selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Fri Dec 19, 2008 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När man läser produktbladet för Majik 140 så står det att:
"Solid steel upgrade stands are available to purchase separately to provide improved stability for even higher audio performance"
Produktbladet är från oktober 2007, så något verkar ha strulat för dem.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Thu Dec 25, 2008 11:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

inget nytt om fötterna?

utan fötterna spelar de ju på halvfart på ngt sätt... Ninkorna och espekarna blir riktigt mycket bättre med fötter så man vill ju ha fötterna till 140iorna.

man kanske kan be någon med mekanisk verkstad skära till några plattor bara som ett test. fram med skärbrännaren!

PostPosted: Thu Dec 25, 2008 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det ska bli stadigt och bra så är dett är nog bättre att snickra
till något än att skära ut en metallbit. Jag har sett många högtalare
med stämjärn till fötter, inte så bra...

/M

PostPosted: Thu Dec 25, 2008 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kanske finns det en marknad i att gjuta egna polymerfötter. Ingen som känner sig utmanad ? :wink:

PostPosted: Fri Dec 26, 2008 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har sett en hel del som anvænt Linns føtter från vissa høgtalare och monterat på andra høgtalare av andra mærken.
Det ær ett alternativ, dock har jag ingen erfarenhet av att sett det sjælv så det kanske ær ett dåligt sådant. Nån har sækert testat eller hørt och kan berætta.

PostPosted: Fri Dec 26, 2008 20:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Pär wrote:
kanske finns det en marknad i att gjuta egna polymerfötter. Ingen som känner sig utmanad ? :wink:
Inte direkt utmanad, men jag har länge tänkt tillverka fötter till mina ninka av ett material som heter corian. säljs som 12mm tjocka skivor, som ofta används till diskbänkar och lite varstans. Man kan limma ihop och laga detta lite hursomhelst. Har tillgång till detta på jobbet, ett syntetmaterial som tydligen innehåller mycket aluminium, väldigt tungt och resonansdött. Vid bearbetning används vanliga snickerimaskiner. Fås i en massa olika färger.
Har även tänkt fräsa ut en tallrik för rega skivspelare, fast det blir ju aldrig av liksom...

"DuPont™ Corian® is a solid, non-porous, homogeneous surfacing
material composed of ± 1/3 acrylic resin (also known as PolyMethyl
MethAcrylate or PMMA) and ± 2/3 natural minerals. The main mineral
is Aluminium TriHydrate(ATH) derived from bauxite, an ore from
which aluminium is produced."

PostPosted: Fri Dec 26, 2008 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Corian verkar intressant.
Efter att ha monterat en Tulikivi täljstensugn så har jag funderat på om täljsten skulle gå att använda.
Täljstenen är tung, har hög draghållfasthet, är mjuk och känns väldigt resonansdöd (om det nu är en bra egenskap).
Den är förhållandevis enkel att bearbeta.

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 09:30 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej!

En kompis till mig som har ett par 140 har tillverkat fötter själv i stål. De ser i princip ut som de gamla fast väger en hel del mer. Det ljudmässiga resultat blev helt ok. Kalle på HF var hemma hos honom och "trimmade in" anläggningen och han tyckte att de verkade bra.

Jag upplevde det som att basen stramades upp och det blev mer närvaro i musiken. Så klart är det svårt att beskriva med ord hur något låter, men bättre blev det.

Funderar själv på ett par 140 och tänkt då be en kompis till mig som har mekanisk verkstad att tillverka ett par åt mig i massivt stål. Om det finns intresse för att göra fler så räck upp en hand! Lovar inget än så länge men kollar intresset. Priset ink moms verkar bli cirka 3000 kr/par om man tillverkar minst 10 par.

Martin

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Det finns en tråd om att gjuta fötter till Espek på Lejonklous forum. Han som gjorde det var otroligt nöjd. Han trodde att resultatet hängde ihop med styvheten/stabiliteten på den gjutna foten snarare än vikten. Jag uppfattade det oxå som att foten varken skall vara för dämpad eller resonansbenägen.
Det skulle alltså inte finnas någon större poäng med att använda ett tungt material, utan man skall ha något styvt med ett stort "fingerprint" som ger maximal stabilitet.
Det skulle vara roligt att testa något men man saknar alltid tid.
Han som gjorde Espekfötterna hade använt stålhagel i en epoxymatris (detta låter lite för allergiframkallande för min smak).
Det finns en del olika material som skulle kunna användas, aluminium, svetsad stålkonstruktion som dämpas invändigt, betong med fibrer, natursten (täljsten).
Jag är personligen övertygad om att man kan få bättre prestanda enbart genom att öka avståndet mellan spike-sen, På Ninka verkar storlek och utseende gjorts efter estetiska överväganden snarare än stabilitet och prestanda. Keilidh-stativen kändes betydligt mer prestandaorienterade

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett enkelt och billigt sätt är att ta och pröva med en riktigt styv och tjock
träskiva (MDF/HDF?).

Då blir basen/footprinten större och risken för stämjärnseffekt är hyfsat
liten...

...och som sagt kostnaden är blygsam, några islagsmuttrar och bultar samt
några träskivor som gubbarna i trähallen kan såga till för lite fikabröd.

/M

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 19:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Detta har ju varit en långdragen diskussion genom åren vad för typ av fötter som är bäst, dämpande eller stabila, dvs kuddar eller spikes.
Jag anser att det bästa är om högtalarlådan står så stabilt som möjligt och att det är bara är högtalarelementen som ska rör sig. Därför är det spikes som gäller eller ännu bättre om man drar fast högtalaren i golvet. Det Finns ju sådan möjlighet på tex Akurate Seriens fötter, har dock inte provat detta då jag har ganska nylaggt parkettgolv. Jag tror dock inte skillnaden mellan olika material på fötterna är så stort, bara de är riktigt stabila och att som ni säger att de har stort "footprint". Aluminium används ju i Keel, tonlägets hylla Mimer och i Naim Fraim mm. Aluminium är ju ganska bra på att va styvt men samtidigt dämpa små vibrationer.

mvh

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tanken med spikes med något hårt underlägg som tex. skeet är väl att inte föra vidare vibrationer ut i golvet, vilket man skulle göra om man skruvade fast högtalarna i golvet eller låter spiksen gå rakt ner i parketten.

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Tanken med spikes med något hårt underlägg som tex. skeet är väl att inte föra vidare vibrationer ut i golvet, vilket man skulle göra om man skruvade fast högtalarna i golvet eller låter spiksen gå rakt ner i parketten.
Det går inte att diskutera spikes eller mjuka kuddar utan att också ta med golvets egenskaper. Jag har sett mätningar där spikes har fått ett trägolv att svänga med och gett mycket hög dist!

När man talar om att spikes ger en stadigare uppställning så pratar man om hur det känns när man petar på högtalaren. Det har inget med vad som händer med ett baselement som svänger fram och tillbaka. Räknar man på massan i elementet kontra lådans vikt och vid vilka frekvenser som högtalarkonen rör sig så kan det tom vara så att det är bättre att högtalarna står på extremt mjuka fötter.

Jag har testat lite med mina högtalare och jag får, på ordinärt parkettgolv, definitivt mer tryck och sväng med mjuka fötter. Jag hade en gång, en tid "mellan två högtalare", ett par Philips JetSet-högtalare (i plast) som återgivare. Hade också tillgång till ett par stativ från Linn (tänkta till Kan). Med stativen, placerade enligt alla konstens regler (på den tiden rekommenderas en-kronor under spikarna), lät högtalarna mycket sämre än placerade på ett par flimsiga stativ gjorda av ett par krysslagda starklätt-skivor! "Starklätt-skivor" är två kartongskivor med skum emellan, används bland annat för att montera foton på eller som stöd för stora affischer.

Jag säger inte att mina erfarenheter är allmängiltiga, jag menar bara att man alltid måste ta hela system i beaktande. Spikes eller inte spikes är inte frågan utan snarare hur högtalare, stativ och golv samverkar.

/ B

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ur ett grovt perspektiv är det enkelt: Hård koppling till underlaget fungerar alltid. Mjuk koppling fungerar aldrig.

Ur ett lite mer nyanserat perspektiv är det så att spikes med Skeets under (inte enkronor eller andra puckar, utan Skeets) ofta är bäst, inte bara på sten och parkett utan förvånande nog även på mjuka underlag. I ett fåtal fall är det bättre med spikes utan Skeets. Mjuka fötter fungerar i stort sett aldrig.

Att däremot skruva fast högtalare i stativ, eller stativ i golv, låter inte bra. Exakt varför kan jag inte svara på, men det verkar finnas någon poäng med att samla massan i en liten kontaktyta (vilket ger ett högt tryck) och sedan eventuellt sprida denna över en större kontaktyta (via botten på Skeets).

Jag har också sett de där mätningarna med spikes kontra mjuka fötter på parkettgolv, men det är dels oklart exakt hur de har mätt och dels saknas en relevant utvärderingsmetod. Man har i vanlig irr-HiFi-anda ansett att uppmätt distorsion anger ljudkvalitet. Istället bör man utvärdera med öronen (läs Tune Method) vad som är bäst ur ett musikaliskt perspektiv och sedan försöka finna samband mellan framlyssnade resultat och mätningar.

Det känns som att det finns en hel del kvar att upptäcka inom detta område, för någon som mäter och lyssnar systematiskt.

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 02:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Ur ett grovt perspektiv är det enkelt: Hård koppling till underlaget fungerar alltid. Mjuk koppling fungerar aldrig.

... I ett fåtal fall är det bättre med spikes utan Skeets. Mjuka fötter fungerar i stort sett aldrig.
... Jag har också sett de där mätningarna med spikes kontra mjuka fötter på parkettgolv, men det är dels oklart exakt hur de har mätt och dels saknas en relevant utvärderingsmetod. Man har i vanlig irr-HiFi-anda ansett att uppmätt distorsion anger ljudkvalitet.
Det fungerar visst med mjuka fötter. I alla fall hos mig och med min utrustning. Men Linns grejor är kanske inte tillräckligt högupplösta för att avslöja skillnaden ;-)

Mätningarna med spikes må vara gjorda ur ett "hifi-perspektiv" men visar ändå ett stort tillskott av "oljud" som knappast kan vara positivt för musikupplevelsen. Det är ofta diskussioner om att minska vibrationer på mikronivå (Keel, stoppa papperslappar under apparatfötter etc) så varför skulle inte ett trägolv som svänger i otakt med musiken påverka? Om man tycker det låter bättre med ett vibrerande golv bör man nog fundera över vad det är man egentligen vill ha ut av sin musikupplevelse...

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00