henriklh wrote:
Men hur lite bas är det egentligen i Komponent 110? Upplevs de som tunnare än exempelvis Katan?
Ja, de upplevs tunnare än Katan. (Har själv Katan i hemmabion.) Förmodligen upplevs de tunnare än vad de egentligen är eftersom basen har en tunn ljudkaraktär också. Men ja, de upplevs som "tunna", men
jäkligt svängiga. Dina Isobarik är väl precis motsatsen mot K.110, kompromisslösa i frekvensomfånget, men med en musikalisk kompromiss (jmf med moderna alt.). Komponent är kompromisslösa i sin design för musikalitet och storlek, med basen liggandes kvar blodig på offeraltaret...
sportbilsentusiasten wrote:
Majik 109.
Någon som jämfört mot K110?
Linofil kanske...
Jag har bara jämfört indirekt. D.v.s. jämfört Komponent med t.ex. Ninka och sedan Ninka med Majik 140 och Majik 140 mot Majik 109. Om jag skulle köpa båda nya så skulle jag välja Majik 109, snyggare och med större (upplevt iaf) frekvensomfång. Jag tror att de är bättre musikaliskt också, trots endast indirekta tester. Men K.110 finns ju begagnad till halva priset mot nya Majik 109! Ett kanon fynd! 109'orna finns ännu inte som beg. (Och skulle de finnas så har de inte gått ner ordentligt ännu.) Då är valet lätt för den som vill satsa på källor! Jag skulle dock inte byta in mina Komponent 110 utan att först jämföra med M.109 hemma eller i butik. Så bra är de.