Med stor risk för att framstå som väldigt velig

, så har jag lite ytterligare information kring mina vedermödor med sub installationen.
Kortfattat så kan man sammanfatta hur det gått till så här:
1. Simonsson installerade med en kabel ansluten till OUT LEFT på 2250 slutsteget.
2. Jag började experimentera med 2 kablar anslutna och tycket först att det var bättre men insåg dock ganska snart att det var sämre (jag lurades bland annat av en mera tydlig bas). Gick därför tillbaks till en kabel.
3. Efter tips på Selleri så tejpade jag ihop de båda signalkablarna till subben och tyckte nu att detta var bättre än med en kabel.
4. Sänkte nivån 2 db jämfört ”grundinställningen” och tyckte att detta blev bättre (alltså total sänkning 8db jämfört med en kabel).
Jag har nu levt med detta i ca en månad och har… ändrat mig igen.
Ibland har jag lite svårt för att fatta

, har varit med om detta förut. Det börjar med en känsla av att något inte är helt ok, som växer sig starkare ju mer tid som går och ju mer jag lyssnar på systemet fram till en punkt då jag inser att något måste göras. Vad jag gjorde nu var att gå tillbaks till en kabel igen. Upplevelsen var som en ”utandning” av lättnad. Den svaga irritationen försvann.
Ljudmässigt så märks subben mindre med bara en kabel ansluten och jag kommer ibland på mig med att undra om den verkligen har slagit till men jag är helt säker på att denna inställning är det bästa hittills.
En annan intressant sak var att jag till en början behöll min –2db inställning men redan efter ca en halvtimmas lyssning så tyckte jag att basen var fel. För stark och musikaliskt lite off. Min första tanke var då att sänka den ytterligare, men av någon anledning så gjorde jag istället så att jag återgick till ”grundinställningen”. Nu föll alla bitar på plats och trots att den nu spelar 2 db upp så integrerar den bättre med Espek och märks faktiskt mindre än när den spelar svagare. Kan det vara så att baselementen på Espek får större motstånd och spelar mer tight på grund av det lufttryck som subben skapar?
Resultatet är alltså nu att jag efter denna lilla utflykt är tillbaks på exakt den inställning som Anders gjorde när han var hemma och installerade. Jag använder en kabel ansluten till RIGHT OUT på 2250 steget. (Jag valde höger för att i de flesta symfoniorkestrar så sitter kontrabasarna till höger. Spelar troligtvis ingen roll, med det kändes bättre så) Alla nivåer är också som Anders lämnade dem.
Min erfarenhet är nu att det är oerhört lätt att lura sig och tycka att det är bättre med 2 kablar eftersom det låter lite häftigare och att basen blir tydligare och lättare att följa, men att denna inställning i längden blir jobbig att lyssna på. Jag måste därför (vilket jag gärna gör) tillstå att jag delar det resonemang som Lejonklou har beträffande 1 eller 2 kablar.