Lejonklou wrote:
Ayn, vi snackar om filer som tillhör Linnofil här. Det är inte någon vanlig sannolikhet det handlar om. 
Precis! Men för att göra er besvikna så kan jag nämna att fler än jag tycker att det är stor eller mycket stor skillnad på rippningar.
Den checksumma jag talar om är den som fås av EAC och som andvänds för jämförelse i AcurateRip databasen. Jag har bara antagit att den är på "wav" filen. Stämmer inte det? Den kan vara samma när jag rippar på olika sätt. Ändå låter filerna olika. Skillnaden består oavsett låt/skiva jag rippar. Jag har även hört pålitliga källor som tycker att det låter olika om man ändrar metadata i FLAC filen efter rippning. (Men bra om samma data läggs in innan rippning.)
Jag kan bli lite trött på attityden, att är det digitalt, då är det rätt. Jag är mer för attityden att hör man skillnad så är det skillnad. Jag kan aldrig övertyga någon som tror mer på en teori än på någon som lyssnat på verkligheten. Det går aldrig att övertyga någon som bergfast upplever sig ha den rätta tron. (Fast de säger att den är fakta...) Återigen så VET jag inte hur det kan vara skillnad, men det ÄR det.
Jag säger att det är skillnad på det musikaliska resultatet i FLAC filer, rippade från samma CD, beroende på val av programvara, inställningar och CD läsare och dess förutsättningar. Den som inte tror på det får gärna rippa sina 1000 CD på ett trist sätt. Men skyll inte på mig när ni får rippa om alla skivor på ett bättre sätt. (Om insikten skulle "drabba" er.)
Lejonklou wrote:
För att vara på den säkra sidan bör man därför göra en bit-för-bit jämförelse mellan filerna. Kan du göra det, Linnofil så att vi är säkra på att datan är identisk?
Hur gör man det enklast?
Lejonklou wrote:
Om vi sedan utgår från två filer med identisk data och dessa låter olika, då har vi en mycket intressant situation.
Ja, men jag tyckte den var intressant redan innan!
Lejonklou wrote:
Jag har gjort några blinda filjämförelser där det varit tydliga skillnader, inte bara timing utan rent tonala sådana (en basigare, en tunnare). Sedan har dessa filer visat sig vara datamässigt identiska förutom en pytteliten inledande bit som enligt uppgift innehåller någon metadata (EAC). Min plan var att manipulera filernas inledande bit för att se om deras ljudmässiga egenskaper följer dessa fåtal bytes, men det har jag ännu inte haft tillfälle till.
Gör gärna det, låter mycket intressant. Det kanske kan räcka att manipulera metadata och se om man kan höra skillnad? Filens ljudinnehåll ändras inte då, väl? (Även om checksumman för den totala filen ändras.) Om man då kan höra skillnad? Ja vad beror då den på? Jag har inte själv provat detta, men hört det från en såpass trovärdig källa att jag tar det för sant.
En sak jag kan göra är att rippa en låt på olika sätt, kolla att jag får samma checksumma rapporterat av EAC och sen FTP'a dem över halva Sverige till en annan Sellerist som får bedömma skillnaden. Sen rapporterar jag här. Är det OK?
Hur kan man posta så stora filer som FLAC låtar här på Selleri, och hur är det egentligen med rättigheterna att göra det? (Jag vill inte bli stämd på miljoner som vissa andra...)
För övrigt så har den här tråden spårat ur. Min avsikt var att hjälpa en (eller flera) individer till en bättre musikupplevelse. Men nu känns det mest som att vi förvirrar de flesta och skrämmer bort folk från DS konceptet.