selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Nov 29, 2008 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja då var det dags har varit och köpte en bluerayspelare med analogt ut 7.1 och jag har kopplat in den i 5.1 anlogt in på min Exotic +da med akurate programvara

Men jag kan inte välja ánalog groupe när jag ska välja sorce, kollade lite snabbt i manuallen där står det att man ska när man har en unidisc eller akurate cd ska man även koppla rs232 kabel samt en remot.....

Börjar bli orolig att de analoga ingångarna bara funkar med Linn spelare

Någon som vet att det funkar eller vet hur man ska konfiga för att det ska funka

Mycket tacksam för svar

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Nov 29, 2008 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

problemet löst

PostPosted: Wed Dec 03, 2008 19:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vad blev det för blurayspelare?
Är du nöjd med resultatet?

PostPosted: Wed Dec 03, 2008 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

köpte en samsung 2500 7,1 ut vilket var önödigt p.g.a exoticen endast har 5.1

Jo hur vart det?

Den fick respass tillbax till butiken dan efter p.g.a av den dålga prestandan vad det gäller ljudet, den fick stryck av min htpc trots att jag endast kunde använda toslink till htpc´n

D/A måste har varit mycket dålig i spelaren

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 17:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur går det i jakten på en blu-rayspelare med vettigt ljud?

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

inget har slagit HTPC än.....tror att det blir ett sånt här till htpc istället......

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=366694

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 18:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, vilka spelare har du testat?

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testade du att köra ljudet digitalt in? Samsungs DA-omvandlare är notoriskt usla...
Är rätt nöjd när jag kör digitalt in i min Kinos från min Panasonic BD-30. Tror t.o.m. att jag lyckas få in det 24/96 in på en del bluray-diskar.

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan nämnas att ingen BD spelare kan skicka de nya ljudformaten analogt......förutom Denon och marantz av det jag har sett, men dessa kostar 15k +

Jämförde föresten hos en kompis hans movie 05 mot en likadan HTCP som min med filmen Femte elementet i dts utgåva(dvd) mot BD utgåvan på htpc´n, ljudet på BD var nermixat från truehd till dd

Och ljudmässigt så är movien sämre än htpc´n med BD utgåvan trots att ljudet är nermixat, mycket klarare dialog på BD utgåvan än det blev på movien och dvdutgåvan.

Man hör tydligt att ljudet är mycket mera koprimerat på dvd och dynamiken är inte den samma

I båda testen användes moviens försteg och slutsteg, htpc var kopplad med koax digital och toslink, skillanden mellan toslink och koax var liten till toslinkens fördel, men här tror jag det har med kabel längd samt kvalitet att göra båda kablarna var ca 10 m

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Testade du att köra ljudet digitalt in? Samsungs DA-omvandlare är notoriskt usla...
Är rätt nöjd när jag kör digitalt in i min Kinos från min Panasonic BD-30. Tror t.o.m. att jag lyckas få in det 24/96 in på en del bluray-diskar.
Vad jag förstått går inte de nya ljudformaten att skicka över gammla digital coax samt toslink dels p.g.a bandbreden är för dåligt och så måste man ha någon typ av Licens för "PaP" och om man inte har det så blir ljudet nermixat

Spelarna jag testat är pioneer och samsung, pioneer spelaren var i 7k klassen men den klarade inte heller av att skicka de nya ljudformaten över de analoga utgångarna

PostPosted: Sun Jan 25, 2009 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Jämförde föresten hos en kompis hans movie 05 mot en likadan HTCP som min med filmen Femte elementet i dts utgåva(dvd) mot BD utgåvan på htpc´n, ljudet på BD var nermixat från truehd till dd

Och ljudmässigt så är movien sämre än htpc´n med BD utgåvan trots att ljudet är nermixat, mycket klarare dialog på BD utgåvan än det blev på movien och dvdutgåvan.

Man hör tydligt att ljudet är mycket mera koprimerat på dvd och dynamiken är inte den samma
Eftersom det är en helt annan utgåva så är det en ganska orelevant jämförelse, förutom för just den filmen. En BD och en DVD av samma film kan ha helt olika ljudspår/mix. Ganska sannolikt har de ansträngt sig med ljudet för BD'n eftersom formatet är nytt och riktar sig (nu i början) mot entusiasterna. Datamängden är ju t.o.m. mindre på BD'n i och med nedmixningen. Så att det är fråga om bättre kvalitet på ingångsmaterialet torde vara utom tvivel. Men är det så på alla BD?

På vissa sätt så bör man kanske köpa en BD spelare nu, medans tillverkarna anstränger sig. Om man jämför med HiFi-videon som i vissa fall var fantastisk i början (dyra entusiastprodukter) och i allmänhet helt kass bara efter ett par, tre år efter introduktionen.

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 19:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

pekka71 wrote:
Kan nämnas att ingen BD spelare kan skicka de nya ljudformaten analogt......förutom Denon och marantz av det jag har sett, men dessa kostar 15k +
Pratar vi om olika saker här?

"Den ultimata ljudupplevelsen genom 7.1-kanalig analog utgång och DTS-HD Master Audio-avkodningskapacitet via HDMI™"

http://www.sony.se/product/blu-ray-disc-player/bdp-s550

Bland annat panasonic BD55 har samma funktionalitet, för ungefär samma pris, ca 3500 sek.

Vad är det för nya format som Denon och Marantz dyrgripar kan skicka digitalt?

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
pekka71 wrote:

Eftersom det är en helt annan utgåva så är det en ganska orelevant jämförelse, förutom för just den filmen. En BD och en DVD av samma film kan ha helt olika ljudspår/mix. Ganska sannolikt har de ansträngt sig med ljudet för BD'n eftersom formatet är nytt och riktar sig (nu i början) mot entusiasterna. Datamängden är ju t.o.m. mindre på BD'n i och med nedmixningen. Så att det är fråga om bättre kvalitet på ingångsmaterialet torde vara utom tvivel. Men är det så på alla BD?

På vissa sätt så bör man kanske köpa en BD spelare nu, medans tillverkarna anstränger sig. Om man jämför med HiFi-videon som i vissa fall var fantastisk i början (dyra entusiastprodukter) och i allmänhet helt kass bara efter ett par, tre år efter introduktionen.
Den nermixade versonen är oftast på minst 2000kbit medans en bra DTS utgåva är på 1300kb DD brukar ligga på ca350-500 kbit så den nermixade använder större bandbred än ett vanligt DTS eller DD spår på en dvd detta p.g.a platsbristen på dvd

PostPosted: Mon Jan 26, 2009 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Outsider wrote:
pekka71 wrote:

"Den ultimata ljudupplevelsen genom 7.1-kanalig analog utgång och DTS-HD Master Audio-avkodningskapacitet via HDMI™"

Bland annat panasonic BD55 har samma funktionalitet, för ungefär samma pris, ca 3500 sek.

Genom HDMI klarar de flesta spelarna att skicka de nya ljudformaten men analogt har det på de flesta spelare varit en nermixad variant, men på spelaren du nämner ser det ut som att den klarar DD truehd samt DTS HD över analogt,har lusläst manuallen till spelaren och där står det inget om att den nermixar de nya ljudformaten men inte heller att den inte gör det.

Jag ska fara och köpa en sådan på öppet köp och testa hur det ligger till med saken

PostPosted: Tue Jan 27, 2009 19:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

pekka71 wrote:
Outsider wrote:
pekka71 wrote:

Genom HDMI klarar de flesta spelarna att skicka de nya ljudformaten men analogt har det på de flesta spelare varit en nermixad variant, men på spelaren du nämner ser det ut som att den klarar DD truehd samt DTS HD över analogt,har lusläst manuallen till spelaren och där står det inget om att den nermixar de nya ljudformaten men inte heller att den inte gör det.

Jag ska fara och köpa en sådan på öppet köp och testa hur det ligger till med saken
Strålande! Meddela gärna hur det går!

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00