På "allmän begäran" återkommer jag nu till tråden...
DelNaja wrote:
Man kan rippa HDCD.
Detta är som jag ser det den enda vettiga anledningen till att använda DB PowerAmp. Då blir det bättre än EAC, annars inte. DBPA har på vissa distiga skivor med hård klang ett skönare ljud efter som den mjukar upp klangen en hel del. Men på normala skivor låter den mindre korrekt och mindre musikaliskt. Den softar ljudet för mycket så att en del musikalitet går förlorad. Men DBPA går att tweaka mycket med olika inställningar så att det blir nästan lika bra musikaliskt som EAC. Såpass mycket att en del som testat MYCKET och som jag litar på har föredragit DBPA över EAC i många fall. Men jag har personligen faktiskt aldrig gjort det (även med "supertestarens" rippar). Jag skulle vilja ha en setupfil/instruktioner till hur man rippar bäst med DBPA och testa lite mot EAC själv hemma. DBPA med standardinställningar ger förfärliga rippar som låter helt kass.
Till alla er som rippar utan att ha en DS kan jag bara säga:
Gör inte det! Ni måste kolla ripparna innan ni går vidare och kör alltihop. Ett tips (som jag skrivit om tidigare, se länkar nedan) är att rippa på olika sätt och sen ta med sig filerna till Linnbutik eller nån som har en DS, INNAN ni fortsätter rippa mera. Det är större skillnader än ni tror.
Jag rippar numera med en Samsung USB DVD (22x ...) som rippar med bra resultat på 5 minuter med EAC. Rekomenderas! (Har även rekomenderat den här, där diskussionen påbörjades:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=60807#p60807)
För den som inte orkar fixa egna omslag med EAC så kan man ställa in så att DBPA hämtar enbart omslagen. Själv kör jag fortfarande manuellt för full kontroll, en del tvingas jag t.o.m. scanna.
Jag diskuterade här:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=60864#p60864
möjligheten att testa "WAV-identiska" filer FTP'ade över halva Sverige. Det är nu gjort och mottagaren kunde inte höra skillnader. Men det kunde jag hemma, det verkar som att skillnaderna kanske inte överlever FTP. Det kanske har med lagringsstrukturen att göra, men det är inte logiskt att det då skulle vara konsekvent hemma. Filerna får samma checksumma för WAV filen. Men låter olika beroende på CD-drive, underlag, kontaktvändning etc. Just skillnader mellan drivar har jag testat externt (mina filer kom på en USB hårddisk, innan de överfördes till en NAS). Skillnaderna var stora och uppenbara för alla närvarande.
Grundregel:
Testa först, rippa sen.
Bra tips: Köp en ny bra drive, det smakar mer än det kostar.