selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Feb 07, 2009 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror detta är ett typiskt ex där folk lyssnar efter ljud istället för tunedem eller vad tror ni?

http://svtplay.se/v/1429648/stradivariu ... llig_kopia

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det där gillade jag.
Hade gärna varit på plats i tvstudion och hört det live.
Jag försökte höra skillnad på exempel 1 och 2 på alla tre instrument genom högtalarna på min hp-laptop.
På gitarren gissade jag rätt men på de två andra instrumenten gissade jag fel.

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På gitarren var jag säker att jag hade rätt men hade fel. De andra två kände jag mig osäker på, hade fel på pianot och rätt på fiolen. Men mycket trevligt reportage.

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Tror detta är ett typiskt ex där folk lyssnar efter ljud istället för tunedem eller vad tror ni?
Hela testet gick enkom ut på att att bedömma skillnader i ljud mellan två olika instrument. Jag tror du har rätt (!)
Quote:
Musikens magi ska nog trots allt tillskrivas musikern och inte instrumentet.
Amen

Carl

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan diskussion ang samma program, tunedem ifrågasätts i post no 16.

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=10108

/M

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
pekka71 wrote:
Hela testet gick enkom ut på att att bedömma skillnader i ljud mellan två olika instrument. Jag tror du har rätt (!)
Quote:
Musikens magi ska nog trots allt tillskrivas musikern och inte instrumentet.
Amen

Carl
Poängen med ett bra instrument borde väl (kanske man kan tycka) vara att det hjälper en redan duktig musiker att spela ännu bättre på något sätt alt. att det har en i någon mening annan, eftertraktad klang som är svår (=dyr) att åstadkomma!? Känns dock som att vilket instrument som är bäst beror på vad man vill uttrycka ung. som när man spelar blues på en lätt ostämd gitarr = här är det ju inte alls säkert att bra ens alltid är målet.

I skaparledet är ju allt tillåtet bara man lyckas uttrycka det man (mer eller mindre medvetet) avser, d.v.s. man exploaterar sina verktygs egenskaper för sina syften. Tänk vilken katastrof det varit om det inte fanns några möjligheter att minska inverkan av brister i inspelningsutrustning (utan t.o.m. möjligheter att vända ev. brister till fördelar).

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är inte helt säker på att jag hänger med men jag tror att du säger att a) en bra musiker med ett bra instrument bör ge bästa resultat och att b) i bland är det sämre/trasiga/dåliga målet i sig (tänk urtvättade, blekta jeans med revor och hål i för 3000 spänn). Jag håller i så fall med dig om båda.

Carl

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul!

Jag tyckte de två första var solklara och gissade rätt. Pianot på Iphone var förfärligt ostämt. Den tredje var helt omöjligt svår. Lyssnade flera gånger och gissade till slut fel.

Jag håller med dig pekka om att det låter på deltagarna som att de fokuserar på enkla aspekter av klang ('fylligt ljud' etc). Om man istället fokuserar på hur lätt det är att följa med i det som spelas och om instrumentet känns stämt så blir det mycket enklare. Tune Method, med andra ord! :D

Dock kan man inte dra några säkra slutsatser av att jämföra med Tune Method i dessa fall, då flera parametrar varierar i varje jämförelse. Om musikern skulle spela lite bättre när han använder det billigare instrumentet så kan det mycket väl vinna.

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant !

Lyssnade först en gång med Minins högtalare och hörde ingen som helst skillnad. Blev lite nojig eftersom det skulle vara skillnad mellan dom olika instrumenten. Nåväl i kväll tog jag mod till mig och använde hörlurarna och lyssnade. O ja det var skillnad !! Mest hördes det på skillnaden mellan iPhonen och Yamaha flygeln tycker jag. Det var även skillnad mellan dom två fiolerna. Ok det var inte mkt men en slutkläm hördes på den billigare varianten som inte hördes på Stradivariusen ( eller hur det nu stavas ?) Det första exemplet hade jag svårt för och tyckte väl egentligen att det inte var så stor skillnad öht. :oops:

I vilket fall som helst är jag glad över att även jag hörde skillnad. iPhonen lät tex hemskt.

Nu var det här säkert svåra stycken att höra skillnad på men det var väl det som var meningen och Kerstin Dellert satte alla rätt. Inte dåligt för en dam på 83 år.

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul inslag tack för länken Pekka
Jag hade fel på gitarrerna men rätt på de övriga men det var endast flygeln som var riktigt lätt åtminstone genom min sunkiga laptop

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jimmy Page använde ofta en superbillig gitarr i plywood, och det gick ju bra :)

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00