selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Test av andra nätkablar
PostPosted: Sat Aug 14, 2004 09:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej på er!

Jag fick tillfälle att låna hem 2 st. Jorma Design JPC 2.5 kablar.

Det finns ju en del olika åsikter ang. kablar, men man kan ju alltid prova. :roll:

Hur som helst så kopplade jag in dom på min Classik och AV5125.

Intryck:

Det blev oengagerat, platt och tråkigt, det spelades ljud istället för musik.
inget djup i instrumenten....

Satt och lyssnade på Sarah McLachlan - Afterglow , och "World of Fire" blev ofattbart seg med detta kablage, körde några låtar med samma resultat.

En snabb omkoppling och fas check ----> Play

Nu lät det mycket bättre, mera luftigt och driv i musiken.
Blev genast roligt igen att lyssna på musik. :D

Game, Set and Match :arrow: Standard Kablage

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 14, 2004 10:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har hört att switchade nätdelar tydligen inte ska påverkas av lite mer högkvalitativa nätkablar (varit uppe för diskussion tidigare i tråd här), kan väl tilläggas till JPC:s försvar...har Classiken switchad nätdel btw?

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 14, 2004 11:01 
Site Admin
Site Admin

Har som hastigast testat en sådan där nätkabel på min Ikemi. Den kabel han har som kostar omkring 800 var det, är det den du pratar om? Själv tyckte jag mest att det gjorde varken från eller till i mitt fall men grannen som utvärderade den på sitt system tyckte det var en klar förbättring i hans fall. Har också hört något liknande som du säger weezer att nätdelen inte påverkas lika mycket. Skillnaden borde väl kunna variera en del beroende på var eluttaget finns och vad man har för elektronik :?:

I mitt fall så var jag också nöjd och belåten med standardkablen förutom att jormas kabel såg betydligt häftigare ut. Om kabeln syns mer kan det ju vara snyggare med en sån. Får skaffa det när jag är nöjd med allt annat. :D

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 14, 2004 11:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har hört det där ang. det att switchade nätdelar inte ska kännas vid varken bättre kablar eller fasfel, men man kan ju prova ändå...

Classik Music har inte Switchad nätdel.

Last edited by Classik on Sat Aug 14, 2004 11:20, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 14, 2004 11:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nätkablar är mumbojumbo/ormolja, krasst sagt tycker jag. Kör själv med två Xindak PC-02 som jag köpte för en billig penning från Maos förlovade land Kina (ormolja i all ära, men feta kablar är snygga 8) )

Ärlig talat, skillnaden var inte direkt enorm. Den kabeln går ändå lös på $600/st på betrandaudio.com.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 14, 2004 11:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Synd det här med BFA , svårt att få tag i högtalarkablage så man kan jämföra.....snokarna numera är ju oftast terminerade i förväg....

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 15, 2004 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, Classic Music har en switchad nätdel. OCH en fet trafo för slutsteget. Inte illa för en sån liten låda...

Alla apparater, oavsett om de drivs av en trafo eller en Brilliant SMPS, påverkas av nätkablar. Precis som Linns inställning till mekaniska problem, där de eftersträvar att de grundläggande resonanserna ska kopplas vidare istället för att dämpas bort, så tycks gälla att "skräpet" ska vara lika fördelat över alla apparater och att strömmen på inget sätt ska begränsas (mer än den redan är av kontakter, kablar och proppar).

Undantaget från denna regel är _ibland_ slutstegen, vars dynamiska "skräp" inte alltid får övriga apparater att trivas. Då gäller det att skilja dem med annat uttag/annan propp. Generellt gäller regeln "filtrera icke!". Och ingenting jag har hört under 15 års experimenterande slår standardnätkablarna av typen Ching Cheng 3*1.0 mm2. Ett billigt alternativ om man exempelvis vill kapa till kortare kablar (det låter lika bra med korta längder men lödningen av kabeln är kritisk) är Biltemas datanätkabel som det står "Rhythm" på (passande, eller hur?).

Bara mina 2 öre,
Fredrik

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 15, 2004 23:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du skojar va.....

Det står ju inte ens "High Density Switch Mode Power Supply" på hemsidan för Classik Music som det gör på AV5125´s sida.

vore märkligt om dom inte underströk en sån viktig del.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, inget skoj. Den switchade nätdelen påminner en hel del om den som sitter i Kolektor (inte den första versionen som hade en liten kretskortstrafo utan den andra). Det är mao ingen Brilliant och ingen högströmsnätdel heller, den biten tar ju trafon hand om.

Linn har ju aldrig tryckt nåt vidare på att Kolektor har switchad nätdel heller. De kallar den väl för "Universal Power Supply" eller liknande om jag minns rätt.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 14:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

I senaste High Fidelity så testas det Nordost nätsladdar.Och på bl.a en Linn-rigg bestående av classic/tukan fick dom citat "vi har helt enkelt fått en dubbelt så bra anläggning och några förbättringar som bara inte gått att få bara genom att t.ex byta högtalare".Ett annat citat."Till och med Ivor Thiefenbrun skulle bli överraskad".

Det kanske bara är skitsnack,vad vet jag.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 20:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jojo, men då handlade det inte om kablar för 875:-/st. utan 3800:- och 6800:-/st. :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 21:32 
Site Admin
Site Admin

new order wrote:
"vi har helt enkelt fått en dubbelt så bra anläggning och några förbättringar som bara inte gått att få bara genom att t.ex byta högtalare"

Det kanske bara är skitsnack,vad vet jag.
Skitsnack är det kanske inte, men jag tar deras 'dubbelt så bra' med en stor nypa salt tills jag testat det själv. De sa för något år sedan något om att högtalarkablar för 80'+förstärkare för 20' skulle slå de omvända proportionerna. Samtidigt som de knappast skulle skriva så om de inte tyckte att kablarna var bra så har jag ändå väldigt svårt att tro att det finns någon i praktiken som gjort det valet...

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ännu inte haft tillfälle att lyssna på olika nätkablar, så jag vet inget om det eventuell ljudande resultatet ur min synvinkel.

Men vilka är argumenten (och eventuell teknisk bevisning) för att den sista metern av strömförsörjningen kan ha så stor betydelse med tanke på hur resten av distributionskedjan ser ut?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag har ännu inte haft tillfälle att lyssna på olika nätkablar, så jag vet inget om det eventuell ljudande resultatet ur min synvinkel.

Men vilka är argumenten (och eventuell teknisk bevisning) för att den sista metern av strömförsörjningen kan ha så stor betydelse med tanke på hur resten av distributionskedjan ser ut?

/ B
Min kvalifiserade gissning är att eftersom de brukar vara skärmade så är det att det går ut mindre elektromagnetiskastörningar till omkringliggande signalkablar.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klart att de fick förbättringar de inte kunnat få genom att byta högtalare. Nätkablar gör stor skillnad, tycker jag, men av ett helt annat slag än högtalarbyte. Ibland är det så subtilt att ljudet tycks låta precis likadant, men ändå är det en grundläggande skillnad i tempot, eller känslan i musiken.

Ärligt talat tror jag inte jag lyssnat på några nätkablar från Nordost, men jag har hittills inte hört några riktigt dyra nätkablar som låter bra. Oftast softar/rör de till musiken så att allt blir lite snällare. Och långsammare. Och tråkigare... Hur recenscenten beskrev skillnaderna brukar avgöra om den är värd att kolla upp.

Jag försöker att inte ha förutfattade meningar om enskilda kablar (eller annat) innan jag har hört dem, men man tappar ibland orken att prova nya exotiska och svindyra tillbehör efter den n:te besvikelsen. Det är roligare att testa de löjligt billiga och finna att Biltema råkar göra en riktigt hyfsad kabel för 29 kr.

/Fredrik

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00