selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 125 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9
Author Message
 Post subject: Re: 100.000kr paketet
PostPosted: Sat Feb 07, 2009 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
hardcorelinnie wrote:
Jämföra hur olika människor tillämpar tundem kan givetvis bara göras genom att flera olika personer som tycks fattat tunedem-galoppen tillämpar metoden och jämför resultat
Så du tar flera personer - som har fattat Tune-dem dvs som enligt "modellen" har samma uppfattning - och låter dem diskutera om de har samma uppfattning? Jag skulle inte ringa Forskningsrådet, kan vara svårt att få bidrag till just den studien.

:mrgreen:

/ B

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Ni kan ha exakt samma uppfattning om huruvida en hifi pryl är bra eller dålig - och därmed också samma uppfattning om den är bättre eller sämre än en annan hifi pryl - fastän ni beskriver det med olika ord.
hardcorelinnie wrote:
Här får du nog tänka en gång till. Hur man uppfattar något och hur man beskriver denna uppfattning är INTE samma sak.

Vilket jag har samma åsikt om som du mycket tydligt ser ovan(?)

Vad jag inte håller med om är att ni kan ha exakt samma uppfattning om metoden för att komma till denna slutsats och uttrycka den med olika ord. Det ena är själva uppfattningen, den andra är metoden* för att komma till uppfatttningen.

*här måste vi väga in det faktum att 'Tunedem' används som en egenskap också. Vad/vilken är fortfarande inte klargjort i tråden. Jag tror det beror på att folk har olika uppfattningar om vad den är och kan bara besvaras av var och en..
hardcorelinnie wrote:
Jag håller med om att man kan ha olika syn på vad hifi skall göra och det är ju inget fel med det. Det betyder dock inte att det inte finns objektivt bättre och sämre i dessa olika meningar och inte heller att det inte finns ett objektivt sätt att bedöma huruvida en anläggning är mer eller mindre bra på att förmedla vad vi menar med musik. Problemet är nog det saknas ETT med mätinstrument mätbart mått på denna egenskap. Det är hittills bara vi människor (tror jag) som kan evaluera detta - genom lyssning (förenklat eller formaliserat som tune-dem). Tune-dem tar inte hänsyn till alla aspekter som påverkar lyssningsupplevelsen, utan bara de aspekter som är hårdast förknippade med den musikaliska förståelsen. De flesta har säkert önskemål betr. återgivningen som inte är direkt förknippade med den musikaliska förståelsen och i synnerhet när dessa önskemål går stick i stäv med den musikaliska förståelsen (t.ex. att man vill att anläggningens ljudkaraktär skall vara på ett visst sätt - man har bestämt sig för hur de skivor man evaluerar med skall låta) kan en tune-dem-optimerad anläggnng framstå som fel. Vilket den ju också är för den personen, inte för att den är objektivt dålig utan för att den personen prioriterar annat hos anläggningen än musikalisk förståelse.
Vad får dig att tro att de flesta har önskemål om återgivningen som inte har med musikalisk förståelse att göra? Jag har ingen aning om du har rätt eller fel men jag är nyfiken på hur du kan vara så säker? Vidare, det här med stick i stäv, prioriterar annat än musikalisk förståelse etc - du sätter etiketter på folks åsikter och tyckanden. Rätt och fel. Antingen musikalisk förståelse (bara via Tunedem) eller nått helt annat etc. Det är här vi skiljer oss åt. Jag är övertygad om att man kan prioritera musik och dess förståelse med andra metoder och grejor och vara nöjd med det.

Det börjar kännas rejält urvattnat - jag rundar av.

Carl

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Vad får dig att tro att de flesta har önskemål om återgivningen som inte har med musikalisk förståelse att göra? Jag har ingen aning om du har rätt eller fel men jag är nyfiken på hur du kan vara så säker? Vidare, det här med stick i stäv, prioriterar annat än musikalisk förståelse etc - du sätter etiketter på folks åsikter och tyckanden. Rätt och fel. Antingen musikalisk förståelse (bara via Tunedem) eller nått helt annat etc. Det är här vi skiljer oss åt mycket. Jag är övertygad om att man kan prioritera musik och dess förståelse med andra metoder och grejor och vara nöjd med det.
Jag vet inte om de flesta har önskemål som inte är tunedem-relaterade, men jag har det och Sportis brukar också deklarera något i den vägen. Många av de ljudande företräden som diskuteras på andra forum har ju oftast inte med den musikaliska presentationen att göra men upplevs ändå som viktigt. Eller om man vill vara diplomatisk kan man säga att de teknikaliteter som diskuteras, indirekt påverkar den musikaliska förståelsen.

I övrigt håller jag med om att det finns flera metoder att nå en (för en själv) tillfredsställande återgivning.

/ B

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta skulle vi träffas i snacka om. Tror inte ni/vi står så långt ifrån varandra som man kan tro. Lättare att förklara sig live.
(alt telekonferens)

Synnerligen intressant diskussion är det.
1/ vad är viktigt för DIG avseende återgivning av inspelningar? Pioritering av dessa krav
2/ hur når man dit? strategi och metoder

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har inte denna tråd kommit lite väl OT? Man kanske ska dela tråden?

Post new topic  Reply to topic  [ 125 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9

All times are UTC+02:00