selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 24, 2009 00:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har blivit sugen att testa aktiv drift med andra steg än linn, går det att använda korten till andra steg om man gör någon fulkoppling eller kommer det inte funka ?

Vad har dom olika kablarna för uppgifter ? kan ju själv lista ut att det är in och ut signal och kanske spänning men vad är resten och vilka kablar är vad?

PostPosted: Sat Jan 24, 2009 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Möjligheten att testa med andra steg blir mycket enklare om du letar reda på en beggad Tunebox.

Det är en separat låda (ser ut som en LK85/100/140) där filtren monteras. Tuneboxen kopplas in
mellan försteg och slutsteg.

Det finns i o f s Klimax Tunebox också, samma funktion som ovan men där beställer du en lösning
som är färdigkonfigurerad för just dina högtalare.

/M

PostPosted: Sat Jan 24, 2009 14:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jo har haft den tanken men eftersom dom verkar vara omöjliga att få tag i tänkte jag försöka bygga en själv.

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 17:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ingen som har någon koll? trodde det skulle finnas större intresse med tanke på att tuneboxar inte är speciellt lätta att få tag i.

Ingen som har en DIY-variant av tunebox?

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har haft ett aktiv-filterkort i en egen låda strömförsörjd med en Dirak och det var inte så svårt att se hur det skulle kopplas. Man får titta noga på filterkortet (om man inte har tillgång till rep.-schema). Det var lite meckigt eftersom det krävdes lite lödning (i.o.f.s enkel moddning=bygling om jag kommer ihåg rätt).

Skall det bli bra bör man se till att ha en vettig nätdel (typ Dirak). Fuskar man där så blir det nog inte så bra hur man än gör.

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 00:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Okej, det är ju 8 kablar totalt till kortet. antar då att 4 st är till signalen (2in och 2 ut, vä och höger kanal)
kanske även signal jord in och ut? då har vi 6 st. och dom övriga 2 är spänning ?
Eller ska det vara 2 st spänning 4st signal och 2 st som styr steget eller liknande?

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltid kul med folk som vill bygga själv!

De åtta kablarna till Linns aktiva stereokort har följande ordning:

Brun: Signal 1 in till kort
Röd: Signal 1 ut från kort
Orange: Signaljord
Gul: Signal 2 in till kort
Grön: Signal 2 ut från kort
Blå: Spänningsjord
Lila: Positiv drivspänning
Grå: Negativ drivspänning

Lycka till!

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 17:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tack för det lejonklou!

Nu är det bara en fundering kvar, vilken spänning ska korten ha ?

Sen blir det att testa bygga :D

Edit: Mätte på korten nu och det visade ca +-28v, stämmer det ?

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 21:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Nätdelen jag har tänkt att bygga kommer se ut såhär:

Image

Nu till sista frågan, någon som vet ungefär hur mycket ström korten drar ?
Tänkte på storleken man kommer behöva till ringkärnetransformatorn.

edit: stavfels-nisse hade varit i farten.

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var med flit jag inte angav spänningen. :) Den varierar nämligen mellan olika slutsteg.

Man kan säga att Linn gjorde en klar miss i detta fall, genom att lägga spänningsregleringen på korten och sedan mata korten med vad slutsteget kör på. I vissa kombinationer fungerar det inte så bra: En del aktiva kort drar mer ström än andra och i vissa förstärkare är matningspänningen lägre och/eller har motstånd på utgången till korten. Det gör att regleringen på korten i dessa fall inte kan jobba då de får för låg inspänning (vilket kan ge konstiga problem som lågfrekventa svängningar på utsignalen). På andra kombinationer blir de mycket heta, vilket med tiden kan ge driftproblem.

Det bästa att göra i detta fall är att ta bort alla motstånd på de aktiva kortens spänningsmatningsingångar och sedan mata korten med runt 5 volt mer än vad kortens reglering är ställd på. Ofta är den +-15 V och då kan +-20 V vara lagom in till korten (med eventuella motstånd borttagna). Men man bör kolla vad kortens reglering är ställd på innan man spikar matningen i "Tuneboxen".

På Chakrastegen har man placerat spänningsregleringen i förstärkaren och de aktiva korten får då alltid rätt spänning.

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom det sitter en 317/337 på varje aktivt kort så är det en onödigt krånglig lösning du har valt. Det blir inte bättre med flera likadana regulatorer i serie med varandra, så om du kapar bort den biten låter det troligen bättre.

Nätdelen behöver varken vara stor eller komplicerad. Det jobbigaste är nog att prova sig fram till rätt komponenter (fabrikat, modell och värde) för att korten ska låta bra. Det kan variera galet mycket trots snarlika lösningar.

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 22:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Okej ?! låter ju ganska konstigt.. mätte tidigare på mitt 5125 och då var det ca +-28v och nu blev jag tvungen att mäta på 2250 med och det hade ca +-40v in på korten :shock:
Vill helst inte göra några ingrepp på korten. Så du föreslår enbart en trafo på tex 50va 2x 21/24v, likriktar spänningen sen 10000uF kondigar byglade med 0,1uF till glättning och sen klart ?

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis, du fattar att det kan bli problem med de variationerna!

Det finns inga genvägar till att få rätt spänning på korten, man måste mäta och justera så att allt stämmer. Det är därför det följer med motstånd att löda in i slutstegen när man sätter in de nya "Chakrakorten" i äldre förstärkare. Det behövs inga ingrepp på korten annat än att du länkar förbi motstånden på spänningsmatningarnas ingångar. Alternativet är att vräka på med hög spänning och ta ner den med motstånd, men det blir högst troligt sämre. Och du måste i alla fall mäta och anpassa.

Vad gäller nätdelen tycker jag att du ska börja med enklast möjliga lösning, i stil med den du nämner. Ju krångligare, desto fler saker som kan dra ner prestandan om de inte är precis rätt dimensionerade.

Det är inte svårt att få korten att fungera, men att få dem att "trivas" och låta bra kan ta massor av tid...

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 23:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hm okej, anledningen att jag inte vill röra korten är för att jag känner mig inte nog säker på hur dom är uppbyggda, dvs vilka komponenter som är till vad + att jag är inte nå duktig när det gäller ytmonterade kretsar..

Men jag får helt enkelt testa, till att börja med blir det en 2x24v trafo med 4st Rubycon audio-grade kondingar på 2200uF, 2st till + och 2st till - spänningen med en 0,1uF wima konding över respektive. Borde väll bli ca +-34v minus förluster.

Får väll hoppas det funkar hyfsat iaf, annars får man väll justera lite efterhand.

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med låg belastning på trafon blir det mer än +-34 Volt. Kan nog räcka med mindre.

Men det beror som sagt på hur du gör i övrigt.

Lycka till!

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00