selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Nya högtalare
PostPosted: Fri Jan 09, 2009 23:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

En av mina trotjänare sedan drygt 20år Helix har gett upp(diskanten). Tänker ta tillfället i akt och skaffa nya högtalare. Behöver därför råd om detta inköp. Mitt rum är ganska stort och avlångt ca 35m2 7x5 meter. Mitt system:Lp12(2007) Kairn,LK140 och en Genki som min fru spelar på. Min handlare föreslår Majik 140 eller Komponent 104 ihop med en sizmik 10.25. Lyssnade på dessa kombinationer och föredrog majik 140. Är detta för baktungt jag vill ju ha ett snabbt och svängigt system? Source first :) Har ju ett old school system så det kanske passar bättre med någon gammal linnburk? Vet av ett par begagnade espek men är osäker om elektroniken räcker till. De enda uppgraderingar jag tänkt mig där är på 12:an.

/R

Post subject: Re: Nya högtalare
PostPosted: Fri Jan 09, 2009 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ricke wrote:
En av mina trotjänare sedan drygt 20år Helix har gett upp(diskanten). Tänker ta tillfället i akt och skaffa nya högtalare. Behöver därför råd om detta inköp. Mitt rum är ganska stort och avlångt ca 35m2 7x5 meter. Mitt system:Lp12(2007) Kairn,LK140 och en Genki som min fru spelar på. Min handlare föreslår Majik 140 eller Komponent 104 ihop med en sizmik 10.25. Lyssnade på dessa kombinationer och föredrog majik 140. Är detta för baktungt jag vill ju ha ett snabbt och svängigt system? Source first :) Har ju ett old school system så det kanske passar bättre med någon gammal linnburk? Vet av ett par begagnade espek men är osäker om elektroniken räcker till. De enda uppgraderingar jag tänkt mig där är på 12:an.
Gillar du 140:an, köp dom. Bättre högtalare låter alltid bättre, oavsett källa (nästan). Med tillräckligt bra högtalare hör du direkt skillnaderna när du senare vill uppgradera källor och förstärkning.

Om du däremot har en begränsad budget och vill skapa en system som håller riktigt länge, då kanske du ska fundera lite mer på att balansera systemet.

/ B

PostPosted: Sat Jan 10, 2009 11:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

För mindre pengar än för 140:orna kan du få ett par Keilidh + ett AV5125 steg med aktiva kort att köra dem aktivt med och då kan du sälja din LK140 också - samantaget blir det kanske halva priset. Borde vara ett bra lyft från Helix+LK140 men visst är det lite mer jobb än att "bara" köpa Majik140 nya ;)

PostPosted: Sat Jan 10, 2009 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett alternativ är att köpa ett par begade espek för halva priset jämfört med majik140. Dessa burkar driver du lätt med din lk140 passivt.

PostPosted: Sat Jan 10, 2009 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Espek drivna passivt med en LK140 är ingen långsiktigt bra lösning. 3xLk140 aktivt funkar bra, men har ändå en del kvar till att driva dom ordentligt (aktivt med 3x2250 eller C6100 el. bättre). Då är det nog bättre att gå på beg. Ninka gärna med en till LK140 aktivt. Det funkar bättre än en ensam LK140 med Espek.

PostPosted: Sun Jan 11, 2009 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller helt med Harcore. LP12/Kairn duger men du bör byta till 2250 eller gå aktivt med Espek. Beg Ninka känns som bästa valet med befintligt system och rum.

PostPosted: Sun Jan 11, 2009 14:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ok! Tack för förslagen. Blir nog till att leta ett par begagnade Ninka i lönn eller svart och kanske en till Lk 140 och köra aktivt. Då får jag kanske lite pengar över till en bra plåtbit till 12:an :)

/R

PostPosted: Sun Jan 11, 2009 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sälj ditt LK140 och köp en 5125.

Ungefär samma pengar som att köpa på dig en till LK140, men
mycket bättre steg. Då har du ett "tillräckligt" bra steg till Espek.

Visst, det blir bättre med en Chakra-steg, men då får du slanta
upp mer pengar.

/M

PostPosted: Sun Jan 11, 2009 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Espek är en bättre högtalare än ninka. visst lk140 kanske inte är någon höjdare men espek är inte en speciellt tungdriven pjäs.Körde mina espek passiva med en klout bra länge innan jag aktiverade dom. Espek har en härlig lågbas och de där extra som ninka saknar. ninka är ingen långsiktig lösning :wink:

PostPosted: Sun Jan 11, 2009 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Behöver inte bli perfekt direkt!
Lyssna ut de högtalare du gillar och de slutsteg/drivning du gillar (passivt eller aktivt)
Sedan jobbar du dig mot målet steg för steg...

Att köpa högtalare man inte gillar, för att de kortsiktigt skulle vara en bättre lösning, vad är det för dumheter?
Tänk långsiktligt!

PostPosted: Sun Jan 11, 2009 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett par begagnade Espek + AV 5125 och behåll LK140 så kan du
köra aktivt till nästan samma pris som ett par Majik 140.

/M

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett par Keilidh kan du få billigt (betala inte mer än 3'), om du driver dem passivt med din LK140 så får du mer pengar över till 12:an än om du satsar på Aktiva Ninka. Visst, om du tänker mer pengar inom kort så är det ju bättre att satsa "långsiktigt" och köpa en högtalare som växer med uppgiften.

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 08:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tjipp

Så Helix'arna har dragit sin sista suck nu...hmmm...kan inte annat än hålla med om tidigare inlägg att om du vill "snika" så är det bättre att slå till på ett par fräscha Keilidh. Är ju ett gigantiskt lyft mot Helix redan dem och de har en sak gemensamt med Ninka och det är att man brukar byta upp sig efter ett tag ändå...varför spendera i onödan!?
:)

Espek är grymma, riktigt trevliga och jag tycker de spelar riktigt bra redan med en(1) LK140 fast allt kan ju bli bättre. Kanonhögtalare i alla fall, synd bara de får stryk på allt utom lågbas och kvantitet av redan K104'orna...mao, ska du satsa långsiktigt så kör på ngt med 2K array eller bättre! Fast vaddå...högtalare är så mycke annat oxå, design, träslag, hantverk, matchning mot inredning etc etc...den högtalare som tillåter "rätt" placering i hemmet lär mest sannolikt få det att rocka mer än en bättre högtalare som inte får stå där den borde...

Mvh

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
.... Är ju ett gigantiskt lyft mot Helix redan dem och de ...
Lite OT; Är det ett nytt grepp att skriva (säger man så också?) "dem"? Jag är uppvuxen med att man säger/skriver "de" eller lite mer talspråk "dom"? Men jag har sett ganska ofta på sista tiden uttrycket "dem". Något nytt som jag som gammal man missat?

/ B

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 12:19 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
andkan wrote:
.... Är ju ett gigantiskt lyft mot Helix redan dem och de ...
Lite OT; Är det ett nytt grepp att skriva (säger man så också?) "dem"? Jag är uppvuxen med att man säger/skriver "de" eller lite mer talspråk "dom"? Men jag har sett ganska ofta på sista tiden uttrycket "dem". Något nytt som jag som gammal man missat?

/ B
Man använder "de" och "dem" i skriftspråk. "Dem" använder man som objektformen av "de", jämför "han - honom", "du - dig", "jag - mig" osv. ---> "de - dem". Så ska man vara petig är det felanvänt i citatet ovan ;)

En lite jobbig trend de senaste åren (som jag upplevt det) är att folk konsekvent börjar byta "dem" och "de" - dvs att de ALLTID skriver "dem" där det ska vara "de", och tvärtom. T.ex. "Jag tyckte att dem var jätteroliga", eller "Jag gav de en Kairn i julklapp".

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00