selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Mar 01, 2009 21:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har problem att att få 5 kanals ljudet att fungera mellan DVD och 5103. Det analoga 2 kanals ljudet fungerar. Jag har Keltik, 5110 samt Rel subwoofer. Jag har ställt in i setupen att jag inte har någon centerhögtalare. Alla kablar är korrekt anslutna så vitt jag kan se. Jag har kopplat coaxialkabel från DVD spelaren till digital ingång nummer 2 på 5103. Digitala utgången från DVD spelaren är aktiverad. Jag har provat att konfigurera en digital ljudkälla men jag får inget ljud i någon av högtalarna. Måste det digitala ljudet konfigureras samtidigt som man ansluter en bildkälla (exempelvis svhs via kabel från DVD:n)till 5103? Har sett i manualen att man skall kunna få upp en meny med AC3 och autodetect men jag förstår inte hur man kommer dit. Min 5103 är inkopplad som om jag kör Dolby Pro Logic. Någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig ett råd.

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 22:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

bose wrote:
Jag har kopplat coaxialkabel från DVD spelaren till digital ingång nummer 2 på 5103.
Den digitala ingången (nr2) är alltså konfigurerad som "DVD"?
bose wrote:
Måste det digitala ljudet konfigureras samtidigt som man ansluter en bildkälla (exempelvis svhs via kabel från DVD:n)till 5103?
Nej.
bose wrote:
Har sett i manualen att man skall kunna få upp en meny med AC3 och autodetect men jag förstår inte hur man kommer dit.
Det kan vara så att du måste ställa in den digitala ingången till "DVD" för att du ska få fram dessa alternativ i OSD. När du gör dessa inställningar i 5103an kan du sedan välja "test" (förutsatt att din dvd-spelare skickar ut en signal) för att se att konfigurationen blivit rätt.

Kolla också att din dvd är inställd så att den skickar ut det digitala ljudet som bitström.

PostPosted: Sun Mar 08, 2009 12:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för hjälpen. Det visade sig att min digitalkabel hade ett brott. Efter byte fungerar allt.

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00