selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 10, 2009 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Har forumet någon erfarenhet av ned/uppgraderingar samtidigt. Vad jag menar är: Nedgradera playbackdelen och uppgradera källan. Jag vill i detta läget inte vara mera specifik utan är bara ute efter allmänna erfarenheter, annars tror jag det är lätt att hamna i diskussioner om huruvida apparaten X är bättre än Y. Det är inte det jag är ute efter riktigt just nu. Jag kanske senare i tråden avslöjar mera av mina specifika funderingar.

Tack på förhand!

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enda anledningen till att göra detta är väl finansiella. Dvs få loss pengar till en bättre källa. Men man förlorar alltid lite (ibland mycket) pengar genom att byta ner sig. Man får ju aldrig ut samma peng som man en gång betalt.

Fast det beror ju förstås på vad man menar med "byta ner sig", det är inte säkert att alla håller med om detta :-)

/ B

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Enda anledningen till att göra detta är väl finansiella. Dvs få loss pengar till en bättre källa.
Självklart, det är det som är tanken!

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Bill50x wrote:
Enda anledningen till att göra detta är väl finansiella. Dvs få loss pengar till en bättre källa.
Självklart, det är det som är tanken!
Tänkte väl det :-)

Eftersom source first-förespråkarna menar att högtalarna är det minst viktiga så är det väl bara att köpa något begagnat för typ 300 spänn på blocket... Å så lägga upp en avbetalningsplan på en Klimax DS...

Men bara om du har en uppgraderingsplan. Ska du leva med systemet under en längre tid rekommenderar jag nog något mer välbalanserat.

/ B

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Eftersom source first-förespråkarna menar att högtalarna är det minst viktiga så är det väl bara att köpa något begagnat för typ 300 spänn på blocket... Å så lägga upp en avbetalningsplan på en Klimax DS...
:mrgreen:

Nja, det var kanske något mindre extremt som jag hade tänkt mig. Vad som egentligen har triggat detta är att jag funderade på hur mitt system skulle se ut om jag började från noll. I så fall hade jag spederar mer på källor och mindre på playback. Att Linn har lanserat DS tekniken har naturligtvis också gjort sitt till. Men å andra sidan så gäller det ju, precis som du säger, att få hyffsat betalt för sina befintliga saker för att det ska vara lönt.

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När det gäller förändringar av systemet så tycker jag att man ska fundera på vilket system man vill uppnå (och har budget för) och sen försöka nå dit på så få steg som möjligt. Det kan innebära att man sitter med en ganska snedbalanserat system under en period, men ekonomiskt innebär det nästan alltid en betydande besparing. Så har du tänkt dig att under en längre tid leva med en billigare play-back uppsättning än vad du har idag så kan det vara ett alternativ att sälja av det för att få råd med en bättre källa. I annat fall är det nog bara att bita i det sura äpplet och spara ihop till den källa du vill ha.

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Nedgradera playbackdelen och uppgradera källan.
Totalt sett tycker jag det låter som en uppgradering!
Nu vet jag inte vilka produkter det handlar om men jag tror inte att man avyttrar någon del i playback för en liten uppgradering tidigare i stereohierarkin. För mig låter det som en ganska stor uppgradering av minst försteget och ännu hellre källan och då faller min röst på att det är fullt legitimt.

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är jättesvårt att säga utan att ha några konkreta exempel tycker jag. Själv gjorde jag en rejäl nedgradering av min playback (5125 + aktiva Ninka -> LK100 + Index Plus) för att få råd med Keel. Jag ångrar de inte idag, men nu har jag ju bytt högtalare igen. Kan du sälja grejer utan att göra någon större förlust så är det väl vettigt, men jag skulle kanske inte sälja ett par Akurate 242 för halva priset av jag köpte dem för. En annan sak är ju om målet är att återgå till den nuvarande playbacken eller om man har tänkt att göra sig av med den så småningom i alla fall? Mina Ninka visste jag ju att jag inte ville ha kvar för evigt hur som helst.

Så - hur der det ut idag och vad har du tänkt?

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej igen

Istället för att styra forumen med mina tankar så ger jag er min nuvarande konfiguration och vad jag vill åstadkomma! Så får vi se vad för förslag som kan komma!

LP12 (Lingo 2, Cirkus, Trampolin 2, Ekos 2 m T-cable, Adikt)
Majik CD
Exotik +DA
AV 2250
Espek
Sizmik 10.25

Huvudkälla är utan tvekan vinyl och det är i första hand den jag vill förbättra med en Keel. På några års sikt vill jag ha en DS och då är målbilden minst en Majik.

Jag tror det är så att ”Source first” är ett tänk som man bara kan lära sig ”the hard way”. Min senaste uppgradering var inköp av subben, den har tillfört en hel del som inte fanns tidigare och jag är faktiskt idag nöjd med ljudkaraktären som sådan. Jag har också uppnått det tryck som jag gillar och under en tid har velat åstadkomma. Mitt rum är också ganska stort och verkar suga en del bas.

MEN (och här kommer det viktiga), subben har inte ökat förståelsen för musiken, så som till exempel skedde när jag bytte till en bättre tonarm.

PS. Kanske borde Admin bryta ut Kallekulas fråga och eventuella svar till en egen tråd DS.

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
MEN (och här kommer det viktiga), subben har inte ökat förståelsen för musiken, så som till exempel skedde när jag bytte till en bättre tonarm.
Detta är ju lite märkligt. Subben avlastar ju sidohögtalarna en del (för den lägsta basen filtreras väl bort i huvudhögtalarna?) och det borde rimligen också ge positiva effekter rent musikaliskt. Det borde även det utsträckta frekvensomfånget neråt i sig göra. En sub ska ju egentligen inte ge något ökat bastryck normalt sett utan helt enkelt plocka fram mer information i det register som de ordinarie högtalarna inte klarar. Jag skulle nog meka lite mer med inställningar och placering för att se om du inte får en förbättring.

Själv tänker jag skaffa mig Keel den dag jag råkar vara nerlusad med slantar, just nu finns det många förbättringar som kan göras för långt mindre pengar än så (kör mest Squeezebox/Kairn/LK140).

/ B

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att återgå till trådens fråga så har dessvärre de prylar du har i slutet av kedjan redan fallit så mycket i pris att det är rätt stor förlust att sälja av dessa utan att du blir av med mycket av det du efterlyste när du köpte grejerna från början (skulle jag gissa). Det vettiga blir då att helt enkelt spara ihop till det du vill ha och leva med anläggningen som den är tills medlen tillåter uppgraderingar. Din LP12.a går ju inte av för hackor så det är väl ingen våldsam uppoffring att sitta still i båten!? MajikCD:n skulle i.o.f.s. kunna bytas mot en Sneaky, vilket ger mycket för CD-återgivningen och en Sneaky blir säkert inte extremt svårsåld senare eller kan användas på annat ställe i hemmet vad det lider...

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
För att återgå till trådens fråga så har dessvärre de prylar du har i slutet av kedjan redan fallit så mycket i pris att det är rätt stor förlust att sälja av dessa utan att du blir av med mycket av det du efterlyste när du köpte grejerna från början (skulle jag gissa). Det vettiga blir då att helt enkelt spara ihop till det du vill ha och leva med anläggningen som den är tills medlen tillåter uppgraderingar. Din LP12.a går ju inte av för hackor så det är väl ingen våldsam uppoffring att sitta still i båten!? MajikCD:n skulle i.o.f.s. kunna bytas mot en Sneaky, vilket ger mycket för CD-återgivningen och en Sneaky blir säkert inte extremt svårsåld senare eller kan användas på annat ställe i hemmet vad det lider...
Jag är nog böjd att hålla med. Vissa Linn-grejor har blivit mycket billiga begagnade vilket är en tröst för oss som tycker deras prylar är överprissatta (har själv köpt en del grejor till mycket överkomliga priser) men är naturligtvis trist för den som vill sälja och uppgradera. Säljer du av tex slutsteg och högtalare måste du ju skaffa något annat istället och mellanskillnaden kanske inte är tillräckligt för att finansiera tex en Keel.

/ B

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Din LP12.a går ju inte av för hackor så det är väl ingen våldsam uppoffring att sitta still i båten!?
Nej, det är de såklart inte :wink:

Tack för alla kloka råd som har kommit fram i tråden så långt!

En idé som jag har funderat på är att delfinansiera en Keel med Cd´n och byta ut Cd´n till en Squezeebox. Den används ändå mest för bakgrundsmusik när vi har gäster etc.

Om man kan leva med att skifta kablar (och jag vet inte om man kan det eller inte) så kan Exotiken bytas till Kikkin + Slipstik, dom tillsammans är nog bättre. Kanske, kanske kan man få loss lite pengar genom detta också.

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
En idé som jag har funderat på är att delfinansiera en Keel med Cd´n och byta ut Cd´n till en Squezeebox. Den används ändå mest för bakgrundsmusik när vi har gäster etc.

Om man kan leva med att skifta kablar (och jag vet inte om man kan det eller inte) så kan Exotiken bytas till Kikkin + Slipstik, dom tillsammans är nog bättre. Kanske, kanske kan man få loss lite pengar genom detta också.
God idé. Använder du digitalt material enbart för bakgrundsmusik så duger SB´n hur bra som helst. Din CD-spelare borde väl ge lite slantar i alla fall? Fast marknaden för sådana börjar krokna så du får nog snabba på :-)

Om du mest spelar vinyl och enbart använder andra källor för bakgrundsmusik så borde Kikkin/Slipsik vara ett bra alternativ. En gång om dan eller så kan man väl switcha kablar? Det finns faktiskt en fördel med arrangemanget, kontaktytorna hålls fräscha! Själv skulle jag dock inte acceptera ett försteg med bara en ingång. Jag lyssnar blandat på vinyl, SB och radio, skulle bli alldeles för jobbigt med att byta kablar...

/ B

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Subben avlastar ju sidohögtalarna en del (för den lägsta basen filtreras väl bort i huvudhögtalarna?)
Man använder väldigt sällan subbens filtrering för att avlasta huvudhögtalarna. Kvalitetsförlusten som uppstår av att köra huvudsignalen till subben, genom dess filter och tillbaka igen är större än vinsten av att avlasta huvudhögtalarna från den lägsta basen.

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00