selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 125 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject: Re: 100.000kr paketet
PostPosted: Thu Feb 05, 2009 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Ditt förslag Jan är att Tunedem (egenskapen, inte metoden) är lika med musikalitet. Det är det säkert för dig och kanske för andra och ni skulle då beskriva med egna ord vad musikalitet är för er. Medan för andra kanske det betyder nått annat. Det är precis det jag är nyfiken på att reda ut - vad betyder egenskapen Tunedem, beskriven med egna ord, för olika forumdeltagare?
Carl, du har nog missuppfattat mitt inlägg.

1/ Tune dem är en utvärderingsmetod" inte en egenskap.
2/ metoden används för att öka musikaliteten (eller rättare sagt avgöra vad som är mest musikaliskt men syftet är ju att öka den)

MEN...det innebär ju inte att tune dem är LIKA MED musikalitet.

Jag har alltså inte föreslagit någonting,, bara konstaterat vad metoden går ut på och vilken egenskap man undersöker.

Och det var sålunda därför jag föreslog att ändra frågan :wink:
Musikalitet är ju en egenskap...

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

läs mina exempel igen. Du har missförstått. Det är uppenbart att folk använder Tunedem som en beskrivning av en egenskap.

Carl

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 08:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
läs mina exempel igen. Du har missförstått. Det är uppenbart att folk använder Tunedem som en beskrivning av en egenskap.

Carl
Ja det förstod jag och vet sedan tidigare.
Men det är en annan fråga.
Du skriver ju att
Quote:
Ditt förslag Jan är att Tunedem (egenskapen, inte metoden) är lika med musikalitet.
.
Det har jag veterligen aldrig påstått.

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket pajjer i luften här... Jag är hoppas vi kan vara överens om att vi inte är överens. Det är nog så långt det går att komma. Åter till systembyggande...
per wrote:
För att återanknyta till trådens ursprungliga ämne; bästa möjliga system för 100 000 kr.
...
Akurate DS: 50000
Qnap 500 GB NAS: 3300
Ipaq 214 kontroll: 3600
Majik I: 22300
Majik 140: 22700

Detta system kostar 102000 kr.
...
Kan någon sätta ihop ett nytt system som är bättre på musikåtergivning än detta, för ca 100 000 kr?
Ja, jag tror det... :P Jag applicerar lite av din logik nedan.

Akurate DS: 49950 kr
Linn "Silver" IC: 3200 kr
Netgear Readynas Duo 500 GB NAS, ink. switch: 2995 kr (http://www.dustinhome.se/pd_5010135322.aspx)
iPod Touch 8Gb: 2095 kr (http://www.dustinhome.se/pd_5010184272.aspx)
Lejonklou Kikkin: 5900 kr
Linn Majik 2100: 20300 kr
Majik 109 med stativ: 13700
Linn Skeet: 800 kr
Linn K400 högt.kab. + kontakter: 1060 kr
(Längden borde räcka för de flesta om handlaren löder gratis,
vilket han borde göra med 100.000 på disken.)
Om Songbook önskas i stället för PlugPlayer så kan man byta in sin Black IC från ADS'n vid köp av Silver IC'n.)

Summa: 100.000 kr!

Ärligt talat tror jag att mitt förslag skulle "spela skjortan" av det tidigare förslaget. För att inte tala om hur mycket bättre det skulle vara än de ursprungliga systemen som tråden handlade om från början...
per wrote:
Skulle denna logik fungera, oavsett budget? Dvs: Köp bästa möjliga källa, därefter bästa möjliga försteg... osv?
Det är alltid svårt att ha ett "koncept" som aldrig fallerar och är universellt över tid och i extremfallen när det gäller systembyggande. Men det är nog det bästa system jag vet. Än så länge. Jag vet att det blir extremt om man sitter med 160 tusen och ska bestämma sig. Men jag är övertygad om att metoden funkar då med.
(D.v.s. smartaste valet är en KDS (150 med NAS/styr => 10' kvar) med beg Silverkabel, Wakonda/LK100, Unik på Kolumn. Jag kan iaf inte komma på ett bättre digitalt system (musikaliskt, mätt med tunedem) för 160'.)

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 12:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Clubber Lang, du är inne på en totalsubjektivistisk bana som förnekar att människor har gemensamma egenskaper. Intressant som underlag för en diskussion, men knappast korrekt.
Exakt var framgår det att jag är inne på en "totalsubjektivistisk" bana?
Jag tycker t ex att många mätningar och fakta mm är högst objektiva. Men det finns vissa begrepp som i stort sett utan undantag är subjektiva. Musikalitet är ett sådant. Så när det sammankopplas med en objektiv mätmetod och plötsligt kallas objektiv måste jag reagera.
Så därför tar jag direkt och svarar på Bill50x inlägg. Är du heeeeelt säker på att du inte blandar ihop objektiva mätdata med den subjektiva uppfattningen av ljud? Även om det objektivt mätts fram lägre brus så är väl ljudet i sig inte objektivt.
Lejonklou wrote:
Det finns nämligen inga människor med någotsånär normal hörsel som tycker att musik återgiven endast inom intervallet 8000-9000 Hz är att föredra. Kanske inte heller om man inkluderar dem med extremt avvikande hörsel.
Nä exemplet var väl kanske lite extremt... Men om det nu å andra sidan skulle finnas EN märklig person i hela världen som av högst oklar anledning skulle föredra mitt sjuka exempel, så är väl det egentligen fullt tillräckligt.
Lejonklou wrote:
Förlängningen av ditt resonemang skulle innebära att det inte finns några gemensamma nämnare inom andra områden heller. Men så olika är vi människor inte varandra. Och inom området musik är det väl dokumenterat att de känslor som förmedlas av exempelvis dur och moll är universella. Likaså begreppet falska och rena ackord; våra hjärnor anser att harmonier som bygger på multiplar av grundtonen är behagliga. Det är inte en fråga om tycke och smak.
Förlängningen av mitt resonemang har en lite annan bana men jag kan gärna dra igång det om så önskas.

För att kort svara på det universella du beskriver så är det rätt. Men vad vi väljer att lyssna på är något helt annat. Dur och moll ger säkert universella känslouppfattningar. Men om man tycker mer om t ex en fiolpolska i dur eller moll är inte universellt.
Ta smak som ett annat exempel. Beskt ger signaler i hjärnan att detta är ett potentiellt gift (då många giftiga växter... blablabla... grottmänniskor...) och bör spottas ut. Det är också universellt och 99,99% av alla hjärnor fungerar så. Men har du druckit mörk öl eller tagit beska droppar till sillen? Det spottar man jävlar inte ut! :)
Så universella/objektiva fakta slutar ändå ofta med en personlig upplevelse.
Jag vill bara understryka att jag inte på något sätt sällar mig till den del av filosofin som kallas subjektivism. Hittills har jag dock pratat mycket om subjektiva saker, men det är inom de områden där det nästan uteslutande inte finns objektiva fakta.

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Carl Nyqvist wrote:
Det är uppenbart att folk använder Tunedem som en beskrivning av en egenskap.
Ja det förstod jag och vet sedan tidigare.
Gott. Det sammanfattar mitt resonemang och bakgrund till experimentet. Istället för att beskriva egenskaper med egna ord används ordet Tunedem som en, eller möjligen fler, egenskap(er). Jag är nyfiken på vad dessa egenskaper är och om de är exakt lika eller skiljer sig från person till person.

Inläggen skulle ge oss;

i) om dessa egenskaper är exakt lika så är Tunedem objektivt

ii) om dessa egenskaper skiljer sig från person till person så är Tunedem subjektivt.

sportbilsentusiasten wrote:
Du skriver ju att
Quote:
Ditt förslag Jan är att Tunedem (egenskapen, inte metoden) är lika med musikalitet.
Det har jag veterligen aldrig påstått.
Jag upplever att vi pratar förbi varandra något Jan, låt mig sammanfatta min uppfattning;

Mitt förslag är att fråga vad Tunedem är och betyder för medlemmarna.

Du föreslår att jag ändrar min fråga och istället frågar vad musikalitet är för medlemmarna

Jag anser att jag inte får svar på min fråga om jag ändrar den till din fråga.

Carl

Edit; Jag vill förtydliga, även om jag hoppas att det framgått, att jag inte på något sätt anser att det är något fel i sig att använda ordet Tunedem som beskrivning för egenskaper. Jag är helt enkelt bara nyfiken på vad dessa egenskaper är och om de är samma eller olika för medlemmarna.

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag upplever att vi pratar förbi varandra något Jan, låt mig sammanfatta min uppfattning;

Mitt förslag är att fråga vad Tunedem är och betyder för medlemmarna.

Du föreslår att jag ändrar min fråga och istället frågar vad musikalitet är för medlemmarna

Jag anser att jag inte får svar på min fråga om jag ändrar den till din fråga.
Bra, tack!
Nu fattar jag vad du vill åt och varför en annan fråga (min) inte leder till det du vill.
Bara för att jag har en definition på Tune dem som gör att jag inte kan svara - innebär ju inte att frågan är irrelevant.

Dock tror jag skälet till att några använder Tune dem som begrepp för en egenskap är enkelhet i skrift, och inte att de tror att det ÄR en egenskap. Tror faktiskt de flesta vet att det är en metod.
men starta en ny frågetråd så får vi se, ska bli intressant!!

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clubber_Lang wrote:
Jag tycker t ex att många mätningar och fakta mm är högst objektiva. Men det finns vissa begrepp som i stort sett utan undantag är subjektiva. Musikalitet är ett sådant. Så när det sammankopplas med en objektiv mätmetod och plötsligt kallas objektiv måste jag reagera.
De mätningar som du hela tiden jämför med när du kritiserar begreppet "musikalisk prestanda" är "exakta" mätningar som kan producera exakta beskrivningar av resultatet (en SAAB 99 har en maxhastighet på 173 km/h och en Ferrari F40 har en maxhastighet på 367 km/h). Det går inte med tune-dem. Det som däremot går är att uppnå så gått som (inte helt, men bra nära) samstämmiga åsikter om vad som är det bättre respektive sämre av två alternativ. Att det går vet de som har provat (jag har gjort det i viss utsträckning), du har inte gjort det och har följaktligen ingen aning.

Det är alltså just för att musikalisk prestanda inte kan mätas (än så länge) som tune-dem är det överlägset bästa sättet att jämföra olika alternativ. Det är inte "objektivt" i något naturvetenskapligt perspektiv (som en hastighetsmätning) men det hindrar det inte från att fungera.

Last edited by henriklh on Thu Feb 05, 2009 23:13, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Det är alltså just för att musikalisk prestanda inte kan mätas (än så länge) som tune-dem är det överlägset bästa sättet att jämföra olika alternativ.
Jodå, musikalisk prestanda går att mäta. Alla skillnader som hörs har antingen en fysikalisk grund (innebär skillnad i den utrustning du testar) eller en psykologisk (dvs det är lyssnaren som påverkas, inte utrustningen).

Om vi nu förutsätter att det är skillnader i utrustningen som avslöjas vid tunedem (och med utrustning inbegriper jag lyssningsrummets akustik, tex tunedem för högtalarplacering) så finns det givetvis någon fysikalisk förklaring. Och sådana kan man mäta. Så därför kan man hävda att tunedem är ett objektivt sätt att mäta musikalisk prestanda.

Problemet är att resultatet av tunedem, dvs att erhålla maximal musikalisk upplevelse, troligen inte beror på en (1) teknisk parameter utan på ett flertal samverkande. Att mäta (med mätinstrument) och analysera flera parametrar på en gång är mycket svårt. Vissa parametrar förstärker varandra, andra tar ut varandra. Hur tolka detta?

Då är det enklare att lyssna till totalresultatet än att mäta enskilda komponenter.

Så visst kan man mäta musikalisk prestanda, det är bara jättesvårt :-)

/ B

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Visst har du rätt, i teori går allt att mäta, även klotblixtar och svarta hål. Men vad som går att mäta praktiken är en annan sak.

PostPosted: Thu Feb 05, 2009 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Visst har du rätt, i teori går allt att mäta, även klotblixtar och svarta hål. Men vad som går att mäta praktiken är en annan sak.
Jag var lite otydlig. Det är inga problem att mäta det mesta inom audio. Troligen kan man mäta allt som behövs. Den svåra biten är att analysera och tolka materialet. Speciellt kombinationen av flera variabler.

/ B

PostPosted: Fri Feb 06, 2009 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
... Jag är nyfiken på vad dessa egenskaper är och om de är exakt lika eller skiljer sig från person till person.

Inläggen skulle ge oss;

i) om dessa egenskaper är exakt lika så är Tunedem objektivt

ii) om dessa egenskaper skiljer sig från person till person så är Tunedem subjektivt.
Strunt.

Ditt förslag på test funkar inte eftersom det inte bevisar något! Det kan mycket väl vara så att vi har exakt samma uppfattning om vad tunedem är, men beskriver denna uppfattning på olika sätt och med olika ord eller att vi har olika uppfattningar, men beskriver dom med samma ord. Jämföra hur olika människor tillämpar tundem kan givetvis bara göras genom att flera olika personer som tycks fattat tunedem-galoppen tillämpar metoden och jämför resultat alt. helt enkelt gör tunedem samtidigt och jämför åsikter. Flera exempel har redovisats. Räcker inte det kommer vi kanske inte längre!? Ni som inte tror att tundem optimerar musikalisk prestanda får helt enkelt tro det. Jag tycker möjligen att det är tråkigt.

clubberlang:
Ang. om dur resp. moll passar bäst i något särskilt sammanhang så är det ju inte på det sättet som en framgångsrik tillämpning av tunedem påverkar återgivningen. Återgivningen påverkas istället så att det blir tydligare om det är moll eller dur! F.ö. om vi skulle kunna vara överens om att normal tillämpning av tundem faktiskt gör detta(?) kan då någon säga att detta inte faktiskt också ÄR BÄTTRE (d.v.s. att men genom tundem når ett i musikåtergivningsperspektiv bättre resultat)?

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 04:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Ditt förslag på test funkar inte eftersom det inte bevisar något! Det kan mycket väl vara så att vi har exakt samma uppfattning om vad tunedem är, men beskriver denna uppfattning på olika sätt och med olika ord eller att vi har olika uppfattningar, men beskriver dom med samma ord.
Det håller jag inte med om. Ni kan ha exakt samma uppfattning om huruvida en hifi pryl är bra eller dålig - och därmed också samma uppfattning om den är bättre eller sämre än en annan hifi pryl - fastän ni beskriver det med olika ord. Däremot, om nu Tunedem är helt objektivt som hävdats här, kan ni inte ha exakt samma uppfattning om vad Tunedem är och ändå beskriva den med olika ord.
hardcorelinnie wrote:
Jämföra hur olika människor tillämpar tundem kan givetvis bara göras genom att flera olika personer som tycks fattat tunedem-galoppen tillämpar metoden och jämför resultat
Så du tar flera personer - som har fattat Tune-dem dvs som enligt "modellen" har samma uppfattning - och låter dem diskutera om de har samma uppfattning? Jag skulle inte ringa Forskningsrådet, kan vara svårt att få bidrag till just den studien.
hardcorelinnie wrote:
Ni som inte tror att tundem optimerar musikalisk prestanda får helt enkelt tro det. Jag tycker möjligen att det är tråkigt.
Jag vet inte om det där är riktat till mig men jag har aldrig sagt att jag inte tror det. Jag är övertygad om det är ett fantastiskt verktyg för många och att den gör det enkelt för dem att bedömma, välja och vara nöjda med sin hifi. Det är bara att läsa här på forumet så förstår man att den fungerar kanon-bra för många.

Måste också påminna om att jag tycker att det finns mycket bra hifi och mycket dålig hifi. Bra hifi för mig är hifi som gör fler skivor roligare att lyssna till. Som får musiken att engera mig och vilja höra och veta mer. Som inbjuder till att prioritera och utforska mer musik. Jag är också ganska säker på att det finns de som har samma definition på bra hifi som jag och tycker att Tune-dem metoden ger dem resultat och vägledning till att hitta sån hifi.

Dock, min poäng (för allra sista gången, promise) är att jag inte tror att det är så svart eller vitt, så exakt, objektivt och 'mätbart' som en del gör gällande här. Vi pratar ju trots allt om individuellt tyckande och tänkande.

Carl

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
hardcorelinnie wrote:
Ditt förslag på test funkar inte eftersom det inte bevisar något! Det kan mycket väl vara så att vi har exakt samma uppfattning om vad tunedem är, men beskriver denna uppfattning på olika sätt och med olika ord eller att vi har olika uppfattningar, men beskriver dom med samma ord.
Det håller jag inte med om. Ni kan ha exakt samma uppfattning om huruvida en hifi pryl är bra eller dålig - och därmed också samma uppfattning om den är bättre eller sämre än en annan hifi pryl - fastän ni beskriver det med olika ord. Däremot, om nu Tunedem är helt objektivt som hävdats här, kan ni inte ha exakt samma uppfattning om vad Tunedem är och ändå beskriva den med olika ord.
Här får du nog tänka en gång till. Hur man uppfattar något och hur man beskriver denna uppfattning är INTE samma sak => ditt test kan bara bevisa att du har fel eller att du kanske har fel d.v.s. det kan inte bevisa att du har rätt. Är väl inte så listigt om du nu vill testa din tes!?
Carl Nyqvist wrote:
Dock, min poäng (för allra sista gången, promise) är att jag inte tror att det är så svart eller vitt, så exakt, objektivt och 'mätbart' som en del gör gällande här. Vi pratar ju trots allt om individuellt tyckande och tänkande.
Jag håller med om att man kan ha olika syn på vad hifi skall göra och det är ju inget fel med det. Det betyder dock inte att det inte finns objektivt bättre och sämre i dessa olika meningar och inte heller att det inte finns ett objektivt sätt att bedöma huruvida en anläggning är mer eller mindre bra på att förmedla vad vi menar med musik. Problemet är nog det saknas ETT med mätinstrument mätbart mått på denna egenskap. Det är hittills bara vi människor (tror jag) som kan evaluera detta - genom lyssning (förenklat eller formaliserat som tune-dem). Tune-dem tar inte hänsyn till alla aspekter som påverkar lyssningsupplevelsen, utan bara de aspekter som är hårdast förknippade med den musikaliska förståelsen. De flesta har säkert önskemål betr. återgivningen som inte är direkt förknippade med den musikaliska förståelsen och i synnerhet när dessa önskemål går stick i stäv med den musikaliska förståelsen (t.ex. att man vill att anläggningens ljudkaraktär skall vara på ett visst sätt - man har bestämt sig för hur de skivor man evaluerar med skall låta) kan en tune-dem-optimerad anläggnng framstå som fel. Vilket den ju också är för den personen, inte för att den är objektivt dålig utan för att den personen prioriterar annat hos anläggningen än musikalisk förståelse.

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Tune-dem tar inte hänsyn till alla aspekter som påverkar lyssningsupplevelsen, utan bara de aspekter som är hårdast förknippade med den musikaliska förståelsen. De flesta har säkert önskemål betr. återgivningen som inte är direkt förknippade med den musikaliska förståelsen och i synnerhet när dessa önskemål går stick i stäv med den musikaliska förståelsen (t.ex. att man vill att anläggningens ljudkaraktär skall vara på ett visst sätt - man har bestämt sig för hur de skivor man evaluerar med skall låta) kan en tune-dem-optimerad anläggnng framstå som fel. Vilket den ju också är för den personen, inte för att den är objektivt dålig utan för att den personen prioriterar annat hos anläggningen än musikalisk förståelse.
För en gångs skull håller jag med dig :-)

Men jag kan inte låta bli ett men... musikalisk förståelse är väl OK. Men när du menar att man "mäter" musikalitet med tunedem, då bromsar jag.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 125 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00