. Enkelgips.
Inte världens bästa förstås enligt killarna på HF. Jag har ju möjlighet att göra något häftigt med väggen men har inte kommit fram till exakt vad ännu. Göra om den så stark att TVn (52-tummare) går att hänga upp.

Fortfarande inte helt 100% säker på om det blir en Majik DS... man bör ju hålla lite i pengarna dessa tider.

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00