selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 14:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 18, 2009 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

försöker ladda upp firmwaren men forumet accepterar inte exe filer..
när jag zippar den säger den att filen är för stor, kan vi inte ta bort dessa begränsningar?

+edit+ provar splittade rar nu...

Utan att ha uppgraderat h8s eller lasern så låter det lite mindre hifi och tajtare än 227, men det kändes som utsignalen blev lite lägre...??

EDIT: Plockade bort ESS231 filerna eftersom de inte verkade funka, tror även Ess227 och 221 tidigare upplagt blivit korrupta, kanske genom forumflytten?

Last edited by fredrik on Sat Jan 30, 2010 22:08, edited 2 times in total.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Utan att ha uppgraderat h8s eller lasern så låter det lite mindre hifi och tajtare än 227, men det kändes som utsignalen blev lite lägre...??
En konspirationsteori är att Ess227 var medvetet kass så Akurate CD skulle låta bättre än Uni 1.1.
Nu när alla skaffat DS kan de slå på prestandan på 1.1 igen..
:)

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 20:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

[quote][när jag zippar den säger den att filen är för stor/quote]

Alternativet till Zip är WinRaR, en annan freeware som erbjuder bättre komprimering samt om jag minns rätt möjligheten att splitta den filen som skall komprimeras i mindre delar som sedan automatiskt packas upp till den hela filen. Det går också att göra det som en själv-dekomprimerande .exe fil.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 20:52 
Site Admin
Site Admin

fredrik wrote:
försöker ladda upp firmwaren men CP forumet accepterar inte exe filer..
när jag zippar den säger den att filen är för stor, kan vi inte ta bort dessa begränsningar?
Det skulle vi kunna göra, men det innebär ett stort steg upp i kostnad för att driva forumet. Redan idag ligger vår diskanvändning inte långt ifrån gränsen.

PostPosted: Thu Feb 19, 2009 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Quote:
[när jag zippar den säger den att filen är för stor/quote]

Alternativet till Zip är WinRaR, en annan freeware som erbjuder bättre komprimering samt om jag minns rätt möjligheten att splitta den filen som skall komprimeras i mindre delar som sedan automatiskt packas upp till den hela filen. Det går också att göra det som en själv-dekomprimerande .exe fil.
Tyvärr är WinRaR en komersiell produkt så det är inget gratis förutom i utvärderingssysfte.

PostPosted: Thu Feb 19, 2009 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Det skulle vi kunna göra, men det innebär ett stort steg upp i kostnad för att driva forumet. Redan idag ligger vår diskanvändning inte långt ifrån gränsen.
Alternativplanen är väl att någon frivillig ställer upp och huserar filer som vi länkar till. Har vi någon sådan på forumet? Annars får vi väl starta en insamlingsfond där medlemmar frivilligt kan donera en hundring var.. :)

PostPosted: Thu Feb 19, 2009 19:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Dessvärre får jag "unexpected end of file", "this file is corrupt" osv när jag försöker packa upp. Skulle du kunna försöka packa igen?

Jag hade fel, winrar är ingen riktig freeware. Jag håller dock på och utvärderar mitt ex sedan 2005.
:mrgreen:

PostPosted: Fri Feb 20, 2009 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Dessvärre får jag "unexpected end of file", "this file is corrupt" osv när jag försöker packa upp. Skulle du kunna försöka packa igen?

Jag hade fel, winrar är ingen riktig freeware. Jag håller dock på och utvärderar mitt ex sedan 2005.
:mrgreen:
Hmm, prova med WinRaR 3.8 (versionen jag använt), jag kan inte hitta något fel när jag använder denna version...

PostPosted: Fri Feb 20, 2009 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha, nu har jag testat endast ESS 231 och den är fett mycket sämre än 221. Tror inte jag orkar testa de andra, jag har tyvärr tappat förtroendet för att ljudkvalitén finns med i mjukvaruteamets arbetsbeskrivning... :cry:

PostPosted: Fri Feb 20, 2009 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle hellst vilja att alla tre mjukvarorna rullade innan man bedömde kvaliteten. Tänk om de är gjorda att jobba tillsammans...

PostPosted: Sat Feb 21, 2009 16:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Saknar ännu meck uppgraderingen i 2.1'an hemma men varenda skiva jag hunnit spela efter uppgraderingen till senaste sw har ett bättre flyt och driv i musiken än ess 227 varianten som var i den innan. Ljudminnet är ju inget att lita på men melodier brukar man ju minnas och det är bara bättre. Hade varit kul att höra hur mycke bättre 221'an är...
;)

Är en relativt sen 2.1'a...har ännu inte sett några nackdelar i form av sämre synk eller ngt sådant för film. Fjärren var i och för sig seg på reaktionern vid själva starten efter att programmering körts in men sedan så har den funkat som förr.

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Sun Mar 08, 2009 22:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ingen annan som testat en "komplett" uppgradering av nya mjukvaran?

ESS221 verkar ju vara referensen för de flesta här.

Ovanligt dåligt tempo/intresse på forumet när det gäller en sådan här fråga, kör alla DS nu för tiden? 8)

Våra Linn handlare borde väl ha någon uppfattning? Kan vi inte tillsammans fråga vad Tonläget, HighFidelity, Ljudkompaniet, Takt&Ton m fl tycker?

Vore ju trevligt om den nya "kompletta" uppgraderingen vore bättre än ESS221 Tunedem mässigt. Så att även Fredrik får en god anledning att testa fullt ut... :wink:

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 13:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller med om att det är lite för tyst om denna uppgradering. Om jag förstått diskussionen på Topica rätt så anser Linn att de ljudmässiga skillnaderna mellan software uppgraderingarna till Unidiskarna inte är signifikanta. En person på Topica håller med om detta, vi andra har naturligvis en helt annan uppfattning. Tune-dem avslöjar att att det finns stora ljudmässiga skillnader och att ESS 221 är den tune-dem mässigt bästa mjukvaran. Skillnaderna blir kanske mindre med nyare Unidiskar med högre "Board level". I jämförelse med senare mjukvara, efter ESS 221 borde det finnas utrymme att förbättra ljudet utan att tappa i tune-dem.

Ang. den senaste mjukvaran verkar det som att Linn hävdar att det bara finns skillnader som hänger ihop med Mech coden.
Se följande inlägg:
http://lists.topica.com/lists/linn/read ... 73&start=0

Slutsats, vissa små buggar har korrigerats, det finns kopplingar mellan Board level, Mech och ESS vilket möjligen kan förklara Fredriks negativa utvärdering. Med tanke på att Linn inte annonserat denna uppgradering och att de officiellt anser att de ljudmässiga skillnaderna är små mellan tidigare mjukvaror, så verkar sannolikheten liten att denna uppgradering skulle ge något ljudmässigt. Själv är jag mer än villig att acceptera existerande buggar i mjukvaran för att få ett bättre ljud.

PostPosted: Fri Apr 17, 2009 20:48 
Site Admin
Site Admin

Kan ni öppna rar-filen ovan? Får felmeddelande när jag försöker öppna i winrar..

PostPosted: Sun Apr 19, 2009 01:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Kan ni öppna rar-filen ovan? Får felmeddelande när jag försöker öppna i winrar..
Nej det går inte. Något har gått snett i 'packningen'.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00