selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Möblering
PostPosted: Sun Jan 18, 2009 08:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Håller på att planera för installationen av min nya anläggning som består av en Sneaky DS, AV5125 & aktiva Katan. Planen är även att komplettera med en sub (antingen an av Linns egna eller en REL). Rummet jag skall ha anläggningen i är ungefär 5.5 x 6.5 m stort och jag funderar på att möblera rummet som i den infogade bilden. Vad tror ni om detta?

Image

Post subject: Re: Möblering
PostPosted: Sun Jan 18, 2009 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle nog försöka få till det så att man kan sitta tillsammans i soffan och fotöljerna och lyssna på musik :)

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det bara jag som inte ser någon bild? :?:

/M

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag ser ingen heller

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag skulle nog försöka få till det så att man kan sitta tillsammans i soffan och fotöljerna och lyssna på musik :)
Tänkte lite samma sak. Om man samordnar aktiviteterna lte mer så behöver man inte heller packa med riktigt så mycket möbler (även om det i.o.f.s. gör gott för akustiken. Å andra sidan så blir lyssningssituationen enl. skissen mer intim och kanske inte fullt lika krävande för anläggningen. Jag skulle dock inte trycka in allt för nära hörnet.

Vad är det för ngt mellan matgruppen och soffan?

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 13:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Kul med så många svar :D

Vet inte varför vissa inte ser bild och andra ser den :?: Jag har bilden nu i mitt eget webhotell - ngt förslag på var jag kan lägga upp den annars?

Rummet är nog inte så packat med möbler som det ser ut på skissen - jag har inte mätt dem exakt... Tar gärna emot förslag på hur man skulle kunna möblera istället - är inte direkt lagd åt heminredningshållet om man säger så :wink: Möblerna jag har är arvegods (soffgrupp med 3-sits, 2 fotöljer och soffbord samt matsalsgrupp med linneskåp, buffe (mellan soffa och bord) & bord med 6 stolar).

Förslaget med att kunna sitta i soffa och fotöljer och lyssna med låter ju inte helt fel, men det lär väl inte bli dessa möbler som är i optimala lyssningspositionen? Ett alternativ skulle kanske vara att ha högtalarna på väggen i "syd-västra" hörnet och sätta soffgruppen där jag funderat på att ha stereon idag?

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En fråga till; Det är ju dörrar åt alla håll. Vart leder resp. dörr? Det påverkar ju rätt mycket hur man vill ha det kan man anta.

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 14:07 
Ny Medlem
Ny Medlem

hardcorelinnie wrote:
En fråga till; Det är ju dörrar åt alla håll. Vart leder resp. dörr? Det påverkar ju rätt mycket hur man vill ha det kan man anta.
Det är två dörrar (en åt höger som leder ut till en hall och en uppåt som leder till ett rum som ungarna leker i) och tre fönster. Litet oklart på skissen kanske - skall försöka uppdatera den...

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 14:36 
Ny Medlem
Ny Medlem

Här är ett litet annat förslag. Det jag tycker är litet spännande med det är att det känns som det skulle vara möjligt att bygga en IB sub i väggen till den skrubb som finns längst uppe till höger i rummet.

Image

Vad jag har läst så skall dessa vara ett mkt prisvärt alternativ till färdiga subbar och låta riktigt bra :D En dröm jag hade från början var att ha anläggningen med en högtalare på var sida om kaminen - skulle inte vara helt fel att sitta framför en varm brasa på vintern med god musik i öronen. Vet dock inte om högtalare och elektronik skulle vara så förtjusta i temperaturväxlingarna som blir i närheten av kaminen och det känns som att det kanske blir svårt att få till en bra högtalarplacering i detta lilla utrymme?? Om man skulle bygga en IB sub så skulle den ju annars vara rätt så bra placerad om man hade anläggningen här :)

Image

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte någon bra idé att ha matgruppen som i den nedre bilden, soffan i övre vänstra hörnet och högtalarna som i den övre bilden!?

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 17:33 
Ny Medlem
Ny Medlem

hardcorelinnie wrote:
Är det inte någon bra idé att ha matgruppen som i den nedre bilden, soffan i övre vänstra hörnet och högtalarna som i den övre bilden!?
Det borde kunna fungera om jag skippar soffbordet som annars hamnar mitt för dörren. Antar att det blir litet bättre att lyssna på musik i soffan med denna placering än med det ursprungliga förslaget.

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

oreo wrote:
hardcorelinnie wrote:
Det borde kunna fungera om jag skippar soffbordet som annars hamnar mitt för dörren. Antar att det blir litet bättre att lyssna på musik i soffan med denna placering än med det ursprungliga förslaget.
8)

Inte helt lätt att riktigt se hur illa det blir innan det är på plats, men det övre alternativet eller bytt plats på soffa och matgrupp är nog ändå bättre om det inte är ett väldigt intimt ljud ni är ute efter (ljudet lär studsa mellan högtalarväggen och mellanväggen).

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser fortfarande inte några bilder (IE Explorer 7.0).

/M

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det måste vara något speciellt med dina bilder.
Jag kan se bilderna i Mozilla Firefox 3.0.5 i Windows XP SP3.
Ser inte bilderna i Internet Explorer 6 i Windows XP SP3. (^samma dator)
Kan inte heller se dina bilder i Picasa 3 som är ett bildvisningsprogram efter att jag har laddat ner bilderna.
Microsoft Paint 5.1 (inbyggt i XP, mspaint.exe) kan visa bilderna.

PostPosted: Sun Jan 18, 2009 21:25 
Ny Medlem
Ny Medlem

Roland wrote:
Det måste vara något speciellt med dina bilder.
Jag kan se bilderna i Mozilla Firefox 3.0.5 i Windows XP SP3.
Ser inte bilderna i Internet Explorer 6 i Windows XP SP3. (^samma dator)
Kan inte heller se dina bilder i Picasa 3 som är ett bildvisningsprogram efter att jag har laddat ner bilderna.
Microsoft Paint 5.1 (inbyggt i XP, mspaint.exe) kan visa bilderna.
Är .jpg exporterade från Adobe Illustrator CS2. Kan prova att lägga upp dem i annat format - något förslag?

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00