selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6
Author Message
 Post subject: Re: DS i Hifi & Musik
PostPosted: Wed Mar 04, 2009 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Bill50x wrote:
Att byta upp sig från en ICA-spelare för 399:- till en CD12:a när man har ett par gamla Kan att lyssna på är kanske inte så smart om man ska leva med systemet för en lång tid. / B
Nej du har helt rätt - Kan behöver verkligen en riktigt bra källa för att lyfta ordentligt.
Hm, hänger inte med riktigt...
Kan låter inte bra vilken källa man än har. Vad som helst som kostar 5 tusen eller därutöver låter bättre.

/ B

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 01:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Hm, hänger inte med riktigt.../ B
Vi är överens! :D
Bill50x wrote:
Kan låter inte bra vilken källa man än har. Vad som helst som kostar 5 tusen eller därutöver låter bättre./ B
Nonsens, du har aldrig hört dem på rätt sätt, föresten är du helt döv, ja eller iallafall hör du jättedåligt, du förstår inte det här, helt felaktigt uttalande, det har du fått om bakfoten, nej båda bakfötterna etc etc...

Äsch. Du gillar dem inte. Jag älskar dem. So what. Du kan vara en bra kille ändå. :)

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 19:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
henriklh wrote:
siffernisse wrote:
Sedan skulle jag vilja påstå att tyngre musik behöver vissa fysiska förutsättningar för att fungera riktig bra, en mer balanserad anläggning funkar därför bättre, förutsatt att den är instalerad rätt såklart!, än de som sitter på gamla passiva högtalare och en tex ny Akurate DS/CD. Sedan är det egentliga felet inte "source first" utan "playback last".
Vilka praktiska jämförelser har du gjort som påvisar detta? Eller är det bara det gamla vanliga teoretiska tramset?

Det går inte att jämföra ett slutsteg med (exempelvis) en CD-spelare; därför existerar per definition inget "balanserat" system. Är CD12 bättre "balanserad" med Klimax Kontrol än Majik DS? Konstigt i så fall - den är ju sämre :?:
Nä, man kan inte jämföra en CD-spelare med ett slutsteg. Men visst kan man ha ett balanserat system? Att balansera ett system handlar om att lägga krutet där det gör mest nytta - för stunden. Att byta upp sig från en ICA-spelare för 399:- till en CD12:a när man har ett par gamla Kan att lyssna på är kanske inte så smart om man ska leva med systemet för en lång tid. Är man däremot ute efter en uppgraderingsstrategi för att nå maximal kvalitet kan det vara ett smart drag därför att det är lättare att välja efterföljande enheter när källan är "bäst".

/ B
Riktigt!

Ni med nya DS spelare sitter här o gnäller på att skivor låter grötigt, dåliga inspelningar, tråkiga platta inspelningar, Diana "Krell" bla bla.

Detta är ju precis samma åsikter man hörde från "den andra sidan" för 5-10 år sedan, de som satt med en sunkig Cd spelare för 5-7000 och kablar för det 5-dubbla, högtalare och slutsteg för de 10-20 dubbla av källans pris. De kunde som ni bara lyssna på vissa utvalda skivor.

Det som Linn kallar "source first" är egentligen en ganska balancerad anläggning men i jämförelse med "den andra sidan" så är det "source first". Jag tror vissa har tagit Linn på orden och dragit det för långt, därför allt gnäll om inspelningar mm.
Linn prylar låter inte illa i grunden, det är bara det att man kan kombinera dem på ett ej opptimalt vis.

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Ni med nya DS spelare sitter här o gnäller på att skivor låter grötigt, dåliga inspelningar, tråkiga platta inspelningar, Diana "Krell" bla bla.

Detta är ju precis samma åsikter man hörde från "den andra sidan" för 5-10 år sedan, de som satt med en sunkig Cd spelare för 5-7000 och kablar för det 5-dubbla, högtalare och slutsteg för de 10-20 dubbla av källans pris. De kunde som ni bara lyssna på vissa utvalda skivor.

Det som Linn kallar "source first" är egentligen en ganska balancerad anläggning men i jämförelse med "den andra sidan" så är det "source first". Jag tror vissa har tagit Linn på orden och dragit det för långt, därför allt gnäll om inspelningar mm.
Linn prylar låter inte illa i grunden, det är bara det att man kan kombinera dem på ett ej opptimalt vis.
Kan du ge ett exempel på ett "balanserat" system som är bättre än ett "source first" - system?

Att du anklagar folk här för att "ha tagit Linn på orden" är inte bara korkat utan också förolämpande, många här har gjort hundratals jämförelser mellan olika system och är fullt kapabla att dra egna slutsatser.

Last edited by henriklh on Wed Mar 04, 2009 22:54, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
siffernisse wrote:
... Det som Linn kallar "source first" är egentligen en ganska balancerad anläggning men i jämförelse med "den andra sidan" så är det "source first". Jag tror vissa har tagit Linn på orden och dragit det för långt, därför allt gnäll om inspelningar mm.
Kan du ge ett exempel på ett "balanserat" system som är bättre än ett "source first" - system?

Att du anklagar folk här för att "ha tagit Linn på orden" är inte bara korkat utan också förolämpande, många här har gjort hundratals jämförelser mellan olika system och är fullt kapabla att dra egna slutsatser.
Vaknat på fel sida i dag Henrik... :-)

Jag ser ingen anklagelse, bara ett förmodande. Jag tycker nog siffernisse har en poäng här. Och det tycker jag utan att vara korkad eller förolämpande. Självklart kan väl alla dra sina egna slutsatser. Det är ju det vi gör och sedan diskuterar vi dom. Eftersom vi har olika åsikter tolkar jag det som om man verkligen har dragit sina egna åsikter och inte bara är någon annans megafon.

Min slutsats är tex att den source-first filosofi som frodas här inte ens längre stöds av Linn själva. Man poängterar givetvis källans betydelse men i sina rekommendationer ser det mer balanserat ut. Man har ju till och med grupperat sina produkter i olika "familjer", man får förmoda att Linn menar att de passar ihop...

Och nisse har rätt i att det som kan kallas för ett balanserat system (här på Selleri) av tex Faktiskt-gänget anses som extremt source-first eftersom man där hyser åsikten att man kan använda vilken dvd-spelare som helst som källa eftersom de alla låter ungefär lika bra.

/ B

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Bill50x wrote:
Hm, hänger inte med riktigt.../ B
Vi är överens! :D
Bill50x wrote:
Kan låter inte bra vilken källa man än har. Vad som helst som kostar 5 tusen eller därutöver låter bättre./ B
Nonsens, du har aldrig hört dem på rätt sätt, föresten är du helt döv, ja eller iallafall hör du jättedåligt, du förstår inte det här, helt felaktigt uttalande, det har du fått om bakfoten, nej båda bakfötterna etc etc...

Äsch. Du gillar dem inte. Jag älskar dem. So what. Du kan vara en bra kille ändå. :)
Hehe, jo.... jag känner mig (oftast) som en bra kille ;-)

Och du har rätt, jag gillar inte Kan. Det enda som låtit bra i dessa högtalare är Carol Kidds "When I dream"... och P3´s nyheter....

/ B

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag nämnde tidigare i den här tråden: De som klagar över att skivor är dåligt producerade är INTE de som förespråkar source first.

Hur kan du ha missat det, siffernisse?

Man kan ju förstås påstå lite vad som helst, utan att ha någon grund för det. Nu påstår jag att Linnentusiaster är såna där nördar som bara lyssnar på testskivor. De är egentligen inte intresserade av musik utan bara av att det ska låta lent och snällt.

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
... Linnentusiaster är såna där nördar som bara lyssnar på testskivor. De är egentligen inte intresserade av musik utan bara av att det ska låta lent och snällt.
Äntligen någon som kommit ut ur garderoben och berättar sanningen... 8)

/ B

PostPosted: Thu Mar 05, 2009 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Vaknat på fel sida i dag Henrik... :-)
Nej faktiskt inte, men den ovanligt låga nivån på de där inläggen i kombination med en lite tråkig ton fick mig att bli rätt irriterad.
Bill50x wrote:
Min slutsats är tex att den source-first filosofi som frodas här inte ens längre stöds av Linn själva. Man poängterar givetvis källans betydelse men i sina rekommendationer ser det mer balanserat ut. Man har ju till och med grupperat sina produkter i olika "familjer", man får förmoda att Linn menar att de passar ihop...
Vad Linn har för marknadsstrategi/policy/uppfattning/whatever är naturligtvis fullkomligt egalt för dem som har egen erfarenhet att luta sig mot. Många saknar det och då kan man ju köpa en "serie" om man tror att det är bäst... Tyvärr är det inte det :mrgreen:

PostPosted: Thu Mar 05, 2009 11:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
For the record, och eftersom det var jag som kläckte frasen Diana Krell. Jag har ingen DS spelare. Jag har däremot en LP12'a.

Kan det månne vara så enkelt att den här diskussionen (intressant som den är) grundar sej i att olika mäniskor TYCKER olika? Någon gillar Kannor, en annan hatar dem. Någon tycker att (med en Linn-anläggning) så låter alla skivor bra, någon annan att det mesta är skit. En del är extremt känsliga för tune dem, andra verkar inte fatta det alls. Inget konstigt, mäniskor är olika, tänker olika och lyssnar på musik på helt olika sätt. Dessutom kan det ändra sej över tiden, själv hatade jag jazzmusik till för några år sedan, nu älskar jag den. Vi behöver ju inte vara så konformistiska som på faktiskt, där deras guru bestämmer vad alla ska tycka.

JohanR

PostPosted: Thu Mar 05, 2009 20:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Som jag nämnde tidigare i den här tråden: De som klagar över att skivor är dåligt producerade är INTE de som förespråkar source first.

Man kan ju förstås påstå lite vad som helst, utan att ha någon grund för det. Nu påstår jag att Linnentusiaster är såna där nördar som bara lyssnar på testskivor. De är egentligen inte intresserade av musik utan bara av att det ska låta lent och snällt.
Ja, kanske det kan stämma, jag fick det generella intrycket efter att ha läst ett antal trådar och inlägg om personer som gnällde på inspelningskvalitén. Kan dock ha mixat lite friskt vem som skrev vad. Dock så måste jag säga att själva kärnpunkten, dvs att ta "sourse first" till sin spets, bör diskuteras och ifrågasättas som allt annat. Men kanske är detta en ljusskygg ide' som inte får granskas eller?
Ne jag tror inte det, Jag kan mycket väl förstå själva tanken bakom detta men jag tror att man missar en hel del.
- Alla som jämfört de nya Chakra stegen mot ett äldre Lk steg(tex Lk140) har hört att det är en förbluffande stor skillnad.
- Har man en gång uppgraderat högtalarna från passiva till aktiva filter vet man att det är värt varenda krona, det är inte bara HiFi parametrarna som blir bättre utan största skillnaden blir oftast "stampa takten" som blir i en helt ny dimension eftersom filtreringen och högtalarelement kan jobba under helt andra förutsättningar.
- Om jag inte själv kunnat lyssna på skillnaden mellan en 5103:a och en Kinos hade jag aldrig trott på att skillnaden kunde vara så stor på försteg där det bara skiljer några få år i tillvärkningstidpunkt.
- Jag skulle utan tvekan kunna säga att det som var pricken över i:et på min anläggning var när jag bytte från 2x5125:or till Charka 4200 och 6100 med tillhörande Chakra filter. Jag har nu en helt ny dynamik i musiken då tonerna bli rena och kraftfulla på ett självklart sätt vilket ökar separationen mellan instrumenten och därmed förstärker melodierna.
- Har ni jämfört ett par aktiva Ninka med ett par aktiva 242:or någon gång?, Inte? då kan jag säga att det är en mycket stor skillnad i sammanhanget, vi snackar ju här ett helt gäng nya frekvenser som kommer och flyttar in hos dig.

Jag tycker inte man kan ignorera alla dessa möjligheter till uppgradering genom att snacka om " det information man plockar ut på musikmediat kan bara försämras efter källan" bla bla och därför är källan viktigast. Jag vet (eftersom jag testat) och förstår att källan är otroligt viktig för slutresultatet men jag vet (eftersom jag testat) att övriga delar i anläggningen också är otroligt viktiga för slutresultatet.

mvh

PostPosted: Thu Mar 05, 2009 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Lejonklou wrote:

Ja, kanske det kan stämma, jag fick det generella intrycket efter att ha läst ett antal trådar och inlägg om personer som gnällde på inspelningskvalitén. Kan dock ha mixat lite friskt vem som skrev vad. Dock så måste jag säga att själva kärnpunkten, dvs att ta "sourse first" till sin spets, bör diskuteras och ifrågasättas som allt annat. Men kanske är detta en ljusskygg ide' som inte får granskas eller?
Ne jag tror inte det, Jag kan mycket väl förstå själva tanken bakom detta men jag tror att man missar en hel del.
- Alla som jämfört de nya Chakra stegen mot ett äldre Lk steg(tex Lk140) har hört att det är en förbluffande stor skillnad.
- Har man en gång uppgraderat högtalarna från passiva till aktiva filter vet man att det är värt varenda krona, det är inte bara HiFi parametrarna som blir bättre utan största skillnaden blir oftast "stampa takten" som blir i en helt ny dimension eftersom filtreringen och högtalarelement kan jobba under helt andra förutsättningar.
- Om jag inte själv kunnat lyssna på skillnaden mellan en 5103:a och en Kinos hade jag aldrig trott på att skillnaden kunde vara så stor på försteg där det bara skiljer några få år i tillvärkningstidpunkt.
- Jag skulle utan tvekan kunna säga att det som var pricken över i:et på min anläggning var när jag bytte från 2x5125:or till Charka 4200 och 6100 med tillhörande Chakra filter. Jag har nu en helt ny dynamik i musiken då tonerna bli rena och kraftfulla på ett självklart sätt vilket ökar separationen mellan instrumenten och därmed förstärker melodierna.
- Har ni jämfört ett par aktiva Ninka med ett par aktiva 242:or någon gång?, Inte? då kan jag säga att det är en mycket stor skillnad i sammanhanget, vi snackar ju här ett helt gäng nya frekvenser som kommer och flyttar in hos dig.

Jag tycker inte man kan ignorera alla dessa möjligheter till uppgradering genom att snacka om " det information man plockar ut på musikmediat kan bara försämras efter källan" bla bla och därför är källan viktigast. Jag vet (eftersom jag testat) och förstår att källan är otroligt viktig för slutresultatet men jag vet (eftersom jag testat) att övriga delar i anläggningen också är otroligt viktiga för slutresultatet.

mvh
Mycket kloka ord, kan inte mera än instämma

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Mar 05, 2009 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med om det du skriver om övriga delar i anläggningen, siffernisse! Det finns stora skillnader överallt i kedjan.

Source First handlar för mig om hur en viss summa pengar ska fördelas. Och då måste det finnas två eller fler alternativ att välja på. För om jag bara har att välja mellan Katan och 242 så väljer jag självklart ett par 242! Men för de 76 tusen kronor mer som ett par nya 242 kostar kanske jag kan göra något annat?

Jag har utan att överdriva gjort mängder av såna jämförelser. Och slutsatsen av alla de jämförelserna är att Source First fungerar utmärkt som generell regel för min del - och oftast har de som varit med och lyssnat hållit med. För mig är det alltså en praktisk regel, inget larvigt teoretiskt resonemang om vad som borde vara viktigast för ljudkvalitet (jag skriver larvigt, för teoretiska resonemang utan förankring i verkligt upplevda skillnader är jag rätt trött på).

För mig är debatten om inspelningars kvalitet också något man måste reda ut med praktisk erfarenhet. Att säga att källan är artisten är visserligen sant, men återigen ett rätt larvigt teoretiskt resonemang. För i praktiken finner jag, och detsamma verkar gälla för i stort sett alla jag stött på som lutar åt Source First-hållet, att ju bättre anläggning man har, desto mindre snackar man om att inspelningar är dåliga.

Det är precis tvärt om: Det är tomtarna på LTS och faktiskt som klagar över den generellt låga standarden på inspelningar. Det är audiofilerna som anser att en bättre skivspelare självklart plockar fram mer knaster och slitage ur skivan. Det var en high end-tillverkare som förklarade för mig att "inspelningen är feltillverkad", när den popskiva jag bad honom spela i deras anläggning lät helt förskräckligt illa.

PostPosted: Thu Mar 05, 2009 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För egen del kanske jag formulerar mig dåligt ibland, för inspelning och mastring är förståss olika saker. Och de skivor jag oftast tycker låter bäst om jag jämför vissa artister med sig själva är tidigare inspelningar. Dvs den nya skivan kan jag uppleva som lite mindre livfull än ett par tillbaka (10-12 år tidigare) fast det finns med nya verisioner på samma låt. Eller samlingsalbum och så vidare.

För min del spelar det ingen roll om det beror på inspelning eller mastring. Eller jo egentligen gör det det, varför göra något sämre än det var innan man lagt ner massa extra arbete på det? Altt borde ju bli bättre så varför ha bättre inspelningsmöjligheter om skivan ändå kommer låta sämre än det äldre pga. att man lagt mer arbete på produktionen ifrom av mastring??

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6

All times are UTC+02:00