selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: DVD audio, HDCD mm
PostPosted: Sun Aug 22, 2004 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad vinner man med alla dessa "nya" format?
Finns det något i denna katergori förutom cd12an som spelar "bättre" än en LP12a?

Vet inte riktigt hur jag ska ställa frågan utan utveckla gärna.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 23, 2004 08:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Personligen klarar jag mig bra med stereo-musik, men en dag kommer väl dagen då en bra skiva man vill ha ENDAST ges ut i nåt multikanalsformat. Då kommer det vara lika fel att återge den skivan i stereo som att återge en stereoskiva i mono..

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 23, 2004 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror inte att det finns något entydigt svar på detta!

För det första så anser en del att CD12an inte spelar bättre än LP12an som du skriver. Pratade också med en Linn snubbe här uppe i Luleå när dom körde demo och hans svar var att en fullkittad LP12a är lika bra som en CD12a.... :?
Tror inte att vinyl respektive digital anhängarna kommer att enas på denna punkt inom de närmaste 10 åren!

Tror att diskussionen gått på samma sätt ungefär när det gäller cd12a och SACD på Unidisk.
DVD-Audio har jag inte hört så mycket om....
Dom flesta tycker nog att det är svårt att jämföra olika format rakt av så där! Man finner förmodligen bra egenskaper av olika karaktär hos respektive media.

Jag gissar att man inom två år knappt kan hitta en ny cd spelare under 20 kkr i butik...... :roll: vågad gissning kanske?

Nu har jag åtminstone börjat att utveckla den här tråden lite granna...

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 23, 2004 13:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

av det jag sett och hört så upplever jag inte SACD som en värdig ersättare till CD. Den har helt enkelt för dålig upplösning i övre mellanregistret/diskant jämfört med CD. DVD-audio har ju betydligt bättre förutsättningar i det fallet. DOck krävs att formatet får en ordentlig första hjälpen och att man tar bort vattenmärkningen som är pålagd skivorna (en märkning som tyvär tar ner prestandan).

HDTV är väl det enda där man med säkerhet kan säga att det är bättre än dagens tv. Det är inte småpotatis till förbättring. Det handlar ju om en bildkvalité som närmar sig SVGA skärmar (ja det är väl äkta SVGA upplösning i 1024x780). Dock verkar det gå lite trögt med det formatet.
Största problemet är tydligen filmbolagen som inte vill gå över till HDTV för att de tycker att piratbranschen är för utbredd.

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00