Magnus wrote:
ulfbnilsson wrote:
Å andra sidan känns väl hela den här "se upp att köra dåliga källor med för bra högtalare" rätt irrelevant nu.
Jag har sagt det förut här, och säger det igen: En Unidisk SC som jag tycker är en kanonspelare
tillsammans med Akurate-högtalare (eller enklare högtalare) ger tillsammans med ett par Artikulate
350A ett KASST resultat. Inte den minsta WOW-faktor...
/M
Det vore intressant om du känner för att utveckla det lite, vad det var som blev sämre. Blev det sämre rytm (PRAT)? Svårare att höra melodier? Eller sämre hifiparametrar?
Men för att knyta tillbaka lite till ursprunget till diskussionen, dvs Kikkin. Om nu Unidisk SC är en så pass dålig spelare att dess "oljud" måste dämpas av förstärkare och högtalare som inte avslöjar SC's alla brister, då måste det ju innebära att man absolut inte bör använda en Kikkin till en spelare som SC, Ikemi mfl, Karik Numerik, Majik CD mfl då de helt enkelt är för dåliga och att allt detta dåliga kommer att förstärkas/avslöjas av ett väldigt bra försteg och att det därför skulle ge en negativ förändring. Och det tror jag faktiskt inte stämmer. Jag har ju inte haft chansen att prova Kikkin men jag skulle bli väldigt förvånad om den inte kan lyfta ett "medel system" med tex en Ikemi eller en SC rätt så rejält. Det är i alla fall min erfarenhet av hur andra förstegsuppgraderingar kan förbättra musiken.
Sedan får man väl också notera att Magnus avsaknad av Wow-faktor, det har jag faktiskt upplevt vid ett motsatt system. Jag var för länge sedan inne hos min lokale Linn-handlare för att lyssna på ett par JPW högtalare. Jag vill minnas att det var en enklare förstärkare (något tjeckiskt märke Aura som också gjorde en skivspelare med en tangetialtonarm inbyggd i locket) som drev dem. Och längst fram i kedjan stod då dåtidens top of the line LP 12. Jag hade tidigare lyssnat och beundrat LP12:an tillsammans med Isobariks och lovat mig själv att när bara studentbudgeten tillät skulle det bli en sådan. Dock lämnade jag butiken den gången och kände att det hade inte varit ngn direkt wow-faktor. Man ska ju vara lite nyaserad med orden, så jag vill inte säga att det var dåligt, men det var inte heller särskilt roligt och inte alls det draget som med ett par Brics och LK1/Dirak och 280/Spark.