JohanR wrote:
Men då skulle väl, enligt detta resonemang, nätkablar med extra grov jordledare, för att i möjligaste mån få så lik jordpotential i alla apparater, ned till en stjärnjordkopplad grenkontakt vara det enda rätta. Eller mycket korta nätkablar, eller bara en enda apparat (typ Classic)!
Ja, grova och korta ledare borde ge så lika potentialer som möjligt. Men i praktiken blir det inte bättre med hur grova kablar som helst, eventuellt beroende på att en grövre jordledare även ger större kapacitans mot de övriga ledarna i nätkabeln. Och drar man jordkabeln en bit ifrån de övriga ledarna så ökar istället induktansen mellan jord och nolla. Alltså får man kompromissa.
Eftersom det inte är så enkelt att räkna ut vilka värden som är optimala så förordar jag att man lyssnar och jämför, utan avsikt att komma fram till något speciellt svar.
Att bara ha en enda apparat har helt klart sina fördelar. Men istället går man miste om andra fördelar... man vill ju ofta separera nätdelar som slukar ström och de som inte gör det.
Quote:
Men de nätkablar av "HiFi-typ" jag sett verkar inte bygga på det utan istället 99% svammel.
Håller helt med om detta. De flesta företag som säljer HiFi-kablar är bara ute efter att tjäna pengar. Jag hoppas verkligen att jag inte bidragit med något kabelsvammel!
Quote:
Sen är det väl rätt många apparater som inte har jordade nätsladdar alls?
Ja, man kan undvika problematisk jordning genom att skippa chassijorden och låta den flyta. Men om man jordar dessa apparater på ett bra sätt så presterar de vanligen bättre.
Intressant det där om "Component" från Pioneer. De hade jag inte hört talas om tidigare.