Att CD-försäljningen sjunkit med över 40 % sedan år 2000 är ett faktum.
Analysen varför är mycket svårare. Personligen tror jag inte att det är en enda faktor (nerladdning typ) som är orsaken utan ett antal samverkande faktorer. Fildelning är absolut en av dom, men jag tror även att tex konkurrerande medier är en stor anledning. Våra nöjespengar ska räcka till så mycket annat och mycken lyssning sker till exempel på reklamradion.
Jag har en känsla av att det finns många fler möjligheter att bevista live-konserter än förut och sådant kostar ju en del slantar man annars kunnat köpa skivor för.
Men helt klart, själv har jag tack vare fildelningen lyssnat på artister jag aldrig annars skulle vetat om. Det började redan 1995 när jag i ett nyhetsforum laddade hem något som kallades "Gotisk Rock". På den tiden låg låtarna uppdelade i block i meddelanden, man fick tanka ner dessa och foga ihop bitarna. Med ett 56 k modem tog varje låt säkert 10-20 minuter (ibland upp till en timme) att få hem. Men det kan ibland gå lika långsamt idag, fast då är det en flac istället för 128 k mp3...
Nu när det ofta finns flac att ta hem har väl incitamentet att köpa skivorna minskat ytterligare men för speciella skivor eller väldigt bra skivor så blir det nog en tur till affärn ändå. Jag har ju gångavstånd till Östermalms enda skivbutik (Vinylbutiken) så jag köper lite "vax" ibland. Jag köper dessutom gärna skivor av nya okända band, dels som stöd, dels för att det är kul att ha lite udda saker. Madonnas senaste skulle jag knappast betala för dock... Jag har visserligen tankat ner den men den är inte alls tillräckligt bra för ett köp. Trots att den är ganska trist har jag ännu inte kunnat med att slänga filerna
/ B