Lejonklou wrote:
Som jag nämnde tidigare i den här tråden: De som klagar över att skivor är dåligt producerade är INTE de som förespråkar source first.
Hur kan du ha missat det, siffernisse?
Man kan ju förstås påstå lite vad som helst, utan att ha någon grund för det. Nu påstår jag att Linnentusiaster är såna där nördar som bara lyssnar på testskivor. De är egentligen inte intresserade av musik utan bara av att det ska låta lent och snällt.
Ja, kanske det kan stämma, jag fick det generella intrycket efter att ha läst ett antal trådar och inlägg om personer som gnällde på inspelningskvalitén. Kan dock ha mixat lite friskt vem som skrev vad. Dock så måste jag säga att själva kärnpunkten, dvs att ta "sourse first" till sin spets, bör diskuteras och ifrågasättas som allt annat. Men kanske är detta en ljusskygg ide' som inte får granskas eller?
Ne jag tror inte det, Jag kan mycket väl förstå själva tanken bakom detta men jag tror att man missar en hel del.
- Alla som jämfört de nya Chakra stegen mot ett äldre Lk steg(tex Lk140) har hört att det är en förbluffande stor skillnad.
- Har man en gång uppgraderat högtalarna från passiva till aktiva filter vet man att det är värt varenda krona, det är inte bara HiFi parametrarna som blir bättre utan största skillnaden blir oftast "stampa takten" som blir i en helt ny dimension eftersom filtreringen och högtalarelement kan jobba under helt andra förutsättningar.
- Om jag inte själv kunnat lyssna på skillnaden mellan en 5103:a och en Kinos hade jag
aldrig trott på att skillnaden kunde vara så stor på försteg där det bara skiljer några få år i tillvärkningstidpunkt.
- Jag skulle utan tvekan kunna säga att det som var pricken över i:et på min anläggning var när jag bytte från 2x5125:or till Charka 4200 och 6100 med tillhörande Chakra filter. Jag har nu en helt ny dynamik i musiken då tonerna bli rena och kraftfulla på ett självklart sätt vilket ökar separationen mellan instrumenten och därmed förstärker melodierna.
- Har ni jämfört ett par aktiva Ninka med ett par aktiva 242:or någon gång?, Inte? då kan jag säga att det är en
mycket stor skillnad i sammanhanget, vi snackar ju här ett helt gäng nya frekvenser som kommer och flyttar in hos dig.
Jag tycker inte man kan ignorera alla dessa möjligheter till uppgradering genom att snacka om " det information man plockar ut på musikmediat kan bara försämras efter källan" bla bla och därför är källan viktigast. Jag vet (eftersom jag testat) och förstår att källan är otroligt viktig för slutresultatet men jag vet (eftersom jag testat) att övriga delar i anläggningen också är otroligt viktiga för slutresultatet.
mvh