selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 06, 2009 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick en liten galen idé kanske, men vad tror ni om man har olika subar till höger och vänster högtalare t.e.x akurate till den ena och 12.45 till den andra?

Förstår på alla sätt att samma sub är att föredra men tror ni att det blir dåligt eller kanske rent av bättre att bara ha en sub istället för 2 olika?

Funderar på lite olika setuper

1. katan artikulate kopplat till ena kanalen
2 katan artikulate kopplad i stereo alltså en sub kopplad i stereo
3 katan 2x sizmek 12.45 alltså en sub per kanal (tror denna setup skulle kunna rocka rejällt)
4 katan akurate + sizmek en per kanal, har inte råd med 2 nya sizmek och att hitta 2 begade är inte lätt därför den något udda idén
5 katan 2x akurate, men detta tror jag inte kan leverera på de volymer som jag vill spela på ibland

2 artikulate subbar är uteslutet blir allt för dyrt

Katan kanske låter konstigt när jag nu har espek, men det är helt enkelt så att katan funkar bättre än espek i mitt rum

Har tidigare testat katan med en sizmek i mono vilket jag alltid tyckt har varit bättre än mina espek

Kan tillägga att jag gärna tar input på mina förslag, men gör helst inte om denna tråd till "jag skulle hellre byta källa eller försteg"
klimax ds är i en helt annan prisklass och försteg har tyvärr Linn inget modernt bioforsteg så min exotic får duga tills Linn kommer med ett nytt med lite nya funktioner och ljudformat

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med tanke på hur rumsresonanser etc fungerar så är det oftast en fördel att ha flera subbar. I alla fall ur ett ljud-perspektiv. Är dessutom subbarna av lite olika slag blir det förmodligen ännu bättre.

Men jag gissar att detta, som det mesta annat, måste testas ordentligt. Det är nog dödfött att sitta och analysera vid skrivbordet :-)

/ B

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men jag gissar att detta, som det mesta annat, måste testas ordentligt. Det är nog dödfött att sitta och analysera vid skrivbordet :-)

/ B

Så sant, men kan ändå vara kul att höra vad folk tror specellt de som haft sub/subar

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Bill50x wrote:

/ B

Så sant, men kan ändå vara kul att höra vad folk tror specellt de som haft sub/subar
Har du provat med sub till dina Espek?

Jag skulle också försöka prova ett bättre försteg också (Kinos, Kisto el. Klimax). Jag har ju haft samma playback som du och jag tyckte inte att det blev riktig kontroll på basen förrän med Kinos (bytte Exotic -> Kinos) och de andra är ju ännu bättre... Minutiös placering av Espek:arna är också av största vikt.

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 02:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nej, jag har inte testat med sub till Espek, men att få samma snärt och klipp som jag upplevt katan med sub tror jag inte är möjligt i mitt rum med espek

Detta kan bero på att katan helt enkelt är snabbare eller att rummet kräver olika placeringar av högtalare för mellanregister och diskant samt att man har mycket större möjlighet att ljustera suben till rätt nivå.

Som jag skrev tidigare så har jag ingen lust att lägga ut mera pengar på ett omordent flerkanals försteg från Linn, det måste komma ett nytt biosteg innan det är aktuellt, jag är också helt övertygad om att ett kinos eller kisto skulle lyfta systemet men som sagt, det måste komma något nytt innan jag sattsar pengar där

Ankan "Anders" här på forumet har ljusterat mina espek till ett riktigt bra resultat, men som sagt om inte mitt ljudminne har helt fel så föredrar jag katan med sub

Måste förtydliga en sak, Espek har inte för lite bas på något vis snarare tvärt om men de saknar klippet som jag då ialla fall tidigare upplevde att jag fick med katan och sub

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är två eller fler subbar att föredra, men jag hade nog valt en 345:a optimalt placerad före två andra subbar.

Till en hemmabio-setup kan du dock blanda genom att använda en (större) sub till .1-utgången och en annan sub
kopplat till surround-utgången.

Den första subben kommer då att återge allt .1-ljud, och den andra kommer bara att låta när det är ljud från bak-
högtalarna. Detta kan vara ett mycket bra alternativ till fullstora bakhögtalare då det blir lättare att placera ett
par mindre burkar + sub baktill i rummet.

/M

Last edited by M4gnetic on Fri Feb 06, 2009 08:57, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 08:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då så, kör på Katan/sub! (aktiva va?)
Högtalare är personligt och du föredrar uppenbarligen den kombon över aktiva Espek.
Fördelen är att du bara behöver 2 slutsteg.

Angående sub, köp den bästa du har råd med. I framtiden fyller du på med en till.
Att mixa en bra och en dålig tror jag inte på men har inte testat.

Som du säger 221 är för vek så det återstår 5050/Melodik och 345.
Tips; Snackas sedan en längre tid om att 221 ska ersättas (var sannerligen på tiden!!!). Kan vara värt att undersökas innan du slår till.

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn själva har sagt ända sedan 221 började säljas att den ska uppgraderas... men inget har hänt, så idag ett antal
år senare så är det nog läge att byta ut den (den kommer nog att få dras med sitt rykte även om den uppgraderas,
så att byta ut den är nog smartare).

/M

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle gå på en Artikulat och testa att koppla in den på olika sätt som du skriver. Jag har inte tesat just den kombinationen men jag vet hur bra det blev redan med en 12.45 intrimmat av David och jag har hört Artikulat subben i andra sammanhang.

Artikulat är också bättre om du senare kommer på att du vill uppgradera Katan till Akurate 212

Jag vet att HF i sthlm hade en beg Artikulat sub i svart (matt) men det var förvisso rätt länge sen.

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Då så, kör på Katan/sub! (aktiva va?)
Högtalare är personligt och du föredrar uppenbarligen den kombon över aktiva Espek.
Fördelen är att du bara behöver 2 slutsteg.

Angående sub, köp den bästa du har råd med. I framtiden fyller du på med en till.
Att mixa en bra och en dålig tror jag inte på men har inte testat.

Tips; Snackas sedan en längre tid om att 221 ska ersättas (var sannerligen på tiden!!!). Kan vara värt att undersökas innan du slår till.
Ja idén är väl i framtiden att gå på 212 kanske att sizmek inte hänger med då, tycker personligen att sizmek 12.45 är bättre än 5050/melodik har haft hem båda dock sizmeken med chakrasteg

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Linn själva har sagt ända sedan 221 började säljas att den ska uppgraderas... men inget har hänt, så idag ett antal
år senare så är det nog läge att byta ut den (den kommer nog att få dras med sitt rykte även om den uppgraderas,
så att byta ut den är nog smartare).

/M
Har själv funderat på att skaffa nån 221'a nån gång då jag sett dem till riktigt bra pris. Är dom jätteklena eller vad är det för rykte? Förstår att man kanske måste satsa på 2st i slutändan. Men går de dåligt djupt vid film, orkar inte ge nog eller???

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om 221.an är för vek beror nog till stor del på i vilket sammanhang den används. Jag tycker jag fått till det rätt hyffsat nu och den skäms sannerligen inte för sig. Visst den sliter hårt, men med den äran måste jag säga - trots det stora rummet.

I en lägenhet är nog även en 221 mer än tillräcklig och så långe som man inte kräver PA-nivåer så presterar den fortfarande en grymt tajt bas.

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hardcore, hur stort är rummet och hur ofta bottnar den?
Hur högt kan du spela (volym på Kinos) innan den bottnar på normal pop?

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

45.6m2+16.8m2 (angr. rum via 2m*2.3m glugg)+16m2 (angr. hall via 2x(1m*2.1m) gluggar) d.v.s. totalt knappt 80m2 (eller 190m3) nära nog helt sammanhängande yta/volym och till råga på eländet så är det en herrans massa fönster.

Volymsifferexempel från några hyfsat tunga skivor:

Ace Of Base, All That She Wants (The Sign), 83
Nelly Furtado, Say It Right, (Loose), 72
Rage Against The machine, Take The Power Back, (Rage Against The machine), 76
Madonna, Die Another Day, (American Life), 73

Volymsiffrorna är under bottningsnivån, men man ser på konutslagen att det är nära gränsen för att den skall tappa greppet. Det är (vilket framgår av siffrorna ovan) ingen stor marginal även vid normalhöga lyssningsnivåer, vilket man är van vid om man är van vid större flervägs aktiva system (typ Isobarik, Keltik).

OT: (om nu musik kan vara OT på någon del av ett Linn-forum) Den som har den minsta dragning åt lite tyngre rock, men inte har Rage Against The machine:s första skiva saknar verkligen något!!! T.ex. Bullet In Your Head är så sjukt bra att man nästan flyger ut genom taket... Är alla skivorna lika bra?

(subben står på +1dB, med både L+R anslutna d.v.s. motsv. +7dB med bara en kabel, med lägsta undre brytfrekvens och övre på 85 Hz)

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
45.6m2+16.8m2 (angr. rum via 2m*2.3m glugg)+16m2 (angr. hall via 2x(1m*2.1m) gluggar) d.v.s. totalt knappt 80m2 (eller 190m3) nära nog helt sammanhängande yta/volym och till råga på eländet så är det en herrans massa fönster.

Volymsifferexempel från några hyfsat tunga skivor:

Ace Of Base, All That She Wants (The Sign), 83
Nelly Furtado, Say It Right, (Loose), 72
Rage Against The machine, Take The Power Back, (Rage Against The machine), 76
Madonna, Die Another Day, (American Life), 73

Volymsiffrorna är under bottningsnivån, men man ser på konutslagen att det är nära gränsen för att den skall tappa greppet. Det är (vilket framgår av siffrorna ovan) ingen stor marginal även vid normalhöga lyssningsnivåer, vilket man är van vid om man är van vid större flervägs aktiva system (typ Isobarik, Keltik).

OT: (om nu musik kan vara OT på någon del av ett Linn-forum) Den som har den minsta dragning åt lite tyngre rock, men inte har Rage Against The machine:s första skiva saknar verkligen något!!! T.ex. Bullet In Your Head är så sjukt bra att man nästan flyger ut genom taket... Är alla skivorna lika bra?

(subben står på +1dB, med både L+R anslutna d.v.s. motsv. +7dB med bara en kabel, med lägsta undre brytfrekvens och övre på 85 Hz)

Vad har du för slutsteg/högtalare?

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00