kallekula wrote:
menar ni att ni hör större skillnad mellan olika cdspelare än mellan olika högtalare? om ni får styra testadet själva alltså.. en skicklig person som visar i butik har väl rätt stor makt över vad man kommer att tycka i själva testet?
Detta är en ständig källa till diskussioner. Speciellt på forumet Faktiskt.se tycks det att eftersom skillnaden i ljud mellan olika högtalare är störst är det också där man ska lägga ner krutet. En sorts "speaker first" attityd alltså.
Själv anser jag inte att en störst skillnad är den viktigaste. Det är ju bara att gå till två olika konsertsalar och jämföra hur det låter. Skillnaden kan vara massiv men det musikaliska skeendet kommer fram lika bra i båda. Så lite olika frekvensgång och ljudkaraktär på några högtalare tycker jag inte är så mycket att orda om. Skillnaderna är minst lika stora i verkligheten.
Jag är dock ingen source-first-anhängare heller eftersom jag vill ha balans i återgivningen. Det hjälper inte om om det svänger utav h-e om högtalare och rum låter direkt illa. Många här gillar ju de gamla Linn Kan-högtalarna, själv skydde jag dom som pesten. Samma sak med en del gamla Linn-pickuper, det svängde bra men lät olidligt illa i mina öron. Då väljer jag hellre en pickup med lite mindre drag i men med snyggare ljud.
Jag tycker också att det är stor skillnad mellan att bygga sig en anläggning som man tänker leva länge med, eller om man har en plan på uppgraderingar vartefter budgeten tillåter. I det senare fallet kan man lika gärna köpa bästa möjlig källa för att sedan fylla på med bättre grejor efter källan så fort man får råd. Men det kan vara lite lurigt. Säg att du investerar i en Klimax DS för 140 papp. Sedan lyssnar du på denna genom elektronik och högtalare som är mycket enklare och inte gör DS´en full rättvisa, men det hela låter säkert bra ändå. Slutligen har du råd att köpa en Klimax Kontrol. Då finns det helt plötsligt ett billigare alternativ än Klimax DS som låter bättre än denna! Hur gör du nu? Jag kan tänka mig att CD-12 ägare som klev in sent och pyntade 100 papp för en begagnad sådan nu är lite irriterade över att man kan få bättre ljud med en ny Akurate DS för halva det priset - eller en Majik DS för en fjärdedel.
Personligen har jag oftast försökt att ha balanserade anläggningar och sedan uppgraderat där det gjort störst skillnad - i en kombination av musikalisk förmedling och ljud. Och jag bryr mig inte alls om proportionerna prismässigt. Vill jag uppgradera för tiotusen så gör jag det där det ger störst förbättring, oavsett om det är källa eller högtalare.
/ B