selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 09, 2009 14:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Kanske är så att man gör integrerade delar som Majik-I till en högre nivå innan man delar upp det i försteg och slutsteg än förr? För 23000 tusen har du ändå ett sådan, men nu har jag inte på rak arm koll om det har inbyggt phonosteg?
Men rent objektivt får man ju mindre för pengarna, alltså bara en låda istället för två. Sen är det ju fullt möjligt att en ny integrerad låter bättre än LK1/LK2. Jag har inte jämfört.

Låt oss då ta prisutveckklingen på LP12'an. 1986 kostade min LP12 6800:- och då ingick Valhallakort, men inte Cirkus (det fanns inte). Det skulle då bli 12300:- Bara en LP12 mekanik, utan någon elektronisk motorstyrning, kostar 22300:- hos Tonläget.

JohanR

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mekanik var helt enkelt billigare förr för samma prestanda, där skiljer det faktiskt från elektronik. Akito kostar idag enl prislistan 10.900:- . Ekos har ju alltid kostat mer i rena pengar (den var väl ner under 15.000 som lägst) men sista utgåvan av Ittok, LVIII/2, kostade under 8000:- då och jag vill nog tro att den var klart bättre än dagens Akito.

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Mekanik var helt enkelt billigare förr för samma prestanda..
Intressant påstående, men är det sant?

Med Ittok LVIII/2 som möjligt undantag vs Akito 2, finns det några fler exempel? Dagens bastolva är förvisso dyrare, även med inflationen med i beräkningarna, men den är också klart bättre. (Att ge sig på att försöka uppskatta om prestandaökningen motsvarar prisökningen är rätt vanskligt.) Tittar man på elektroniken frestas man att hävda att byggkvalitéten gått ner (har aldrig gillat AV-lådorna) men prestanda har ju gått upp!

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
stefan wrote:
Mekanik var helt enkelt billigare förr för samma prestanda..
Intressant påstående, men är det sant?
Det skulle jag nog säga generellt. All mekanik som kan ersättas med elektronik blir billigare eftersom det inte krävs lika mycket "handpåläggning" på elektroniken. OM man kan ersätta tex en tung och komplicerad skivtallrik med en bättre servostyrning så sparar man mycket pengar.

Mekanik kräver mer mankraft (arbetskraft är dyrt idag), kostar mer i frakt och kräver mer råvara.

Att vissa företag, däribland Linn, stjälper resonemanget genom hög prissättning på billigt framställd elektronik är en annan sak.

/ B

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Javisst är mekanik dyrare än elektronik.. därom kan väl inget tvivel råda.. men är det därav självklart sant att mekanik är dyrare idag än för 20 år sedan? Relativt elektronik är den kanske det, men det var väl inte påståendet?

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 18:14 
Moderator
Moderator

Vilka belägg finns det för att mekanik är dyrare att tillverka idag, än för 20 år sedan?

En produkts kostnad och därmed i någon mån pris till konsument styrs idag till stor del av i vilken takt och mängd produkten kan tillverkas. Stor och jämn efterfrågan på en produkt möjliggör att producenten kan sätta upp ett produktions- och distributionssystem med stor snabbhet och korta ledtider i kedjan. Det innebär lågt pris till konsumenten. Liten eller ojämn efterfrågan på en produkt innebär det omvända.

Undra hur relationen är mellan efterfrågan på nyproducerade tonarmar till LP12an är idag, jämfört med för 20 år sedan? Det vore intressant att veta.

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Vilka belägg finns det för att mekanik är dyrare att tillverka idag, än för 20 år sedan?
Beror ju på vad man tittar på...
Massproduktion är KLART effektivare/billigare idag, tex bilar är ju billigare sett till egenskaperna.
Vitvaror likaså o de har ju en hel del mekanik.
Är väl enbart finmekanik (klockor tex) där man har svårt att automatisera som dragit iväg.

Sammanfattningsvis är det väl bättre att säga att produktion där stor del av jobbet görs manuellt är dyrare idag. Åtminståne på arbete i väst. :roll:
Produktion som kan automatiseras är ju i regel billigare idag. Även i mindre serie.

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker inte att det är helt relevant att mäta prestanda i absoluta mått så som ni gör. Det är väl fullkomligt självklart att man får mer för pengarna idag? Så är det ju för alla "teknik"-produkter. Tänk om SAAB försökte sälja en 900 från -89 som ny idag!? Eller om Eriksson försökte sälja en mobil från -89...

Allt är ju bättre idag, tar man hänsyn till det så tycker jag absolut att Linn var bättre förr :D på alla de sätt som Stephan skriver. Däremot vet jag inte om "det" var bättre..?

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 23:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hmmm....jag tar på mig att jag var lite otydlig när jag författade denna tråd.
Det jag menade var att det var bättre förr i det avseendet att det fanns trådar på detta forum som var intresantare att läsa baserat på mina egna intressen. Att jag sedan slängde ur mig att min gamla rigg skulle spela skjortarn ur 900 papp Linn-DSstereo var naturligtvis bara för att provosera lite!

Men......jag har lite svårt att tro att en 900 papp Linn-DS rigg (Klimax/Komri) förmedlar 870 papp(%) mer musikglädje än min(LP12/Kan=inköp 30 papp)............?

PostPosted: Sat Jan 10, 2009 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

snord wrote:
Men......jag har lite svårt att tro att en 900 papp Linn-DS rigg (Klimax/Komri) förmedlar 870 papp(%) mer musikglädje än min(LP12/Kan=inköp 30 papp)............?
Förhållandet i kvalité är sällan linjärt med priset, så där har du en poäng. För min egen del tycker jag Kan är helt värdelösa och tycker Philips JetSet ger mer spelglädje per krona räknat. För mig är spelglädje inte bara att det svänger utan även att en bit av verkligheten är förmedlad (i form av akustik, instrumentklang osv) och detta saknade jag i hög grad i Kan.

Men vad man tycker är "bäst" är i hög grad präglat av gammal vana och tidigare erfarenheter. Varje gång jag varit ute och lyssnat på dyra grejor (inkl Linn) är jag så glad när jag kommer hem och upptäcker hur bra det låter. Jag är inte lika övertygad om att jag skulle ha samma åsikt vid en direkt jämförelse mellan mina grejor och ett maxat Linn-system... :-)

/ B

PostPosted: Sat Jan 10, 2009 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Halloj!
Jag skulle först vilja ta en myt av daga (som jag säkert själv varit med och skapat).
Nämligen att de gamla LK-lådorna är mer påkostade än de ny AV-lådorna.
AV-lådorna ser kanske smäckiga ut men efter en rejäl "benchmarking" måste jag säga att de var osedvanligt välgjorda faktiskt.
Detta syns inte så mycket på utsidan, men på insidan ser man att det är ett påkostat och snyggt bygge.
Jag tror att dessa lådor är betydligt dyrare att tillverka än en LK-låda.
Detta kan vara en orsak till att Sneakyn fick ett enklare chassi.

Mekanik är billigare idag än tidigare liksom säkerligen all annan tillverkning (tyger, plaster, kemikalier, mat mm)
Dock har den grymma utvecklingen på data och elektroniksidan gjort att man knappt noterar denna förbättring.
Kostnaden för en skruv kanske har sjunkit till en tredjedel på 20 år samtidigt har kostnaden för dataminnen minskat till typ en miljon-del på 20 år (hittepåexempel)

Att värdera väljud i pengar är en lurig sak, råder ett linjärt samband eller finns det en avtagande gränsnytta?
Eller råder det kanske en "ökande gränsnytta" (om man nu kan säga så).
Finns det en basnivå som måste uppnås?
Kan möjligheten att uppgradera rent av minska lyssningsglädjen?

Personligen så har jag nog blivit lyckligare av att skaffa en bra Linn stereo (basnivå),
men därefter har nog lyckoökningen varit marginell efter varje uppgradering av min anläggning.
Tyvärr har jag mindre tid att lägga på musiklyssning än tidigare.
Tiden som man lyssnar på musik är viktig att lägga in i kalkylen...hur bra musik man har, hur man påverkas av musik,
vilket liv man har i övrigt osv påverkar oxå.
Alternativa saker att lägga pengar på tex resor, bilar, hus, barn, husdjur.
Alternativ att göra istället för att lyssna på musik, tex umgås med kompisar, barn, fru mm
Detta kan bli hur komplext som helst....

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sat Jan 10, 2009 01:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Sportis skulle nog hävda det. 8)

PostPosted: Sat Jan 10, 2009 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Stephan wrote:
Sportis skulle nog hävda det. 8)
Du känner mig allt för väl :wink:
Ja, förstår man inte musiken alls är man under basnivån.
En annan nivå är då man är nöjd med sin anläggning.

Nöjer man sig att spela sina favvolåtar är dessa båda nivåer låga&billiga.
Ska man utforska/njuta av ny musik ställer det högre krav på systemet.

Däremot att "lyckoökningen varit marginell efter varje uppgradering av anläggningen" - stämmer inte för mig. Då hade jag ju inte investerat så mycket slantar under årens lopp.
Det är svårt att jämföra upplevelser, alla känner vi ju olika och prioriterar olika. Få saker betyder lika mycket som musik för mig.

PostPosted: Sat Jan 10, 2009 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Huruvida man blivit generellt lyckligare av stereon är oxå en klurig sak.
Tack vare musik som jag lyssnat på så har jag förändrats som person, fattat andra beslut och fått ett annorlunda liv.
Jag upplever dock inte att jag blir generellt lyckligare för varje gång som stereon uppgraderas.
Hade det varit så, så hade jag haft hela vardagsrummet fullt med Klimaxburkar idag.
500-1000kkr är ett ganska lågt pris för att vara konstant lycklig 8)
För mig är stereon en av mina prioriterade nöjjen, väldigt kul men jag skulle kunna ha ett hyffsat bra liv utan musik
(skulle aldrig kunna njut av musik i en Netonet stereo).
När jag var yngre var musiken en nästan livsviktig del i mitt liv...

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 11:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Tänk om SAAB försökte sälja en 900 från -89 som ny idag!?
Porsche 911 verkar ju fortfarande gå bra att sälja...

Boeing 737 är en tvåmotorig version av 707, som flög första gången 1953. Görs fortfarande och säljer bra. "Nykomlingen" 747 är från slutet av 60-talet.

Och, som sagt, LP12 :)

JohanR

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00