selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Mar 15, 2009 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är Komponent-subben K120 mer lätt placerad är traditionella subbar?

Den har ju en lite ovanlig konstruktion med elementet uppåt... hur påverkar det paceringskänsligheten?

Borde passa mina K104:or, dock vill man inte placera tefatet för långt från vägg då det är 50 cm i diam.

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 09:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

TONNY wrote:
Borde passa mina K104:or, dock vill man inte placera tefatet för långt från vägg då det är 50 cm i diam.
Den går att sätt på väggen - finns fästen för det.

http://www.linn.co.uk/files/219e16f2/EN ... l_rev5.pdf

// j o h n

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 10:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har samma utmaning framför mig, att hitta bästa musikaliska placering för min nya K120. Visuellt skulle det vara optimalt med vägghängd. Är det någon som har erfarenhet av K120 på vägg?

Musikalisk skillnad jämfört med placering på golv? Bättre, sämre, lika bra? ...eller är det som vanligt att rummet bestämmer?

Det är ju inte lika lätthanterligt att hitta rätt placering på vägg jämfört med placering på golv... :?

PS! Har nu fått hem min nya Movie05 och ett komplett Komponent paket. Trots att högtalarna är slarvigt uppställda och f n ej vilar på spikes & skeets så låter det mycket, mycket bra. Riktigt imponerad. Ruggigt tajt och med mycket sväng samt att musiken presenteras med ett övertygande lugn och flyt.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir an annan typ av kontakt med underlaget om man använder spikes eller inte. Och att sätta fast högtalaren men fästen på väggen borde troligtvis ge mer effekt av att överföra ljudvågorna till underlaget en vad det gör genom att bara ställa högtalaren på golvet utan spikes/skeet.

Om man bortserr från de så kan jag tycka att 2vägghängda subbar under var sin bakhögtalare borde vara en smiddig och tuff lösning för att få ordentligt med bas. En kopplad vänster kanal och en höger.

I övrigt tror jag nog att vill man ha så bra ljud som möjligt så borde den vara ungefär lika känslig för förflyttning som andra subbar, då det gäller att passa in ljudvågor. Eller det är iaf vad jag tror just nu.

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Har samma utmaning framför mig, att hitta bästa musikaliska placering för min nya K120. Visuellt skulle det vara optimalt med vägghängd. Är det någon som har erfarenhet av K120 på vägg?

Musikalisk skillnad jämfört med placering på golv? Bättre, sämre, lika bra? ...eller är det som vanligt att rummet bestämmer?

Det är ju inte lika lätthanterligt att hitta rätt placering på vägg jämfört med placering på golv... :?

PS! Har nu fått hem min nya Movie05 och ett komplett Komponent paket. Trots att högtalarna är slarvigt uppställda och f n ej vilar på spikes & skeets så låter det mycket, mycket bra. Riktigt imponerad. Ruggigt tajt och med mycket sväng samt att musiken presenteras med ett övertygande lugn och flyt.
Hur har du placerat din K120 nu, är den också "slarvigt" uppställd?

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 20:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ja, allt är "bara uppställt", har inte komit längre än. Naturligtvis skall allt ställas in ordentligt, spikes monteras och placeras in skeets och därefter justeras allt in - business as usual.

F n vilar K120 på golvet, men blev lite nyfiken på om någon prövat att vägghänga den med gott musikalist resultat?!

Själv har jag ingen erfarenhet av vägghängda subbar.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som justerat in en K120? Hur känslig är den för placering, handlar det om cm hit och dit för att det skall låta ok enl tune dem?

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En bättre linn sub kommer att vara lättare att få till att låta ok medans en biligare kräver mera optimal placering för att den ska tillföra och inte förstöra, givetvis så behöver även en dyrare sub även en perfekt installation för att prestera max

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00