selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 30, 2009 23:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har tänkt införskaffa en bra nybörjar-linn spelare till mina Komponent 104 + 120. Ett 2.1 setup. Sneaky DS verkar nästan perfekt, för jag vill kunna streama från datorn i bästa möjliga kvalité (FLAC etc) och har ändå planer på skaffa en NAS. Dessutom har jag ingen användning för en vanlig CD-spelare eller radio. Hör också att Sneakyn ska slå Classiken på fingrarna när det gäller musiken.

Men! Mitt problem är att jag också vill kunna njuta av film... ser ofta på TV och film, även om musiken kanske spelas mest. Om Sneakyn hade haft någon digitalingång hade det funkat, men nu måste jag gå på en "sämre" apparat bara för att få tillgång till både musik och film via Linns elektronik!?

Är Classiken enda alternativet för mig? ska jag vänta på en eventuell Classik DS? Eller kommer möjligheten att köra dvd/divx/bluray med ljudet ut via sneakyn (med datorn som källa förstås)?

PostPosted: Sat Jan 31, 2009 01:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej och välkommen :)

Jag satt själv i samma sits för ett tag sen, vilket slutade i att jag köpte en classik music 08. Jag gjorde detta val eftersom jag ville ha en snabb ingång i linnvärlden, samt att jag gillade enkelheten och det välljud den faktiskt presterar!
Dessutom har den digitala ingångar, som jag använder dagligen. Denna möjlighet var nog det som avgjorde..
Den fanns även med i mina framtidsplaner, då jag vill ha ett separat musiksystem och filmsystem (2.0). Så då är tanken att bygga på classiken med slutsteg, försteg och DS. Voila, två system :)
Så vill du gå samma väg som jag, så kan jag definitivt rekommendera classiken.

Men..
En Sneaky som källa är klart bättre än classiken!

Jag tycker dock kontrollen av DS-spelarna är lite väl outforskad än så länge, så jag har valt att vänta med det inköpet ett tag. Tills vidare kör jag med en härlig allt-i-ett lösning, med airport express som snål-DS :)

PostPosted: Sat Jan 31, 2009 06:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En beg Classik Movie Di + en ny Sneaky DS behöver inte bli så mkt
dyrare än en ny Classik Music 08 kanske?

/M

PostPosted: Sat Jan 31, 2009 12:54 
Site Admin
Site Admin

Quote:
Jag tycker dock kontrollen av DS-spelarna är lite väl outforskad än så länge, så jag har valt att vänta med det inköpet ett tag.
Tycker det börjar visa sig vilken miss det var av Linn att inte inkludera någon färdig genomarbetad lösning för att styra DS-spelarna. Nu är kanske sellerister mer kräsna (?) än övriga kunder som figurerar i butikerna, men det känns som att det är många som resonerar såhär...

PostPosted: Sat Jan 31, 2009 13:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack source och alla andra. Nu undrar jag om en sneaky kopplad till Movie DI/05/Music eller låter bättre än enbart en sneaky? Isf kan jag först skaffa en sneaky och sen slänga på en beg. Classic Movie eller Music.

Andra planen är att först skaffa en beg Movie eller Music och sen spara till en Sneaky eller Majik DS. Då kan jag iaf vara säker på att få ut ljud från både musik och film till mina komponent 104 + sub.

Om jag tar Movie eller Music, kommer jag koppla digitalt från datorn, hur mycket sämre kommer det låta än en sneaky?

PostPosted: Sat Jan 31, 2009 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Quote:
Jag tycker dock kontrollen av DS-spelarna är lite väl outforskad än så länge, så jag har valt att vänta med det inköpet ett tag.
Tycker det börjar visa sig vilken miss det var av Linn att inte inkludera någon färdig genomarbetad lösning för att styra DS-spelarna. Nu är kanske sellerister mer kräsna (?) än övriga kunder som figurerar i butikerna, men det känns som att det är många som resonerar såhär...
Jag förstår inte egentligen vad som är problemet. Det finns idag flera varianter (främst Kinsky och Songbook) vilka vida överträffar den funktionalitet man får med en vanlig CD-spelare och med avsevärt förbättrad pris-prestanda relation. Jag kan dock ha förståelse för att det kan kännas som att startkostnaden (NAS+styrning) för en DS-lösning är väl hög för en Sneaky jämfört med de dyrare varianterna.

PostPosted: Sat Jan 31, 2009 18:32 
Site Admin
Site Admin

hardcorelinnie wrote:
Ayn wrote:
Quote:
Jag förstår inte egentligen vad som är problemet. Det finns idag flera varianter (främst Kinsky och Songbook) vilka vida överträffar den funktionalitet man får med en vanlig CD-spelare och med avsevärt förbättrad pris-prestanda relation. Jag kan dock ha förståelse för att det kan kännas som att startkostnaden (NAS+styrning) för en DS-lösning är väl hög för en Sneaky jämfört med de dyrare varianterna.
Ja, jag säger inte att det saknas vettiga lösningar, men tar man t.ex. Songbook så var det inget som faktiskt blev klart förrän ett bra tag efter lanseringen av DS-spelarna. Linn sa vid lanseringen (iaf vid demon jag var på) att man med fördel kunde styra DS med LinnGUI på nån liten tablet-PC. Något som inte såg så kul ut alls, och några alternativ pratades det inte om. När folk går hem med det i huvudet blir det en osäkerhetsfaktor - många vill ha en färdig lösning som funkar bra från början. Återigen, man kan diskutera hur befogat det är när det faktiskt finns bra alternativ, men jag tror likväl att det är ett problem att Linn inte ställt sig bakom dem och presenterat dem på ett tydligt sätt. Nu är det ju tredjepartsleverantörer som står för bästa gränssnitten...

PostPosted: Sat Jan 31, 2009 23:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Ayn wrote:
Quote:

Kinsky har jag inte provat, så det kan jag inte uttala mig om. Har testat PlugPlayer och läst om Songbook. Många klagar på Songbook, och tycker det är buggigt. Visst, jag kan lägga en hel del pengar på stereon, men har ingen lust att köpa ett program som kanske fungerar..
Plugplayer funkade fint när jag lånade en DS, och det skulle jag kunna leva med..Men i jämförelse med apples remote, till iPhone, så är det inte alls lika schysst.

Själva DS-spelarna är rena guldkorn och jag ratar dem inte, bara väntar och ser vart kontrollerna tar vägen. Förhoppningsvis kommer det nåt riktigt schysst snart som får finfina betyg. Då ska jag börja titta åt det hållet.
Vill inte köpa en produkt för flera flera tusen, som jag sedan blir irriterad på för att det krånglar eller saknar något jag tycker är viktigt.

PostPosted: Sun Feb 01, 2009 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Ayn wrote:
Quote:
Jag förstår vad problemet är; dålig info --> okunnighet.

Att Linn inte på ett enkellt o pedagogiskt sätt presenterar alla lösningar på sin WEB är grundproblemet som skapar osäkra kunder.
De skulle kunna presentera ett par alternativ i olika prisklasser. För PC, mac, PDA, mobiltfn...
För det som finns är ju RIKTIGT bra :!:

Handlarna är inte mycket bättre de, undantaget Tonläget där Anders har föredömlig DS info på WEBen
http://www.tonlaget.com/dsinfocentral.html

PostPosted: Sun Feb 01, 2009 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Du har helt rätt. Problemet är nog inte så mycket ev. brister i de existerande produkterna utan brist på info. om dom. Sen är det nog enkelt att klaga om man jämför applikationer framtagna att köras på PC med både tangentbord och mus tillgängligt. Dyl. kommentarer från förhärdade redan datororienterade musikkonsumenter har man sett några... Jämför man med CD-spelning framstår de nu redan existerande varianterna som mycket bra. Datorentusiasterna har inte nödvändigtvis fel, men man jämför nog lite äpplen och päron. Inte alla som vill ha en PC på soffbordet?

PostPosted: Sun Feb 01, 2009 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur länge räcker batteriet på en iPaq 214? Finns ingen info om detta på HP´s hemsida.

De som klagar på hanteringen med Linns Gui jämför väl oftast med t ex Sonos?

Men jag håller med om att Linn och butikerna inte gjort mycket för att stävja de miss-
uppfattningar som finns i ämnet. Många tror att de mer eller mindre måste ha en dator
med skärm på soffbordet eller i knät för att styra en DS.

En bra touchfjärr är ljusår bättre än en "vanlig" fjärr, så problemet är inte där.

/M

PostPosted: Mon Feb 02, 2009 00:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Om jag ställer frågan såhär: Är det mycket skillnad på att köra sneaky än att köra optisk från dator till Music 08? Säg att jag spelar upp en FLAC-fil av bra kvalité...

PostPosted: Mon Feb 02, 2009 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja

PostPosted: Mon Feb 02, 2009 01:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Du har helt rätt. Problemet är nog inte så mycket ev. brister i de existerande produkterna utan brist på info. om dom. Sen är det nog enkelt att klaga om man jämför applikationer framtagna att köras på PC med både tangentbord och mus tillgängligt. Dyl. kommentarer från förhärdade redan datororienterade musikkonsumenter har man sett några... Jämför man med CD-spelning framstår de nu redan existerande varianterna som mycket bra. Datorentusiasterna har inte nödvändigtvis fel, men man jämför nog lite äpplen och päron. Inte alla som vill ha en PC på soffbordet?
Äpplen och päron är det på fler sätt... Man kan inte jämföra en fjärr till en CD-spelare med en "manöverpanel" till en DS. När du spelar CD har du en hylla dit du kan gå och bläddra efter dina skivor. Du vet visuellt ungefär var du ska börja leta, det är enklare att leta på måfå om du bara vill spela något som passar stunden. Har du köpt nya skivor ligger dom troligen i en hög bredvid spelaren... Med en DS-lösning ska "fjärren" och programvaran ersätta detta och du ska lätt kunna hitta bland 100-tals (kanske tusentals) album utan att ha det visuella stödet av placering i hyllan, hur omslaget ser ut osv.

/ B

PostPosted: Mon Feb 02, 2009 07:31 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Äpplen och päron är det på fler sätt... Man kan inte jämföra en fjärr till en CD-spelare med en "manöverpanel" till en DS. När du spelar CD har du en hylla dit du kan gå och bläddra efter dina skivor. Du vet visuellt ungefär var du ska börja leta, det är enklare att leta på måfå om du bara vill spela något som passar stunden. Har du köpt nya skivor ligger dom troligen i en hög bredvid spelaren... Med en DS-lösning ska "fjärren" och programvaran ersätta detta och du ska lätt kunna hitta bland 100-tals (kanske tusentals) album utan att ha det visuella stödet av placering i hyllan, hur omslaget ser ut osv.

/ B
Ja! Amen! Fram för fler som inser det :)

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00