Jag kanske lät väl anklagande i min förra post, men som jag ser det fanns det ingen som påstod någonting annat än att Linnofil hört skillnad på två filer med samma checksumma. Att då svara "det är omöjligt" och anklaga honom för svart magi är för mig ett inskränkt beteende.
Min ståndpunkt grundar sig förstås på att jag har förtroende för Linnofils lyssningsjämförelser. Hade någon som ofta påstod saker som ibland visade sig vara osanna sagt samma sak så hade jag nog inte tagit någon notis om det hela.
Henrik nämnde programmet om supervågor som gått på TV några gånger. Det är bara ett exempel av många på hur alla personliga observationer som gjordes avfärdades med "det är omöjligt" (eftersom vågornas fysik ansågs vara väl utredd) och "tror du på stora sjöodjuret också?" (förlöjligande kommentar i klass med "svart magi"). Så småningom fick man fram en ny vågteori och plötsligt var det fullt möjligt - om än ovanligt - att supervågor kunde uppstå.
Ayn wrote:
Jag ser inte heller hur något skulle förändras om jag lyssnar på två identiska filer själv. Skulle det ge mig 'cred' på något vis?
Det handlar väl om huruvida man tror att det kan ligga något i vad folk säger och är lite nyfiken av sig eller om man först kräver en teoretisk förklaring innan man är intresserad.
Quote:
så fort som någon upplever en skillnad och tillskriver skillnaden en specifik parameter, så verkar det automatiskt vara sant.
Så upplevde inte jag det. Vilken parameter var det som tillskrevs skillnaden? Det var väl snarare så att vi
letade efter anledningen?
Och visst kan Linnofil ha fel i sin bedömning. Men han är en nitisk person som jobbar med kvalitetskontroll och felsökning och om han även denna gång har upptäckt något som andra sedan kan verifiera så blir det ju onekligen intressant. Att vi just i detta ögonblick saknar förklaringsmodell beror ju bara på att vi inte har tittat särskilt noga alls på vad som faktiskt jämförs. Jag är inte ens säker på att filerna är identiska, då jag inte vet vad EAC:s checksumma innebär. Den kanske bara omfattar datadelen av filen och inte metadatan? Och hur lagras, hämtas och sänds filerna? (Som Henrik just var inne på)
Quote:
Sen när är kritiskt tänkande och analys av testparametrarna ovetenskapligt?
Aldrig! Därför bör vi fortsätta med att titta närmare på vad vi jämför. Inte avfärda upptäckter som nys och bluff.
Annars håller jag med dig och Sony om att dessa diskussioner bör föras i egna trådar och inte blandas ihop med introduktionstips till de som funderar på en DS! Spelarna är grymt bra även när de matas från de enklaste av nätverk.