selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7
Author Message
PostPosted: Sat Feb 07, 2009 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
En fråga bara; Provade du med uppbruten jord?
Nej jag testade aldrig det.

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
hardcorelinnie wrote:
En fråga bara; Provade du med uppbruten jord?
Nej jag testade aldrig det.
Jag tyckte att det spelade ut bättre när man bröt upp jorden trots att jag har gjort rätt mycket för att hålla ihop signalkablar resp. strömmatning så tajt som det går (för sig givetvis).

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för rapporten, Christian! Kan du inte prova att växla mellan höger och vänster kanal (ut från slutsteget) till subben? Jag tycker det vore intressant, för jag har en känsla av att det ofta blir bäst med den kanal som subben står närmast. Men eventuellt beror det på hur mycket högre frekvenser som subben släpper igenom. Och om så är fallet beror det kanske på subbens inställningar huruvida valet av kanal spelar någon roll.

Jämför förresten också höger och vänster ingång på subben. Ofta kan det skilja lite, lite grann mellan dessa.

Angående kapad jord i en av kanalerna (höger eller vänster) så tycker jag att det brukar vara bättre än två hela signalkablar. Men oftast är det ännu bättre med bara en kanal.

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Tack för rapporten, Christian! Kan du inte prova att växla mellan höger och vänster kanal (ut från slutsteget) till subben? Jag tycker det vore intressant, för jag har en känsla av att det ofta blir bäst med den kanal som subben står närmast. Men eventuellt beror det på hur mycket högre frekvenser som subben släpper igenom. Och om så är fallet beror det kanske på subbens inställningar huruvida valet av kanal spelar någon roll.

Jämför förresten också höger och vänster ingång på subben. Ofta kan det skilja lite, lite grann mellan dessa.

Angående kapad jord i en av kanalerna (höger eller vänster) så tycker jag att det brukar vara bättre än två hela signalkablar. Men oftast är det ännu bättre med bara en kanal.
Kan det vara så att det för mig blir bättre med båda kanalerna inkopplade p.g.a. att subben nästan står mitt emellan högtalarna?

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:

Tack själv Fredrik (och alla andra som deltager i tråden) för alla nyttiga tips!

Jag har testat och kommit fram till följande:

De olika ingångarna på subben skiljer lite, men det är så lite att det mer eller mindre känns försumbart. Jag fick testa lite fram och tillbaka och har tillslut valt den som jag tycker är lite bättre (tror det var den högra). Ut från slutsteget var större skillnad och där kan jag direkt säja att vänster var bättre än höger. Subben står också mycket riktigt till vänster.

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Kan det vara så att det för mig blir bättre med båda kanalerna inkopplade p.g.a. att subben nästan står mitt emellan högtalarna?
Ja, kanske. I vilket fall kan skillnaden bli mindre än när subben står vid sidan av.

Christian: Du kom fram till det jag trodde. Men jag påstår inte att dessa resultat gäller för alla system.

Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7

All times are UTC+02:00