selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jan 21, 2009 15:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker att vi mer eller mindre kan utesluta att det inte rör sig om någon skillnad på avläsningen med olika hårddiskar, routrar, switchar eller sladdar. Datan är helt säker precis likadan räknat i ettor och nollor både i DS som i HDD. Således måste det vara är de olika apparaternas bakgrundsstörning som ligger till grund att det låter olika. Detta borde dock innebära att varje inviduell produkt låter olika men att två produkter i en viss modellserie låter mer likt en likadan än en produkt av annan modell. frågan är ju hur stora skillnader det är och vad som är "rätt" (förmodligen högst inviduellt om man pratar tune dem, bäst mätningar om man pratar hifi-termer).

Det snackas mycket om STP (skärmade) kablar här men om problemet inte ligger i förlorad data utan i jordfel eller andra störningar bör ju en UDP kabel kunna ge ett "bättre" ljud än en STP kabel, någon med en DS som är sugen att prova?

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 17:33 
Site Admin
Site Admin

Eller varför inte laborera mer med trådlös överföring. :)

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 19:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Egentligen skulle nog optiskt vara bäst, förutsatt att motagaren inte stör, vilket den verkar göra i vissa fall om jag förstår tidigare inlägg rätt....Förstår inte att det inte finns en inbyggd sådan... fast det kanske inte gick med bibehållen kvallitet....

Annars om man börjar mata maskinen med hålkort så är det ju tämligen fritt från elektroniska störningar!

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 19:53 
Site Admin
Site Admin

AntonH wrote:
Annars om man börjar mata maskinen med hålkort så är det ju tämligen fritt från elektroniska störningar!
Ja, fast de ersätts med rent direkta ljudmässiga störningar istället. :)

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ska signalöverföringen vara optisk måste först den elektriska signalen omvandlas
till optiskt och sedan tillbaka till elektrisk igen. = Dyrt om det ska vara bra.

/M

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 20:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
Ska signalöverföringen vara optisk måste först den elektriska signalen omvandlas
till optiskt och sedan tillbaka till elektrisk igen. = Dyrt om det ska vara bra.

/M
Dyrt och dyrt, det finns nog komponenter i alla pris och prestanda klasser, så dom skulle nog kunna matcha in nått bra utan att det blev så väldigt mycket dyrare. Jag menar det är ju inte direkt elektroniken som kostar nånting...

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill inleda med att påpeka att jag inte är elektronikkonstruktör utan bara jobbar med utrustning vars prestanda i hög grad är beroende av exceptionellt hög signalintegritet.

Det kan inte uteslutas att det både handlar om störningar som letar sig in via TP-kabeln och går direkt över till störningar på jord och spänningsmatning och att störningarna även propagerar genom buffringsstegen. Ingen krets har oändlig isolation! Den analoga representationen av den digitala signalen på ingången till en digital krets påverkar den analoga representationen av samma signal när den klockas ut på utgången. För en vanlig digital krets går det inte mäta för att kretsen i sig är undermålig. Med digitala kretsar så överstiger kretsens inneboende oegentligheter ganska fort en störning som påförs på ingången. Någon som sett ett s.k. ögondiagram? En opto-brygga (el->opto => opto->el) har rätt mycket högre grundstörninvå än en väldesignad elektrisk koppling (utan iblandning av digitala kretsar). Typiskt handlar det om ca. 1000 ggr högre störnivå, men det gäller även precisionsskillnaden mellan de bästa analoga och digitala kretsarna.

Det var ett tag sedan jag uppdaterade mig på dessa siffror så det kan tänkas att det skett viss utveckling på något område. Jag har för mig att det är på gång optobryggor som ligger betydligt närmare de bästa analoga överföringarna. Pratar man avstånd över några 10-tal meter så skulle de då direkt konkurrera med även de bästa analoga överföringarna. Notera att jag åsyfta överföringar av enkla signaler så som klockor etc. och inte dataöverföringar där givetvis en digital överföring vanligen är att föredra. För bästa prestanda överför man då klockan separat (via i vanlig mening "analoga" kretsar).

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Perfekt inlägg.

Vanligt förekommande uppfattningningar är att "digitalt är enbart digitalt" och att separata kretsar är isolerade från varandra. Båda dessa är fel om man tittar lite närmare.

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:
Magnus wrote:

/M
Dyrt och dyrt, det finns nog komponenter i alla pris och prestanda klasser, så dom skulle nog kunna matcha in nått bra utan att det blev så väldigt mycket dyrare. Jag menar det är ju inte direkt elektroniken som kostar nånting...
AT&T optisk ST-kontakt kostade för 15 år sedan ca 3.500kr e x t r a för att få ditpetad
i en apparat, två kontakter (en i varje apparat) + kabel = tot ca 10.000kr.

Jag vet inte om inflationen gjort ovanstående dyrare, eller om utvecklingen har gjort
prylarna billigare, men då var det dyrt så inni hv i a f.

/M

PostPosted: Sat Mar 14, 2009 19:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Jag har hittills inte hört några avgörande skillnader mellan olika nätverkskablar. Men det är lätt att framkalla fullt hörbara skillnader med byte av kablar, switchar och dylikt. Håller därför med hardcore om att man varken behöver överdriva eller förneka skillnaderna.

DS-spelarna buffrar kontrollerad data, som troligen är helt intakt vid alla dessa jämförelser. Men vad de digitala kretsarna sysslar med under återskapandet av den analoga signalen påverkar den analoga signalens kvalitet. Att helt isolera digitala och analoga kretsar från varandra är inte möjligt då det handlar om digital till analog omvandling.

Man bör alltid betrakta digitala signaler ur analog synvinkel!
Buffring sker också i alla vanliga cd-spelare.

PostPosted: Sat Mar 14, 2009 22:02 
Site Admin
Site Admin

Ja, men då handlar det inte om kontrollerad data, eftersom RedBook-standarden inte innehåller checksummor eller möjlighet till omläsning.

PostPosted: Sun Mar 15, 2009 18:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Leijonklou skriver att datainformationen troligen är helt intakt i de olika systemen, må vara cd eller nätverkspelare. Det intressanta är istället, precis som leijonklou skriver, vad som påverkar analogdelen, för jitterproblemet är ju mycket riktigt ett analogt problem. I cd-spelare påverkar störningar från servon, skivans rotationsmotor, mm. signalen i negativ riktning. Åtminstone teoretiskt.

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir fel, mer eller mindre när skivan avläses i en vanlig CD-spelare. Oavsett om vissa sedan buffrar eller inte så är det den informationen som i så fall hålls intakt. Alltså i så fall hålls även den felaktiga informationen som man fått från CD'n intakt. Medans på en DS som använder sig av en dator för matning av information finns det protocol som kan kontrollera och se till att den skickade informationen är den som finns på hårddisken och inte en förvanskad verision.

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 17:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Comstedt: Det vore intressant varifrån du fått denna information ? Visa mig gärna en länk.

Det förloras mig veterligen inte en endaste bit på en normal cd-skiva vid normal cd-avspelning och blir det fel är 3/4 av skivan felkorrigeringsdata som ligger utspridd över hela skivan, så att den slutliga utsignalen ska bli lika med den som finns på skivan.

Därmed inte sagt att, precis som leijonklou skriver- störningar kan påverka den analoga sidan av elektroniken: Jitter är till stor del ett analogt fenomen. Rena bitfel inom den digitala domänen är mycket ovanliga. Därför har linn och naim mycket billiga drivverk i sina spelare numera ( undantaget cd 12 ), helt enkelt för att det inte behövs bättre. Viktigare är nogsam avkoppling av de olika elektroniska delarna ( Drivverk, servo, motor, digitaldel, analogdel ) i en cd-spelare- något åtminstone linn gör mycket noggrant.

Med nätverkspelare finns inte det potentionella problemet med störningar mellan drivverk och den digitala/analoga domänen.

PostPosted: Mon Mar 16, 2009 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Comstedt: Det vore intressant varifrån du fått denna information ? Visa mig gärna en länk.

Det förloras mig veterligen inte en endaste bit på en normal cd-skiva vid normal cd-avspelning och blir det fel är 3/4 av skivan felkorrigeringsdata som ligger utspridd över hela skivan, så att den slutliga utsignalen ska bli lika med den som finns på skivan.

Därmed inte sagt att, precis som leijonklou skriver- störningar kan påverka den analoga sidan av elektroniken: Jitter är till stor del ett analogt fenomen. Rena bitfel inom den digitala domänen är mycket ovanliga. Därför har linn och naim mycket billiga drivverk i sina spelare numera ( undantaget cd 12 ), helt enkelt för att det inte behövs bättre. Viktigare är nogsam avkoppling av de olika elektroniska delarna ( Drivverk, servo, motor, digitaldel, analogdel ) i en cd-spelare- något åtminstone linn gör mycket noggrant.

Med nätverkspelare finns inte det potentionella problemet med störningar mellan drivverk och den digitala/analoga domänen.
Mig veterligen så talar du i nattmössan, kolla ovan vad Ayn skriver i en mening om Redbok, vilket är den standard vanliga cd-spelare läser av musikcd och finns mer information på andra ställen på nätet på. Att 3/4 av skivan ska vara felkorrigeringsdata som ligger utspridd över hela skivan kan du gärna hitta fakta på själv då det låter påhittat eller åtminstonde felformulerat.

Menar du allvar med dina inlägg eller är du bara ute efter att provocera folk i största allmänhet? Har du nåt vettigt att komma med överhuvdtaget? Vad jag vet finns det ingen möjlighet till omläsning av material för korrigering i vanliga CD-spelare med Redbok, så varför skulle det slösas med materialet på skivan som du säger?

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00