selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Skillnad mellan rippar?
PostPosted: Tue Feb 17, 2009 12:09 
Site Admin
Site Admin

Diskussionen om skillnader mellan rippar från tråden "råd inför uppstart" fortsätter här.
Linnofil wrote:
Ayn wrote:
Om du får samma checksumma kan du lugnt konstatera att ripparna är identiska. Så slipper du leta efter svaret på skillnaderna där. ;)
Ja, det är möjligt att ripparna är identiska rent datamässigt. Men de är inte identiska prestandamässigt och det håller i sig när man flyttar filerna till NAS'en. Hur det hänger ihop är naturligtvis inte något jag vet. Jag försöker bara rippa så bra jag kan, för min egen skull. :)
Men, vad menar du att ripparna resulterar i om inte data? Var menar du att "prestandan" finns? Självklart ska du rippa så bra du kan, och man kan inte ha full insikt i alla områden man tar sig för, men vissa grejer vore ju bra om man kunde ta till sig...

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
vad menar du att ripparna resulterar i om inte data? Var menar du att "prestandan" finns?
Ja, det är det som är frågan. Jag har inte svaret. Jag har bara observerat utfallet. Och skillnaderna finns där, bevisat med tunedem! :wink: Att olika EAC inställningar och olika läsare påverkar kanske vissa kan gå med på. Men att saker som underlag och fas på nätdel skulle göra skillnad, ja det är svårare att ta till sig.

Förmodligen är det så att i det ena fallet så tror man sig veta vad som gör skillnad (annan offset, annan komprimering etc.). I det andra fallet så är det där man tror gör skillnad identiskt, och ändå är det skillnad! Alltså hör man/de fel. Men man kan lika gärna ha fel i det första fallet som i det sista... Vad är det som säger att den läsare som ger dålig musikalisk prestanda (trots samma wav checksumma) har en offset/annan tekniskt specificerad skillnad m.m. som ger en dålig FLAC fil? Kan det inte vara så att wavfilen skiljer sig musikaliskt trots samma checksumma? Otroligt ja, men vad är mest otroligt?

Skillnaden mellan en dålig läsare med ett dåligt program med dåliga inställningar mot en bra läsare, med bra ripprogram och bra inställningar etc. skulle fullständigt golva de flesta som inte hört det innan. Minst lika stor skillnad som olika vinylpressningar (inklusive ommixning). Trots att det är samma "wavfilsdata" i botten! Nej jag begriper verkligen inte hur det går till, men jag hör det.

Vissa har tydligen haft problem med att zippa up den fil jag bifogade. Selleri ville inte bifoga en cfg fil så jag zippade den innan. Nu bifogar jag den opackad, men fortfarande med ändelsen .zip. Ersätt .zip med .cfg så kan filen plockas in i EAC. Den ställer in lite olika värden och även filstruktur, metatag-generering etc. Se den som en grundinställning som kan trimmas ytterligare för just din läsare.

Attachments:
File comment: Byt .zip till .cfg så ska den fungera.
Linn_EAC099.zip [19.02 KiB]
Downloaded 106 times

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Edit: Dubbbelpost

Last edited by Linnofil on Tue Feb 17, 2009 15:59, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 15:42 
Site Admin
Site Admin

Linnofil wrote:
Ayn wrote:
vad menar du att ripparna resulterar i om inte data? Var menar du att "prestandan" finns?
Ja, det är det som är frågan. Jag har inte svaret. Jag har bara observerat utfallet. Och skillnaderna finns där, bevisat med tunedem! :wink: Att olika EAC inställningar och olika läsare påverkar kanske vissa kan gå med på. Men att saker som underlag och fas på nätdel skulle göra skillnad, ja det är svårare att ta till sig.
Oavsett om det är svårare att ta till sig eller ej så kvarstår att det i det här fallet är enkelt att se om det gör skillnad. Jag har därför inga problem med att ta till mig skillnaden om den bevisligen finns där.
Quote:
Förmodligen är det så att i det ena fallet så tror man sig veta vad som gör skillnad (annan offset, annan komprimering etc.). I det andra fallet så är det där man tror gör skillnad identiskt, och ändå är det skillnad! Alltså hör man/de fel. Men man kan lika gärna ha fel i det första fallet som i det sista... Vad är det som säger att den läsare som ger dålig musikalisk prestanda (trots samma wav checksumma) har en offset/annan tekniskt specificerad skillnad m.m. som ger en dålig FLAC fil? Kan det inte vara så att wavfilen skiljer sig musikaliskt trots samma checksumma? Otroligt ja, men vad är mest otroligt?
Jag är inte helt med på ditt resonemang i första halvan av stycket. Vad gäller wav-filer med samma checksumma så är de per definition exakt likadana.
Quote:
Skillnaden mellan en dålig läsare med ett dåligt program med dåliga inställningar mot en bra läsare, med bra ripprogram och bra inställningar etc. skulle fullständigt golva de flesta som inte hört det innan. Minst lika stor skillnad som olika vinylpressningar (inklusive ommixning). Trots att det är samma "wavfilsdata" i botten! Nej jag begriper verkligen inte hur det går till, men jag hör det.
När du pratar om wav-fil här, antar jag att du snarare menar ljudspåren som ligger på skivan du rippar från? För när det blir en wav-fil är ju de ljudspåren redan rippade och klara. Om checksumman på den wav-filen är identisk med checksumman på en annan wav-fil, då innebär det att dessa två wav-filer är helt identiska. Då filerna är exakt likadana är det alltså inte där skillnaden ligger, och du får leta någon annanstans efter vad skillnaden beror på...

Edit: Det känns alltid lite glädjedödande att kliva in och vara den som hänvisar till 'fakta' och 'pragmatism' istället för 'upplevelser'...jag tycker inte det är något fel med att utvärdera skillnader efter att man ändrat något! Men för att det ska bli meningsfullt måste man ju komma fram till vad som faktiskt innebär ändringar. Om man lyssnar på samma sak två gånger och upplever skillnader, vad har man bevisat då?
I det här fallet är det liksom inget snack om saken. Det finns ingen dold information i en ljudfil, det finns bara datat. Och om det datat är exakt likadant i två filer, då är filerna helt likadana.

Post subject: Re: råd inför uppstart
PostPosted: Tue Feb 17, 2009 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MD5 är inte felfritt. Det går att skapa två olika filer med samma checksumma, även om det är osannolikt. För att vara på den säkra sidan bör man därför göra en bit-för-bit jämförelse mellan filerna. Kan du göra det, Linnofil, så att vi är säkra på att datan är identisk?

Om vi sedan utgår från två filer med identisk data och dessa låter olika, då har vi en mycket intressant situation.

Jag vill gärna diskutera detta på djupet, men önskar att jag först förstod lite mer av vad som egentligen händer. Jag har gjort några blinda filjämförelser där det varit tydliga skillnader, inte bara timing utan rent tonala sådana (en basigare, en tunnare). Sedan har dessa filer visat sig vara datamässigt identiska förutom en pytteliten inledande bit som enligt uppgift innehåller någon metadata (EAC). Min plan var att manipulera filernas inledande bit för att se om deras ljudmässiga egenskaper följer dessa fåtal bytes, men det har jag ännu inte haft tillfälle till.

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 20:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Vissa har tydligen haft problem med att zippa up den fil jag bifogade. Selleri ville inte bifoga en cfg fil så jag zippade den innan. Nu bifogar jag den opackad, men fortfarande med ändelsen .zip. Ersätt .zip med .cfg så kan filen plockas in i EAC. Den ställer in lite olika värden och även filstruktur, metatag-generering etc. Se den som en grundinställning som kan trimmas ytterligare för just din läsare.
Tack för config filen!

Jag hämtade min DS för någon timme sedan. :D

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 22:59 
Site Admin
Site Admin

Lejonklou wrote:
MD5 är inte felfritt. Det går att skapa två olika filer med samma checksumma, även om det är osannolikt. För att vara på den säkra sidan bör man därför göra en bit-för-bit jämförelse mellan filerna.
Det är inte bara osannolikt, det är extremt osannolikt. Någonstans i storleksordningen 1/(2^128). Det är liksom inte något som bara "råkar" bli...

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 01:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Det är inte bara osannolikt, det är extremt osannolikt.
Ayn, vi snackar om filer som tillhör Linnofil här. Det är inte någon vanlig sannolikhet det handlar om. :wink:

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 05:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det låter ju sannerligen märkligt. Ett test man skulle kunna göra är att någon, här på forumet, postar två små bitmässigt identiska (eller två filer med samma checksumma om vi kan nöja oss med det) wav- eller flac-musiksnuttar som påstås låta olika.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 09:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Precis, vilken bra ide'. Lägg upp de två bitidentiska filerna och kör en poll på vilken som låter bättre.
Jag är på. :D

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Ayn, vi snackar om filer som tillhör Linnofil här. Det är inte någon vanlig sannolikhet det handlar om. :wink:
Precis! Men för att göra er besvikna så kan jag nämna att fler än jag tycker att det är stor eller mycket stor skillnad på rippningar.

Den checksumma jag talar om är den som fås av EAC och som andvänds för jämförelse i AcurateRip databasen. Jag har bara antagit att den är på "wav" filen. Stämmer inte det? Den kan vara samma när jag rippar på olika sätt. Ändå låter filerna olika. Skillnaden består oavsett låt/skiva jag rippar. Jag har även hört pålitliga källor som tycker att det låter olika om man ändrar metadata i FLAC filen efter rippning. (Men bra om samma data läggs in innan rippning.)

Jag kan bli lite trött på attityden, att är det digitalt, då är det rätt. Jag är mer för attityden att hör man skillnad så är det skillnad. Jag kan aldrig övertyga någon som tror mer på en teori än på någon som lyssnat på verkligheten. Det går aldrig att övertyga någon som bergfast upplever sig ha den rätta tron. (Fast de säger att den är fakta...) Återigen så VET jag inte hur det kan vara skillnad, men det ÄR det.

Jag säger att det är skillnad på det musikaliska resultatet i FLAC filer, rippade från samma CD, beroende på val av programvara, inställningar och CD läsare och dess förutsättningar. Den som inte tror på det får gärna rippa sina 1000 CD på ett trist sätt. Men skyll inte på mig när ni får rippa om alla skivor på ett bättre sätt. (Om insikten skulle "drabba" er.)
Lejonklou wrote:
För att vara på den säkra sidan bör man därför göra en bit-för-bit jämförelse mellan filerna. Kan du göra det, Linnofil så att vi är säkra på att datan är identisk?
Hur gör man det enklast?

Lejonklou wrote:
Om vi sedan utgår från två filer med identisk data och dessa låter olika, då har vi en mycket intressant situation.
Ja, men jag tyckte den var intressant redan innan!

Lejonklou wrote:
Jag har gjort några blinda filjämförelser där det varit tydliga skillnader, inte bara timing utan rent tonala sådana (en basigare, en tunnare). Sedan har dessa filer visat sig vara datamässigt identiska förutom en pytteliten inledande bit som enligt uppgift innehåller någon metadata (EAC). Min plan var att manipulera filernas inledande bit för att se om deras ljudmässiga egenskaper följer dessa fåtal bytes, men det har jag ännu inte haft tillfälle till.
Gör gärna det, låter mycket intressant. Det kanske kan räcka att manipulera metadata och se om man kan höra skillnad? Filens ljudinnehåll ändras inte då, väl? (Även om checksumman för den totala filen ändras.) Om man då kan höra skillnad? Ja vad beror då den på? Jag har inte själv provat detta, men hört det från en såpass trovärdig källa att jag tar det för sant.

En sak jag kan göra är att rippa en låt på olika sätt, kolla att jag får samma checksumma rapporterat av EAC och sen FTP'a dem över halva Sverige till en annan Sellerist som får bedömma skillnaden. Sen rapporterar jag här. Är det OK?

Hur kan man posta så stora filer som FLAC låtar här på Selleri, och hur är det egentligen med rättigheterna att göra det? (Jag vill inte bli stämd på miljoner som vissa andra...)

För övrigt så har den här tråden spårat ur. Min avsikt var att hjälpa en (eller flera) individer till en bättre musikupplevelse. Men nu känns det mest som att vi förvirrar de flesta och skrämmer bort folk från DS konceptet.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 10:24 
Site Admin
Site Admin

Linnofil wrote:
Hur kan man posta så stora filer som FLAC låtar här på Selleri, och hur är det egentligen med rättigheterna att göra det? (Jag vill inte bli stämd på miljoner som vissa andra...)
Nä och det undviker nog vi med, tänk vad mycket skivor och stereolådor man kunnat köpt annars :D

Tror att gränsen är satt till 256kb på filer man lägger upp på forumet, men finns ju massor av gratistjänster på nätet för att lägga upp filer att dela med sig av. Enklast är nog att posta två länkar till dessa båda filer då, så slipper du maila till alla som är intresserade också.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 11:19 
Site Admin
Site Admin

Linnofil wrote:
Lejonklou wrote:
Precis! Men för att göra er besvikna så kan jag nämna att fler än jag tycker att det är stor eller mycket stor skillnad på rippningar.

Den checksumma jag talar om är den som fås av EAC och som andvänds för jämförelse i AcurateRip databasen. Jag har bara antagit att den är på "wav" filen. Stämmer inte det? Den kan vara samma när jag rippar på olika sätt. Ändå låter filerna olika. Skillnaden består oavsett låt/skiva jag rippar.
Jag har för mig att CRC-checksummor används i det fallet. Även där är det osannolikt att två filer med olika data ger samma checksumma, även om det är aningen mindre jätteosannolikt ;) 1/(2^16) eller 1/(2^32) beroende på hur lång checksumma som används.
Quote:
Jag har även hört pålitliga källor som tycker att det låter olika om man ändrar metadata i FLAC filen efter rippning. (Men bra om samma data läggs in innan rippning.)
Ändrar man något i filen blir det en annan diskussion. Frågan gäller just helt identiska filer.
Quote:
Jag kan bli lite trött på attityden, att är det digitalt, då är det rätt. Jag är mer för attityden att hör man skillnad så är det skillnad. Jag kan aldrig övertyga någon som tror mer på en teori än på någon som lyssnat på verkligheten. Det går aldrig att övertyga någon som bergfast upplever sig ha den rätta tron. (Fast de säger att den är fakta...) Återigen så VET jag inte hur det kan vara skillnad, men det ÄR det.
Jag kan bli lite trött på att du inte tar till sig de omständigheter som finns. Jag säger att det är identiskt för att filerna är identiska - varför skulle jag ha anledning att utgå från att det inte är så? Vad är det som gör dig så säker att det är just den här parametern som gör skillnad? Givet att det är extremt osannolikt om inte till och med omöjligt, varför utesluter du alla andra tänkbara parametrar? Om man bara spånar lite snabbt med ett "öppet sinne" så finns det ju jättemånga andra parametrar som skiljer. Var på hårddisken datat hamnar (inklusive vilken fysisk skiva på hårddisken!), hur elen beter sig just när du lyssnar, hur du sitter eller står, osv osv.
Quote:
Jag säger att det är skillnad på det musikaliska resultatet i FLAC filer, rippade från samma CD, beroende på val av programvara, inställningar och CD läsare och dess förutsättningar. Den som inte tror på det får gärna rippa sina 1000 CD på ett trist sätt. Men skyll inte på mig när ni får rippa om alla skivor på ett bättre sätt. (Om insikten skulle "drabba" er.)
Du får såklart rippa CD på ett visst sätt, och jag påstår inte på något sätt att det är otänkbart att det kan bli skillnader beroende på vilka inställningar man gör. Det jag vänder mig mot är åsikten att det på något sätt skulle kunna föreligga skillnader i två identiska filer. Jag tänker inte låta den åsikten stå oemotsagd eftersom jag helt enkelt håller dina slutsatser för väldigt osannolika, rent av felaktiga. Jag vill inte att folk ska komma in här och läsa enbart de slutsatserna och få uppfattningen att det är så här det ligger till.
Quote:
För övrigt så har den här tråden spårat ur. Min avsikt var att hjälpa en (eller flera) individer till en bättre musikupplevelse. Men nu känns det mest som att vi förvirrar de flesta och skrämmer bort folk från DS konceptet.
Ja, vi kanske borde ta och splitta den. Jag tror också att användare skräms bort från DS-konceptet när det påstås att det ligger en massa svart magi i det som gör det krångligt och jobbigt. Det är synd, tycker jag.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Det finns fina grafiska verktyg för det där, men i enklaste fallet använder man helt sonika programmet "md5sum" för att få fram en MD5-summa:
Code:
D:\Music\> md5sum "08. Glussi.flac"
0291d4283eca72c6681631e0a26cb1b1 *08. Glussi.flac
Om du då rippar på något annat vis och vill se om det blev någon skillnad är det bara att göra samma sak med den filen:
Code:
D:\Music\> md5sum "08. Glussi_test.flac"
0291d4283eca72c6681631e0a26cb1b1 *08. Glussi_test.flac
Sättet MD5 funkar på gör att även de minsta eventuella skillnader gör att MD5-summan förändras helt och hållet, så det syns snabbt när man jämför de två summorna om något hänt eller inte.

Jag har för mig att jag läst om nån sajt som huserar en massa MD5-summor för ljudspår på CD-skivor, just för att man ska kunna kolla att man fått en garanterat korrekt rip. Får ta och leta runt efter den...
Edit: Kom på att den snarare var för wav-filer dock. När man rippar direkt till flac blir det ju lite strul i och med att metadata läggs till som varierar från fall till fall.
tack för tipset Ayn!
Ska testa.

En förtydling ang EAC. Den rippar till wav för att efter varje ripp konvertera till flac.
Och det är (om jag fattar dokumnetationen rätt) wav-filen som kollas mot en extern dbase för att säkerställa att all info är med i rippen.
Har du koll på om EAC använder MD5-summor då den kollar mot databasen?

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag kan bli lite trött på att du inte tar till sig de omständigheter som finns. Jag säger att det är identiskt för att filerna är identiska
Och jag säger att de verkar vara identiska, baserat på av EAC rapporterad checksumma. Jag säger också att de trots det låter olika, på ett konsekvent sätt.

Ayn wrote:
jag helt enkelt håller dina slutsatser för väldigt osannolika, rent av felaktiga. Jag vill inte att folk ska komma in här och läsa enbart de slutsatserna och få uppfattningen att det är så här det ligger till.
Så bra då. Jag får tacka för din omsorg om annat "folk".

Ayn wrote:
användare skräms bort från DS-konceptet när det påstås att det ligger en massa svart magi i det som gör det krångligt och jobbigt. Det är synd, tycker jag.
Var det verkligen "svart magi" jag sa att jag trodde på i tidigare inlägg?

Nej, nu läggger jag ner den här tråden för min del. Var och en får rippa som den vill. Jag vet många som tycker som jag om rippning, men ingen har velat gå ut med det. De vill inte ha den idiotstämpel som vissa vill sätta på mig. Men jag kan ta den, det är OK. Jag är lycklig under min korkek, utan argumentering.

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00