1) I samband med flytten byttes först Kairn mot ett 5103 försteg. Stort lyft. Sedan köptes en 2250 för att driva Katan.
2) Nästa problem var att sätta samman mina två system till ett enda. Det visade sig vara svårt. Tänkte sälja min Classik Di och köra min Harman Kardon DVD som transport. Men HK:n lät mycket sämre än Classiken som transport. Alltså fick Classiken vara kvar.
Istället köptes nu ett demo Chakra 6100 till reducerat pris för att driva bakhögtalarna och center. Samtidigt köps 2x5 meter 600 kabel till Kabrarna.
3) Unik högtalarna säljes, istället får Kabrarna vara bakhögtalare.
4) Nu kommer Linns aktiva 2007 sommarkampanj. Äntligen finns det nya aktiva filter till Kaber. Från TaktoTon inhandlas ett Akurate 2200 slutsteg, med 10% rabatt plus aktiva filter till hela anläggningen! YES. Nya filter till Kabrar, Katan, och Trikan center.
Kabrarna drivs nu med 6100 för bas och mellan, med AK2200 tar diskanten. 2250 driver centern aktivt, medan Katan drives aktivt av två LK100. Det låter väldigt bra.
5) Byter 5103 till ett Akurate försteg, kommer inte ihåg riktigt när det var dock. Ännu ett lyft, inte minst vad gäller digtalomvandlingen från DVD.
6) I april 2008 bytes tjock-tv mot platt-tv, en plasma LGPG6000. Ljudet lyfter ytterliggare. Ett gott råd till den som har tjock-tv mellan högtalarna: byt den mot en platt-tv så fort som möjligt.
7) I maj 2008 bytes Ikemi och Classik di mot en begagnad Unidisk 1.1. Ibland saknar jag lite av Ikemins driv, men Unidisk är så mycket bättre på allt annars, och med bättre förstärkare så ... Det blev ingen DS spelare pga av mitt film-, musik-DVD och opera-intresse.
8 ) I september 2008 inköps en Popcorn Hour och en NetGear ReadyNas. Ljudet förbättras inte men jag bränner mindre DVD än tidigare.
9) Oktober 2008, Chakra 6100 bytes mot Chakra 4200. Och nu lyfter ljudet ytterliggare. Aktiva Kabrar är otroligt bra. Ljudet är helt otroligt med 6100, men med Unidisk och LP12 så åstadkommer 4200 musikmagi.
10) Sista steget, dagen före nyårsafton 2008. Platt-tvn åker upp på väggen. Den gamla Ikea bänken åker ut. Istället kommer en liten Anne bänk, bredd 80 cm, djup 40cm. Och nu lyfter ljudet ännu mer. Wow, helt otroligt vilken effekt det får. Alltså, tjock-tv ut, platt-tv in och upp på väggen, det är mitt råd. Notera att den optimala tunedemade distansen mellan Kabrarna är 108 cm, tv är 104 cm bred! Accidental planning.
11) Jag är pank, men lycklig.