selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 22:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 27, 2009 11:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sitter idag med en LP12 som spelar fantastiskt bra, men som alltid drabbas man då och då över funderingar över vilka uppgraderingar som är smarta att göra med hänsyn till pris och musikalisk förbättring. Att spela vinyl är prioriterat så jag önskar inga tips om andra källor.

Idag finns det en LP12 med Lingo, Linto, Trampolin-II, Ekos-II, Klyde.

De komponenter jag funderar över (utan inbördes odning) är bl a;
- Lingo-II
- Keel
- T-Kable
- Akiva
- (Ekos SE)

...och för att komplicera bilden så är det ju ryktesvis nya komponenter på väg till LP12 som man inte kan bortse i från, även om vi vet väldigt lite om dem i dagsläget. Men det är rimligt att anta att det i någon grad kan bli ännu bättre, frågan är naturligtvis hur mycket bättre och till vilket pris?

Så vad jag önskar är idéer på i vilken ordning man borde ta uppgraderingarna och ev. synpunkter på enskilda komponenter.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spontant så känns det som Keel kommer att göra den största förbättringen...

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Vilka kul uppgraderingar du har framför dig!

Lingon kan göra stor skillnad. Jag tycker du ska ta med din lingo till en butik och jämföra med en ny. Det kan göra stor skillnad, men det kan också vara så att din befintliga Lingo är ganska bra och då är givetvis skillnaden mindre.

Jag tror också att Keel kommer göra den största skillnaden men den är ju också ganska kostsam.

Det är nästan lättare att säga vad jag inte tycker du ska göra just nu och det är:

Akiva och Ekos SE. De sakerna kostar mycket pengar och jag tycker inte det finns någon anledning till detta innan allt annat är Top of the Line. Om du kan acceptera lite sämre ljud så skulle du dessutom kanske kunna sälja Linton, köpa en MM (Adikt) och genom detta frigöra en del pengar. Kanske svårt att gå från MC till MM, detta har jag ingen erfarenhet av.

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag bytte Lingo och gick från Klyde till Adikt på samma gång. Ingen tvekan om att spelaren blev bättre än någonsin! Fast den gamla presterade nog under snittet för sin ålder så det är sant att dom varierar. Fast då du prioriterar vinyl så skall du så klart satsa på Keel!

PostPosted: Sat Feb 28, 2009 02:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med tanke på att nya saker verkar vara på väg tycker jag du ska sattsa på en uppgradering i ett område som inte kommer beröras av detta. Trist att tex lägga pengar på en helt ny lingo model "X" om det snart kommer en ny revolutionerande modell "Y"... Vill du inte ha den nya senare i alla fall kommer säkert ändå modell X bli billigare eller lättare att få tag i beggagnad om andra uppgraderar. Kan knappt något om skivspelare men detta set att tänka kan appliceras på det mesta och säkert något du redan funderat på.

Keel verkar många väldigt imponerade av. Spontant känns det nu, att det inte borde komma någon ny sådan på ett tag. Och med en Keel låter säkert andra uppgraderingar ännu bättre oavsett om du väljer någon produkt som ej börjat säljas ännu. Annars vänta ut och se vad som kommer framöver och handla då.

Råkade nyss förbi en annons på Lp2 där ägaren också kunde tänka sig att sälja Ekos SE och Keel löst. Om något verkar intressant.
http://www.blocket.se/vi/20457603.htm?ca=1_9_s

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 13:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Visst kan man köpa Keel, men priset är ett rip-off. Betänk att innan Keel kom var LP12 redan en av världens bästa skivspelare, så varför bry sig så mycket?

Det mest prisvärda är att installera in T-cable enligt min åsikt, Och sedan jämföra noggrant med en Lingo II. Men troligen låter din spelare med Lingo I redan bra.

Det finns det ett par andra uppgraderingar:
1) Tonlägets Harmoni hylla - som är gjord för LP12:an och lyfter resten av anläggningen.
2) En silverkabel mellan Linto och försteget, om du inte redan har det.

PostPosted: Sun Mar 08, 2009 23:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

En Keel-kloning har kommet, mye billigere enn orginalen.
Se her:

http://www.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl? ... Linn-Repro

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter att Thomas OK ifrågasatt diverse detaljer hos en annan Keel-klon så känner jag mig tveksam till att dessa kopior låter lika bra som originalet. Det är dock bara gissningar, för jag har inte lyssnat på någon kopia eller pratat med någon som gjort det. De kommentarer jag läst från de som har lyssnat på dem har gett ett okunnigt intryck.

Om man bortser från att priset är >60% av en Keel, att prestandan är kanske-bra-men-okänd, att en ren kopia luktar moraliskt illa och att LP12:an på bilden är ruskigt ful, vem tusan vill att det ska stå KLONEPARTS på armboarden??

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 17:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Om man bortser från att priset är >60% av en Keel, att prestandan är kanske-bra-men-okänd, att en ren kopia luktar moraliskt illa och att LP12:an på bilden är ruskigt ful, vem tusan vill att det ska stå KLONEPARTS på armboarden??
Inte jag! :lol:

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
priset är >60% av en Keel
...
en ren kopia luktar moraliskt illa
...
LP12:an på bilden är ruskigt ful
...
vem tusan vill att det ska stå KLONEPARTS på armboarden?
Precis! Den är ju dömd att misslyckas. Hur kan de komma på ett så korkat namn? Hur kan de marknadsföra det? Hur kan de tro att någon vill ge 60% av priset på orginalet? (+ frakt om man inte bor på rätt ställe samt installation i 12:a och hemma. Något som ingår i en orginal Keel.) En liknelse skulle kunna vara Rolex vs. Rolexkopia. Där är priset 1-3% av orginalet och kunden accepterar då att det är en uppenbar kopia. Men detta är ju löjligt! En begagnad Keel kostar ju för tusan lika mycket! Att göra en kopia är ju att indirekt klaga på Linns priser, men vad har de själva för prissättning? Kloneparts har dessutom inte ens ytbehandlat sin kopia! Det är ett halvfabrikat direkt ur fräsen. Det vore så sanslöst korkat att köpa den så att jag inte kan tänka mig att de får sålt en enda...

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 20:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jeg vil heller ikke at det står Kloneparts på min spiller heller.. Skikkelig stygt ja, er enig i det!
Jeg hadde nok aldri kjøpt en sånn.

Er det noen som har linker til de forskjellige produsentene av "kloner"? Og bilder? Litt off topic, men håper det går bra.

Jeg tror nok jeg hadde kjøpt en Lingo II først. Overkommelig pris, og hvis du har Lingo I så er det jo lett å få solgt den. Jeg kan kjøpe den! :mrgreen:

PostPosted: Tue Mar 10, 2009 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det nu är SÅ dyrt att framställa en kopia så kanske Linns pris är fullkomligt rimligt?

Dessutom (rätta mig om jag har fel) så står det att Cloneparts har tillverkat sin av "cast" aluminum, alltså gjuten aluminium. Keel är tillverkad av "dragen" aluminium, en dyrare process som (om jag har fattat det hela rätt) påverkar metallens struktur och egenskaper rätt mycket.

Vilket bottennapp :(

PostPosted: Tue Mar 10, 2009 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Om det nu är SÅ dyrt att framställa en kopia så kanske Linns pris är fullkomligt rimligt?
Njae, de har ju satt priset utifrån priset på keel!

PostPosted: Tue Mar 10, 2009 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gäller prissättningen på Keel och kostnad för att lego-tillverka dessa så har det diskuterats i nedanstående tråd tidigare:

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=3001
sexdwarf wrote:
Hej,
Eder sexiga dvägskeptiker anmäler sig till diskussion! Jag har haft det ohyggligt stressigt med utbildningen på sistone, men idag lyckades jag få tag i en riktig plåt/metall konsult (jag gör ett projektarbete på ett företag där det är tätt mellan experterna). Han menade att 30k för en keel med tanke på alla omkostnader och den lilla volymen är helt försvarbart.

Keel priset är alltså inte alls för högt enligt denna industrikonsult :shock: Jag äter upp min hatt *tugg-tugg*
sexdwarf wrote:
Konsulten jag snackade med räknade ut att aluminiumen skule kosta runt 600kr exklusive moms. Det skulle enligt honom ta mycket tid i anspråk att cnc:a en Keel. Maskindriftskostnaden ligger på minst 1200kr i timmen. Sedan skall ju hela klabbet ha en finish också. Det vette fan om det skulle löna sig så otroligt bra att dra igång ett engångsprojekt för att göra en keel själv, med tanke på att det ändå inte skulle bli en riktig keel.
/M

PostPosted: Tue Mar 10, 2009 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
henriklh wrote:
Njae, de har ju satt priset utifrån priset på keel!
Om det är det dom tror sig ha gjort så är dom idioter, i alla fall om dom har tänkt sig att sälja sin produkt.

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00