selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Pickupinstallation?!
PostPosted: Wed Jan 28, 2009 21:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Tack för upplysningarna. Så om nollgenomgångarna stämmer skall överhänget vid kontrollmätning vara det korrekta, d.v.s. 18 mm?Vad jag förstår är det väl viktigt att justera vridningsvinkeln också. Har inte börjat med installationen än eftersom pickupen inte anlänt än. Vad jag läst skall väl pickupskalet gå att ta loss för att underlätta monteringen av pickupen, eller?

/Mvh, Per

PostPosted: Wed Jan 28, 2009 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Tack för upplysningarna. Så om nollgenomgångarna stämmer skall överhänget vid kontrollmätning vara det korrekta, d.v.s. 18 mm? Vad jag förstår är det väl viktigt att justera vridningsvinkeln också. Har inte börjat med installationen än eftersom pickupen inte anlänt än. Vad jag läst skall väl pickupskalet gå att ta loss för att underlätta monteringen av pickupen, eller?
Vridningsvinkeln är ytterligare en sak som fixas automatiskt så länge du har nollgenomgångarna rätt. Det är därför den kontrollen är så viktig.

Löstagbara pickupskal finns på en del armar, ja. Om det finns på just din arm vet jag inte. Fördelen med sådan konstruktion är att man kan ställa in pickupens vinklar utan att hårddra skruvarna och sedan kan man göra detta med pickupen frikopplad från armen. Nackdelen är att en sådan arm aldrig får lika stabil koppling mot övriga skivspelaren (pga "flex" i kopplingen mellan pickupskal och arm).

/ B

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 02:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det är en Basik Plus-arm. Skall man avslutningsvis dra skruvarna hårt? Jag har fått lite olika bud på det. Enn Linn-handlare tycker att man skall dra dom stenhårt medans andra jag frågat säger att man skall dra dom lagom(vilket iofs är en definitionsfråga).

/Per

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Det är en Basik Plus-arm. Skall man avslutningsvis dra skruvarna hårt? Jag har fått lite olika bud på det. Enn Linn-handlare tycker att man skall dra dom stenhårt medans andra jag frågat säger att man skall dra dom lagom(vilket iofs är en definitionsfråga).

/Per
Det finns olika åsikter om detta. Men visst ska skruvas dras fast, det går ju inte an att pickupen kan flytta på sig :-)

En pragmatisk syn på det hela är; dra fast så det sitter bra. Lyssna. Dra lite till och lyssna igen. Låter det ingen skillnad behöver du inte dra hårdare.

Vad man ska akta sig för är att dra så hårt att man deformerar materialet i tonarm och/eller pickup.

/ B

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 01:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stenhårt är en gammal Linn-devis (man talade på 70-80-talet om tight, super tight och Linn tight) som är felaktig. Ingenting låter bättre när det dras stenhårt.

Jag har lyssnat mig fram till optimalt moment i massor av olika fästanordningar med momentmejsel och delar mina värden med två andra personer som har likadana verktyg, kalibrerade efter varandra. Vi har oberoende av varandra kommit fram till värden på pickuper, lagerhus, högtalarelement etc som är nästan helt identiska - precis där gränsen går för verktygets nogrannhet. Slutsatsen är att de flesta fästanordningar i metall ska dras med ett moment mellan 0.8 och 3 Nm. Är det plast involverat handlar det om under 0.8 Nm. Hur hårt man drar ger väldigt tydliga ljudskillnader.

Nu känner jag inte till din materialen i din pickup och verktygen man använder påverkar i hög grad hur mycket man behöver ta i med händerna. Alltså är det svårt att ge några råd, annat än: Inte löst, inte stenhårt.

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 02:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
... Inte löst, inte stenhårt.
Man ska ju inte glömma att hård åtdragning ger en deformation av materialen. Denna deformation ger också andra vinklar på själva montaget. Tex, montera en pickup så bra det går med alla vinklar. Demontera armen och dra åt alla skruvar så mycket du orkar. Montera tillbaka armen. Är du nu säker på att pickupen sitter helt rätt? Jag gissar att de allra flesta inte gör en efterkoll och justerar...

/ B

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 03:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förutom det ska man ska vara lite försiktig med just Basik armen - den tål inte att man drar fast den för hårt i skivspelaren.

Carl

PostPosted: Sun Feb 01, 2009 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle vilja påstå att det är Akito som är känslig för att höjdjusteringen (i tonarmskragen) inte dras för hårt. Detta för att pelaren är gjuten och deformeras vid högt tryck, vilket ger friktion i lagren. Tyvärr deformeras de ofta även om man inte dragit dem så hårt, det räcker med att de dragits fast många gånger.

Vad jag kan minnas är alla andra Linnarmar rätt tåliga, även de äldsta.

PostPosted: Sun Feb 01, 2009 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nja, finns lite för många sönderdragna Basik armar med trötta lager för att jag kulle känna mig komfortabel med det - lite sans är nog bra.

Carl

PostPosted: Mon Feb 02, 2009 13:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för råden! Har fått många bra tips inför monteringen som jag borde få till någon gång under slutet av veckan.

/Per

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00