selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 22:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Pickupinstallation?!
PostPosted: Sat Jan 03, 2009 21:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Har en fråga angående pickupinstallation. Köpte nyligen en Ortofon 2M-Bronze som en vinylinsnöad kompis hjälpte mig installera (är själv nostalgiskt fäst vid vinylen då den både är representerad i min skivsamling och dessutom tilltalar mig som inbiten stofil (If it´s good enough for grandpa, it´s good enough for me)). Han hade dock problem vid installationen eftersom pickuphuset är större än den K9:a jag hade innan och han fått för sig att det inte gick att få rätt överhäng eftersom kablarna kom i kläm. Jag skulle bli mycket tacksam om någon med kunskap i denna fråga (eller okunskap) ville delge mig sin visdom. Vi grovanslöt den slutligen med pickupen en bit utanför tonarmsspetsen (vad det nu heter på fackspråk). Duger detta?

Mvh, Per

Post subject: Re: Pickupinstallation?!
PostPosted: Sun Jan 04, 2009 00:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen!

Med tanke på den massiva respons inlägget "Det var bättre förr" (som på inget sätt bortser från, snarare belyser, detta ämne) i jämförelse med den detta ämne genererat torde frågan vara besvarad. Det var förmodligen inte bättre förr, Hoppas ändå att någon förmår uppbringa entusiasm nog att belysa detta stenåldersrelaterade dilemma.

Mvh, Per

PostPosted: Sun Jan 04, 2009 01:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Se till att ta bort armen från spelaren innan ni börjar skruva loss/fast puppan.

Risk för att förstöra armen annars.

/M

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 02:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Se till att ta bort armen från spelaren innan ni börjar skruva loss/fast puppan.

Kanske är det så. Men hur ställer man in överhäng, azimuth och annat om inte armen sitter på plats?

/ B

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Magnus wrote:

Kanske är det så. Men hur ställer man in överhäng, azimuth och annat om inte armen sitter på plats?

/ B
Man gör det med armen på plats givetvis. Här behöver man ju en mall (engelska protractor), finns en del på nätet t ex här http://www.vinylengine.com/cartridge-al ... tors.shtml
Sedan drar man åt den lite lätt (eller tillräckligt så den sitter still) tills nästa moment som är att man tar loss armen för att sedan dra åt pickupen. OK, risken är väldigt liten att man skadar armen om man drar åt utan att ta loss den men den finns. Höjden på armen skall ju justeras också, får man kanske lyssna sig fram till men är den i våg med nålen på skivan är man väl inte så fel ute. Sedan har vi ju hur hårt man skall dra åt pickup och även armen i hållaren, det får man väl också lyssna sig fram till. Men en Ortofon kan/skall nog inte dras så där stenhårt.

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 19:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för svaren! Är det någon som känner till om ortofonen passar till Basik Plus-armen? Jag utgick från att de skulle passa eftersom armen väl knappast kan anses avvika från normen men han som hjälpte mig att installera den fick den inte att sitta tillräckligt långt bak p.g.a. att sladdarna kom i kläm.

Mvh, Per

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den borde få plats men det kan hända att det är som med Adikt att man försiktigt behöver böja anslutninsstiften på kablarna vid pickupen.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 20:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Tack för svaret. Vad jag förstått skall nålspetsen sitta 18 mm från spindle position men var exakt hittar man denna. Är det i centrum av mitthålet på armen? Om nu stiften skulle behöva böjas kan detta göras riskfritt`

/Per

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 01:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du behöver en mall för att ställa överhänget som skall vara 18mm och du behöver även den för att få azimuth vinkeln rätt. det mallar för det på nätet bland annat annars har Linn handlarna det vilket är ett bättre alternativ.

Kommer inte ihåg vilket ställe på nätet det var som hade en protractor som mallen heter till Itock vilken då passar alla Linn armar då de har samma geometri.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 08:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Du behöver en mall för att ställa överhänget som skall vara 18mm och du behöver även den för att få azimuth vinkeln rätt. det mallar för det på nätet bland annat annars har Linn handlarna det vilket är ett bättre alternativ.

Kommer inte ihåg vilket ställe på nätet det var som hade en protractor som mallen heter till Itock vilken då passar alla Linn armar då de har samma geometri.
Överhänget varierar beroende på armens längd. Det är möjligt att alla Linn-armar är lika långa och skall ha 18 mm överhäng, det har jag ingen koll på. Det viktiga i sammanhanget är de sk nollgenomgångarna som, om jag minns rätt, ska ligga 66 resp 121 mm från centrumpinnen. Vid dessa avstånd ska pickupnålen ligga med exakt noll grader i jämförelse med spåret.

Det är relativt enkelt att tillverka en mall själv i kartong, det behövs bara ett hål motsvarande centrumpinnen, ett streck rakt ut från detta samt två streck 90 grader (vid nollgenomgångarna) mot detta.
Image

Det finns mer info om detta hos http://www.svalander.se/tips/spelarjust ... m#overhang

/ B

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 10:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Han som hjälper mig med installationen har ett antal protractorer som nog passar bra. Jag hittade även en Linn-specifik på vinyl engine. Det så kallade överhänget mäts från nålspetsen till vilken position exakt? Är det mitthålet på själva tonarmshuvudet?

/Per

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Han som hjälper mig med installationen har ett antal protractorer som nog passar bra. Jag hittade även en Linn-specifik på vinyl engine. Det så kallade överhänget mäts från nålspetsen till vilken position exakt? Är det mitthålet på själva tonarmshuvudet?

/Per
Överhänget mäts från nålspetsen till mitten på centrumpinnen på skivrallriken. Protractorer passar "nog" inte bra. Antingen så passar dom (därför att den är gjord för en specifik arm) eller så passar den inte. En mall som jag skissade på tidigare (själva ritningen stulen från ett annat forum :oops: ) är universell och fungerar på alla armar oavsett längd. Problem blir det dock om arminfästtningen inte är flexibel och utrymmet i pickupskalet inte räcker till för att få det hela rätt. Mitt råd är då att koncentrera sig på den innersta radien eftersom det är känsligast där.

/ B

PostPosted: Tue Jan 27, 2009 23:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för upplysningen. Nu börjar jag fatta. Justeras alltså överhänget via de två kontrollpunkterna på protractorn? Kontrollerar man i efterhand genom att manuellt mäta nålspetsens avstånd från skivtallrikens mitt? Du råkar inte ha någon bra protractor till Basik Plus-armen? Har en jag laddade ned från vinyl engine. Är den bra?

/Per

PostPosted: Wed Jan 28, 2009 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Tack för upplysningen. Nu börjar jag fatta. Justeras alltså överhänget via de två kontrollpunkterna på protractorn? Kontrollerar man i efterhand genom att manuellt mäta nålspetsens avstånd från skivtallrikens mitt? Du råkar inte ha någon bra protractor till Basik Plus-armen? Har en jag laddade ned från vinyl engine. Är den bra?
Sorry, kan inte bidra så mycket. Det var många år sedan jag slutade leka med pickupmontering. Nu är det Anders på Tonläget i Gbg som får fixa sådant :-)

Men om du gör en enkel mall som den skiss jag visade dig så behöver du inte mäta överhänget. Det är bara något man behöver tänka på när man monterar en ny arm och ska borra nya hål i tonarmsplattan. Den slutliga justeringen gör man med nollgenomgångarna. Är dom rätt är resten rätt också.

/ B

PostPosted: Wed Jan 28, 2009 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men om du gör en enkel mall som den skiss jag visade dig så behöver du inte mäta överhänget.
Precis. Överhänget är inget man behöver mäta om nollgenomgångarna stämmer.

Linn kör med 65 och 120 mm från centrum på sin protractor. Du kan använda vilken protractor som helst med de måtten.

Sen finns det en mängd andra detaljer att optimera när man installerar en pickup, men att positionen är rätt är bland det viktigaste. Nästa är rätt VTA, som justeras med höjden på armen i tonarmskragen.

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00