selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: DS i Hifi & Musik
PostPosted: Thu Feb 26, 2009 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Bill50x wrote:
Vilka inspelningar tror du att jag tror är dåliga?/ B
Jag gissar på Anna Book - ABC, 65.47% av alla Grateful Dead bootlegs samt Butthole Surfers första platta.

Var det rätt?

< Stegrande trumvirvel, mystik som tätnar >

Carl
:lol:

Jag gissar på Kalle Anka-versionen av "watching the detectives" på Smash utgåva av This years model.

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Bill50x wrote:
Vilka inspelningar tror du att jag tror är dåliga?/ B
Jag gissar på Anna Book - ABC, 65.47% av alla Grateful Dead bootlegs samt Butthole Surfers första platta.

Var det rätt?

< Stegrande trumvirvel, mystik som tätnar >
Kul, men fel :D
Anna Book, nej tack. Hur bra det än låter. Men hon verkar vara en kul tjej. Jag har massor med GD boots (Dicks Picks 1-36 tex) men jag har ännu inte börjat lyssna på dem.... Buttholes första har jag nog aldrig hört...

Men lyssna gärna på Iggy Pop - TV Eye 1977 Live. Med rätt anläggning (inte bara spelaren) låter det som om man är på plats, uppfattar musiken solklart. I alla andra anläggningar låter det bara tunt, burkigt och kaotiskt. Tyvärr har jag själv ingen anläggning som gör skivan full rättvisa.

/ B

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 14:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag har samma inställning till inspelningar som till övriga förmedlare i kedjan. Dvs jag önskar få fram spelglädje (om det är den typen av musik) och musikalisk förståelse - men inte på bekostnad av allt annat. Jag vill gärna ha ett rent ljud, känna kropp i röster och instrument, när jag sitter i sweet spot vill kunna känna en illusion av "att vara där". Allt sådant som man normalt lyssnar efter i hifi-branschen. För mig handlar det mycket om balans, är det något som sticker ut för mycket blir det irriterande. En del moderna skivor distar tex ganska hårt beroende på kraftig komprimering och limitering. Även sådana skivor låter givetvis bättre ju bättre anläggning du har men dom är ofta inte roliga att lyssna på ändå. En bra värdemätare på vilka skivor som är bra är att hålla koll på vilka man ofta återvänder till. Jag vågar påstå att det inte bara handlar om de musikaliska insatserna. När den första kärleken till det musikaliska innehållet lagt sig väger man in även andra kvaliteter. Fast vissa kärlekar dör aldrig
Där kan jag bara hålla med.

JohanR

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
pekka71 wrote:
sök på youtube efter metallica nyaste album jämför sedan tvspel-versonen av samma album
Mjae, Youtube-kvalitet är väl inte så mycket att jämföra med? Eller menar du att trots den bristfälliga kvaliteten så förstår man musiken?

Jag har såväl CD´n som "Guitar Hero rip" i flac, och det är en ganska stor skillnad på hur man uppfattar musiken. På spelversionen hör man faktiskt vad musikerna spelar till skillnad mot gröten på CD´n. Att gröten blir något lite tydligare med en bra CD-/DS-spelare är både möjligt och troligt men skillnaden mot den bättre mixningen är långt större än från Mimik till Klimax DS - om jag nu får påstå detta utan ha gjort direkta jämförelser.

/ B
Metellica nämdes tidigare i tråden, därför detta exempel som tydligt visar att de har dåliga inspelningar på cd

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Bill50x wrote:
pekka71 wrote:
sök på youtube efter metallica nyaste album jämför sedan tvspel-versonen av samma album
Mjae, Youtube-kvalitet är väl inte så mycket att jämföra med? Eller menar du att trots den bristfälliga kvaliteten så förstår man musiken?

Jag har såväl CD´n som "Guitar Hero rip" i flac, och det är en ganska stor skillnad på hur man uppfattar musiken. På spelversionen hör man faktiskt vad musikerna spelar till skillnad mot gröten på CD´n. Att gröten blir något lite tydligare med en bra CD-/DS-spelare är både möjligt och troligt men skillnaden mot den bättre mixningen är långt större än från Mimik till Klimax DS - om jag nu får påstå detta utan ha gjort direkta jämförelser.

/ B
Metellica nämdes tidigare i tråden, därför detta exempel som tydligt visar att de har dåliga inspelningar på cd
Just Metallicas senaste har ju debatterats i det oändliga där tom inspelningstekniker och mastringsfolk varit delaktiga. Denna gång menar man att mastringen inte förstört något eftersom filerna som skulle användas redan var totalt ihoppressade. Inspelningsteknikerna (med Metallicas goda minne) menar att dom fått fram just det ljud dom ville ha.

Märkligt då att de filer man släppt till spelet inte speglar det ljud som man ville ha på CD´n? Eller menar man kanske att de som spelar själva och vill leka med Guitar Hero har högre krav på hur det låter?

/ B

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 18:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:

? Jag har lyssnat en hel del på denna nya skivan (D-M)och jag kan hålla med om att inspelningen inte håller samma kvalite som tex Diana krall eller Sofie Selmani, men den är helt ok som Edguy typ. För att vara tyngre musik så håller Metallica högre klass på sina inspelningar än tex Maiden, för att inte tala om Heloween och Manowar som är riktigt kassa.
Har aldrig upplevt Metalica som grötiga, tvärtom faktiskt så tycker jag de är mycket mer transparenta än tex Guns&Roses som på vissa låtar är ganska grötiga.

mvh

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På tal om GNR så tror jag att deras "Welcome to the jungle" var en föregångare när det gällde komprimering.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

gosh om någon nämner Diana Krall en gång till då...... aaaaahhhhhhhhh....ljudnörderi galore...

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
gosh om någon nämner Diana Krall en gång till då...... aaaaahhhhhhhhh....ljudnörderi galore...
Är böjd att hålla med. Sådan där musik som låter snyggt tom på en köksradio men är helt livlös. Om jag bara får gissa... blir det jättebra, svängigt och inspirerande genom en DS?

/ B

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 00:06 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
Carl Nyqvist wrote:
Är böjd att hålla med. Sådan där musik som låter snyggt tom på en köksradio men är helt livlös. Om jag bara får gissa... blir det jättebra, svängigt och inspirerande genom en DS?

/ B
Genom en Ikemi också, men det har kanske att göra med att hon är såpass duktig - därför det låter bra även på en icke-DS. Enkel logik :D

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
....men det har kanske att göra med att hon är såpass duktig....Enkel logik :D
Image

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 15:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Eller menar man kanske att de som spelar själva och vill leka med Guitar Hero har högre krav på hur det låter?
För att kunna hänga med i GH måste man kunna höra hur de spelar och då går det inte att använda den söndermanglade ordinarie CD-versionen?

Hehe, det är ju lite festligt på något omvänt, galet sätt.

Diana KrEll, brukar jag säga, förresten. Fast jag har faktiskt flera skivor med mäniskan. Som jag hör på hundra gånger hellre än melodifestivalen. Å andra sidan hör jag hundra gånger hellre på Dinah Washington än DK!

JohanR

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 15:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag skulle vilja påsta att det inte finns ett enda grötigt parti på hela Death Magnetic skivan. Men visst är Ljudnivån väldigt hög, ca 10 step upp jämfört med svarta skivan tex. Lyssnar man lågt blir det lite platt men vrider man på lite och har basunderstöd med kvalite så är dennna skiva väldigt bra och "stampa takten" vänlig. Jag tror tyvärr att ni som gnäller sitter och lyssnar på ljud på era source first anläggningar som totalt tar död på denna typ av musik.

Jag anser nog att detta är Metallicas näst bästa skiva efter Svarta, så jag rekomenderar den värkligen.

mvh

Last edited by siffernisse on Fri Feb 27, 2009 16:24, edited 3 times in total.

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 15:48 
Site Admin
Site Admin

JohanR wrote:
Diana KrEll, brukar jag säga, förresten.
:lol:
Ja, det ligger mycket i den associationen. De passar varandra som hand i handske! ;)

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har Metallicas nya men inte rippat den ännu - ska se om man kan fixa en utvärdering inom en vecka, återkommer.

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00