Quote:
Det är ingen myt. En CD kan i princip ge full effekt vid 20 kHz med mycket låg dist, det kan inte en vinyl.
Men det är mycket sällan "full effekt" vid 20 kHz på musik, att CD kan lagra full nivå vid 20 k betyder inte att det används, musiken är helt enkelt inte sådan. Jag har en frekvensanalysator som man kan se spektralfördelningen på, det är max i mellanregistret, typiskt runt 2 kHz, sen avtar det i båda riktningarna, mätt med peak hold. Det gäller även Loudness war CD, det blir alltså inte fullt vid alla frekvenser bara för att man använder en limiter. Medelnivån höjs ju dock, men det är närmast en fördel för vinyl eftersom eventuellt knaster då drunknar i musiken.
Jag har en intervju i gamla avsomnade Amerikanska Audio med en gubbe som var tekniker på Motown på 60-talet. Han har rätt mycket utläggningar om hur de bar sej åt för att "klämma in" så mycket det gick på singlar för att just "låta mest" i radio. Det är inget nytt!
Den enda CD jag kan påminna mej som jag har som har fullt hela vägen från 20 - 20k är nån s.k. audiofilhistoria med John Clery som inte alls är loudness war mastrad. Den låter rätt förskräckligt ändå!
Vi får bara vara tacksamma att man inte håller på med loudness war på LP-skivor, och det har säkert, som du säger, med kundkretsens förväntningar att göra. Kanske också med gravörernas yrkesstolthet och att (gissningsvis) artisten inte hör resultatet och alltså inte kan tjata om att "jag vill låta mer än Xxxx".
JohanR