selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 19, 2025 10:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: råd inför uppstart
PostPosted: Wed Feb 18, 2009 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om en fil som är binärt identisk låter olika beroende på hur den är skapad,
skulle kunna förklaras med en splittrad personlighet som uppvisar olika hörsel
beroende på vem man är när man lyssnar på de olika filerna.

Ulla har en hörseskada från födseln, allt hon lyssnar på låter skit,
Ragnar som är elöverkänslig kan bara lyssna om datorn som rippat låten sitter i ett jordat uttag.

För att kunna hålla reda på vad som är vad, så måste man naturligtvis döpa låtarna med denna information,
så att rätt person skall tolka intrycken av samma data.

Om man besatt en sådan förmåga kan denna säkert appliceras på serienummer också.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Linnofil wrote:
För övrigt så har den här tråden spårat ur. Min avsikt var att hjälpa en (eller flera) individer till en bättre musikupplevelse. Men nu känns det mest som att vi förvirrar de flesta och skrämmer bort folk från DS konceptet.
Ja, vi kanske borde ta och splitta den. Jag tror också att användare skräms bort från DS-konceptet när det påstås att det ligger en massa svart magi i det som gör det krångligt och jobbigt. Det är synd, tycker jag.
Dessa synpunkter kommer upp ibland och jag förstår inte varför det skulle skrämma bort.

Låter LYSANDE bra utan tweak men bättre med lite tid nedlagt på installation.
Och det exakt som för alla andra Linnprodukter!

Blir blivande LP12ägare bortskrämda av att den kräver justering...placering på bra rack...etc?
Tror inte det.
Någon som blivit bortskrämd, låt oss veta!

Det som skrämt DSkunder är snarare GUI. Jobbet att rippa skivor kan även vara en stötesten men det kan man numera lejja bort.
Vissa klagar på installationen men det ska ju Linnhandlaren göra.
Och med stödet för iPhone, PDA och ett antal mobiltelefoner är GUI't fixat.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Jag vet många som tycker som jag om rippning, men ingen har velat gå ut med det. De vill inte ha den idiotstämpel som vissa vill sätta på mig. Men jag kan ta den, det är OK. Jag är lycklig under min korkek, utan argumentering.
Vadå ingen :wink:
Jag har också diskuterat detta ett antal gånger, liksom att NAS, HDD, switch mm låter olika bra (musik och ljudmässigt)
Varför är intressant men inte nödvändigt för att kunna använda sig av kunnskapen för att YTERLIGARE förbättra prestandan.
I vetenskapen gör man exakt så, INNAN man luskat ut varför det funkar.

Förstår inte varför alla ska ha bevis på HUR&VARFÖR det funkar innan man kan acceptera ATT det funkar - bara för det handlar om musik.
Bevisa varför LP12 låter bäst med visst moment på skruvarna...

Tänk på att det är många som riskerat prestige och tom livet för att de påstått något som inte varit politiskt korrekt just DÅ!
Jorden är EJ i centrum av universum...Ej heller centrum av solsystemet
Jorden är INTE platt...
Albert E blev ordentligt påhoppad då han presenterade sina ideer som ifrågasatte Newtons formler...

Jag har svårigheter att förstå att man kan avfärda nya ideer utan att ens testa själv, dessutom med motivering "det ska inte vara möjligt".

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
... när det påstås att det ligger en massa svart magi i det som gör det krångligt och jobbigt.
Det där var ett lågvattenmärke, Ayn.

Att komma dragande med tal om svart magi när vi är intresserade av orsaken till upplevda skillnader mellan olika musikfiler är inskränkt och ovetenskapligt.

Kom tillbaka, Linnofil! Det här är ett nytt område där vi alla har saker att lära. Jag har stort förtroende för dina lyssningsupplevelser och jag vet att fler än jag tar dem på allvar. Och när du inte hör några skillnader så säger du det. Vissa tror kanske att du sätter en ära i att kunna höra skillnad på precis allt, men så har det inte varit de gånger vi har justerat system tillsammans.

EDIT: Det där med bit-för-bitjämförelser finns det flera gratisprogram för. Har ingen på datorn jag sitter i nu, men det är nog bara att googla och ladda ner. Två filnamn, tugg tugg, rapport om vilka skillnader som finns mellan filerna. Om de är olika stora eller helt olika så stannar programmet på en gång och rapporterar "stora avvikelser".

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil: Sura inte! Jag tycker att det här är en otroligt intressant tråd (trots att jag inte ens har någon DS).

Ayn: Snälla kan du inte testa själv innan du börjar tjafsa såhär? Jag har hört helt vansinniga historier om hur ljudkvaliteten på filer kan förändras, (genom kopiering via fel typ av hårddisk och så vidare) och folk har dessutom upptäckt samma saker på helt skilda håll! Jag ifrågasätter inte ditt tekniska kunnande, men låter du inte lite som de som påstod att alla transportdelen av en CDspelare inte kan göra någon skillnad? Ditt tomteförklarande kan dessutom hindra "folk" från att sprida kunskap som kanske kan ge ledtrådar till hur skillnaderna kan uppstå.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis, försvinn inte från denna ytterst intressanta tråd, Linnofil!

Det ultimata vore väl om Linnofil kunde länka till ett antal olika rippar av samma låt (så som Sony föreslog) som de som ville kunde lyssna och jämföra hemma i sina system? Några med identiska md5-summor då...

Jag är grymt nyfiken på de skillnadersom beskrivs!

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 14:22 
Site Admin
Site Admin

Jag tror ingen här har några bekymmer med att Linnofil skriver spaltmeter med sina tweaks, jag läser det själv med stor behållning även om jag inte provar så mycket själv. Däremot tror jag att det Ayn fastnade på var nivån på svaret mot tråskaparens frågeställning:
andkar wrote:
Hej
tänkte under våren skaffa en NAS och en läsare för att rippa skivor
saknar än så länge DS men tänkte starta

vad krävs?
tänkte skaffa Netgear ready NAS
en läsare (den jag har i min bärbara är inte bra)
måste jag ha programvara till DS?
räcker det med EAC på den bärbara även om jag inte senare tänker använda den bärbara till det här systemet (tänkte satsa på liten mini pc alt ngt annat styrsystem)

tacksam för goda råd
är alltså ämnet här.

Är då nivån på svaren andkar önskar på nivån "vad kan jag använda för fjärrkontroll" eller på nivån "den här disklösningen har jag, hur optimerar jag resultatet?". Man måste kunna träffa bollen innan man kan finjustera sin serve ungefär..

Nu hoppas jag TS skriver fler inlägg här så att han känner att han kan få sina frågor besvarade men oavsett så har tråden fastnat i detaljer. Om det sedan inte för alla är detaljer så fine, men man kan lika gärna ha en till tråd som heter "Tweaka din DS-lösning" där det då istället är kanon med spaltmeter om kvitton här och där osv.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 20:46 
Site Admin
Site Admin

Ja jösses, här blev det rabalder.

Jag förstår liksom inte hur vi kan ha den här diskussionen överhuvudtaget. Jag ser inte heller hur något skulle förändras om jag lyssnar på två identiska filer själv. Skulle det ge mig 'cred' på något vis? Om jag rapporterar att jag inte hör någon skillnad, vad har jag bevisat då? Bara att jag inte upplever någon skillnad, men så fort som någon upplever en skillnad och tillskriver skillnaden en specifik parameter, så verkar det automatiskt vara sant. Jag ifrågasätter inte att skillnaden upplevs - men jag tycker att det är konstigt att man så snabbt bestämmer sig för vad skillnaden beror på utan omsvep och sen är bergsäker på orsaken. Det har nämnts lite om vetenskapliga metoder, men vad är vetenskapligt med det här förfarandet? Sen när är kritiskt tänkande och analys av testparametrarna ovetenskapligt?

Därför är jag lite förvånad och beklämd över reaktionerna. Om 'svart magi' upplevts som stötande ber jag om ursäkt för det, det kanske uppfattas som starkare ordalag för andra än för mig. "Konstiga saker utan förklaring" kan vi väl kalla det.
Hursomhelst, det är väl BRA om det finns enkla verktyg för att verifiera att man skapat en korrekt kopia? Så kan man just titta på den här parametern som man var osäker på, skaffa koll på hur det låg till med den parametern och sen lägga tid och energi på annat istället. Om skon klämmer vid att det trots allt finns en 1/(2^128) möjlighet att två olika filer skulle kunna få samma checksumma så är det bara att precis som Fredrik föreslår använda ett program som faktiskt gör jämförelsen bit för bit och rapporterar om och hur två skiljer sig åt. WinDiff funkar bra för det syftet. http://www.grigsoft.com/download-windiff.htm

Jag tycker också den här diskussionen är intressant och vill gärna komma vidare, inte minst för att jag är väldigt förvånad att det är något som kan vara föremål för diskussion överhuvudtaget! Om vi ska komma vidare måste vi enas om vad grundfrågan är. Alltså: när/om två filer bevisats vara helt identiska är då frågan: är två identiska filer identiska, eller skiljer de sig åt? Det är det vi diskuterar i den här tråden - eller har jag fel? Diskuterar vi något annat?

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 22:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Förstår inte varför alla ska ha bevis på HUR&VARFÖR det funkar innan man kan acceptera ATT det funkar - bara för det handlar om musik.
Bevisa varför LP12 låter bäst med visst moment på skruvarna...

Tänk på att det är många som riskerat prestige och tom livet för att de påstått något som inte varit politiskt korrekt just DÅ!
Jorden är EJ i centrum av universum...Ej heller centrum av solsystemet
Jorden är INTE platt...
Albert E blev ordentligt påhoppad då han presenterade sina ideer som ifrågasatte Newtons formler...
Men det är väll just "HUR&VARFÖR" som är det viktiga när man ska förklara att en sak är bättre än en annan. Om man inte kan förklara hur eller varför en sak är bättre än en annan vad är det då som säger att man talar sanning? Det går garanterat att mäta sig till varför lp12an låter bäst hopskruvad med specifika moment. Sen kanske ingen har orkat sig på denna mätning men att mäta och förstå varför det är så här går garanterat.

Är väll just detta som även är fallet med Galileo Galilei och Einstein. De har ju klurat och funderat, mätt och beräknat sen när de haft nog mer "kött på benen" kommit med sin nya revolutionerande teori. Det som är gemensamt är ju att de kunnat bevisa varför det de påstår är sant och det är just det som är det viktiga. Att kunna bevisa att en fil som är identisk med en annan låter annorlunda.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mrdn wrote:
[D]et är just det som är det viktiga. Att kunna bevisa att en fil som är identisk med en annan låter annorlunda.
Och innan dess kommer min stereo att låta bättre än din :P

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Alltså: när/om två filer bevisats vara helt identiska är då frågan: är två identiska filer identiska, eller skiljer de sig åt? Det är det vi diskuterar i den här tråden - eller har jag fel? Diskuterar vi något annat?
Ayn (eller någon annan som kan programmering), kan två "identiska" filer ligga i olika ordning på hårddisken? Och tillåter standarden som DS tar emot i att bitarna levereras i "olika ordning"? Det skulle ju kunna vara en förklaring i så fall; om läsaren måste korrigera många gånger så packas filen i sämre ordning och sen levereras den mer uppstyckat så att DS:en får jobba lite hårdare för att sätta ihop det igen? Checksumman skulle ju vara samma eftersom "filen" är identisk i datateknisk betydelse. Det skulle i så fall också kunna vara olika drivrutiner som låter olika bra snarare än olika hårddiskar?

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kanske lät väl anklagande i min förra post, men som jag ser det fanns det ingen som påstod någonting annat än att Linnofil hört skillnad på två filer med samma checksumma. Att då svara "det är omöjligt" och anklaga honom för svart magi är för mig ett inskränkt beteende.

Min ståndpunkt grundar sig förstås på att jag har förtroende för Linnofils lyssningsjämförelser. Hade någon som ofta påstod saker som ibland visade sig vara osanna sagt samma sak så hade jag nog inte tagit någon notis om det hela.

Henrik nämnde programmet om supervågor som gått på TV några gånger. Det är bara ett exempel av många på hur alla personliga observationer som gjordes avfärdades med "det är omöjligt" (eftersom vågornas fysik ansågs vara väl utredd) och "tror du på stora sjöodjuret också?" (förlöjligande kommentar i klass med "svart magi"). Så småningom fick man fram en ny vågteori och plötsligt var det fullt möjligt - om än ovanligt - att supervågor kunde uppstå.
Ayn wrote:
Jag ser inte heller hur något skulle förändras om jag lyssnar på två identiska filer själv. Skulle det ge mig 'cred' på något vis?
Det handlar väl om huruvida man tror att det kan ligga något i vad folk säger och är lite nyfiken av sig eller om man först kräver en teoretisk förklaring innan man är intresserad.
Quote:
så fort som någon upplever en skillnad och tillskriver skillnaden en specifik parameter, så verkar det automatiskt vara sant.
Så upplevde inte jag det. Vilken parameter var det som tillskrevs skillnaden? Det var väl snarare så att vi letade efter anledningen?

Och visst kan Linnofil ha fel i sin bedömning. Men han är en nitisk person som jobbar med kvalitetskontroll och felsökning och om han även denna gång har upptäckt något som andra sedan kan verifiera så blir det ju onekligen intressant. Att vi just i detta ögonblick saknar förklaringsmodell beror ju bara på att vi inte har tittat särskilt noga alls på vad som faktiskt jämförs. Jag är inte ens säker på att filerna är identiska, då jag inte vet vad EAC:s checksumma innebär. Den kanske bara omfattar datadelen av filen och inte metadatan? Och hur lagras, hämtas och sänds filerna? (Som Henrik just var inne på)
Quote:
Sen när är kritiskt tänkande och analys av testparametrarna ovetenskapligt?
Aldrig! Därför bör vi fortsätta med att titta närmare på vad vi jämför. Inte avfärda upptäckter som nys och bluff.

Annars håller jag med dig och Sony om att dessa diskussioner bör föras i egna trådar och inte blandas ihop med introduktionstips till de som funderar på en DS! Spelarna är grymt bra även när de matas från de enklaste av nätverk.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 23:27 
Site Admin
Site Admin

henriklh wrote:
Ayn wrote:
Alltså: när/om två filer bevisats vara helt identiska är då frågan: är två identiska filer identiska, eller skiljer de sig åt? Det är det vi diskuterar i den här tråden - eller har jag fel? Diskuterar vi något annat?
Ayn (eller någon annan som kan programmering), kan två "identiska" filer ligga i olika ordning på hårddisken? Och tillåter standarden som DS tar emot i att bitarna levereras i "olika ordning"? Det skulle ju kunna vara en förklaring i så fall; om läsaren måste korrigera många gånger så packas filen i sämre ordning och sen levereras den mer uppstyckat så att DS:en får jobba lite hårdare för att sätta ihop det igen? Checksumman skulle ju vara samma eftersom "filen" är identisk i datateknisk betydelse. Det skulle i så fall också kunna vara olika drivrutiner som låter olika bra snarare än olika hårddiskar?
Datat kan hamna på olika ställen på hårddisken. Det händer när datat på disken är fragmenterat, dvs data ligger redan sen tidigare lite här och var på disken vilket gör att det finns inte tillräckligt stora luckor för att stoppa allt nytt data på samma ställe utan det behöver delas upp. När datat läses tillbaka hamnar det alltid i rätt ordning, så det är inget som behöver hanteras av DS:en.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Samma fil men ändå inte;

Image

Image

PS, Själv tycker jag det är otroligt irriterande att trådar splittas upp av moderatorerna på Selleri så fort de börjar avvika något från det första inlägget. Precis som när en grupp människor diskuterar ett ämne irl föder en tanke en annan tanke och diskussionen ändrar riktning, fördjupas, breddas eller bara dör ut. Varför inte låta det förbli så även på forumet? Trådarna är väl i första hand till för de(m) som diskuterar och bidrar och inte för de(m) som fluktar anonymt och måste kunna hitta ämnen enkelt. Det här är inget bibliotek där böckerna måste stå på rätt ställe, det här är ett diskussionsforum där diskussion bör få leva fritt. DS

Last edited by Carl on Wed Feb 18, 2009 23:44, edited 3 times in total.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 23:41 
Site Admin
Site Admin

Lejonklou wrote:
Jag kanske lät väl anklagande i min förra post, men som jag ser det fanns det ingen som påstod någonting annat än att Linnofil hört skillnad på två filer med samma checksumma. Att då svara "det är omöjligt" och anklaga honom för svart magi är för mig ett inskränkt beteende.
Som sagt, om du och/eller andra upplevt ( :!: ) mitt specifika ordval som stötande ber jag om ursäkt.

Däremot har jag upprepade gånger påpekat att jag INTE menar att upplevelsen i sig är omöjlig. Det kan den aldrig vara! Däremot att det skulle vara skillnad på två identiska filer är ju en paradox både semantiskt och praktiskt.
Quote:
Ayn wrote:
Jag ser inte heller hur något skulle förändras om jag lyssnar på två identiska filer själv. Skulle det ge mig 'cred' på något vis?
Det handlar väl om huruvida man tror att det kan ligga något i vad folk säger och är lite nyfiken av sig eller om man först kräver en teoretisk förklaring innan man är intresserad.
Jag kan tycka att jag visat intresse. Jag tycker att vi kommit en bra bit i resonemanget bara genom att tillämpa teori. I grunden ligger ju att Linnofil upplever skillnader, resten är bara detektivarbete för att ta reda på vad det beror på. :)
Quote:
Quote:
så fort som någon upplever en skillnad och tillskriver skillnaden en specifik parameter, så verkar det automatiskt vara sant.
Så upplevde inte jag det. Vilken parameter var det som tillskrevs skillnaden? Det var väl snarare så att vi letade efter anledningen?
Jag har inte förrän i de senaste inläggen sett något sökande efter anledning, bara ett konstaterande att skillnaderna uppstår när man rippar på olika vis, och att det alltså är det som är anledningen.
Quote:
Och visst kan Linnofil ha fel i sin bedömning. Men han är en nitisk person som jobbar med kvalitetskontroll och felsökning och om han även denna gång har upptäckt något som andra sedan kan verifiera så blir det ju onekligen intressant. Att vi just i detta ögonblick saknar förklaringsmodell beror ju bara på att vi inte har tittat särskilt noga alls på vad som faktiskt jämförs. Jag är inte ens säker på att filerna är identiska, då jag inte vet vad EAC:s checksumma innebär. Den kanske bara omfattar datadelen av filen och inte metadatan? Och hur lagras, hämtas och sänds filerna? (Som Henrik just var inne på)
Därför är det ju utmärkt om Linnofil eller andra eventuella nyfikna med liknande upplevelser kör t.ex. WinDiff för att verifiera att filerna är helt identiska.
Quote:
Quote:
Sen när är kritiskt tänkande och analys av testparametrarna ovetenskapligt?
Aldrig! Därför bör vi fortsätta med att titta närmare på vad vi jämför. Inte avfärda upptäckter som nys och bluff.
Deal! Och inte heller godta observationer som inte verifierats på ett tillfredsställande sätt. :)
Quote:
Annars håller jag med dig och Sony om att dessa diskussioner bör föras i egna trådar och inte blandas ihop med introduktionstips till de som funderar på en DS! Spelarna är grymt bra även när de matas från de enklaste av nätverk.
Yes - ska se till att försöka hitta ett bra sätt att splitta trådarna nu.

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00