Angående Keel.
Man kan förstås ta vilket pris man vill för en produkt.
80kkr för Keel är säkert motiverat ur prestandasynvinkel (hur man nu räknar ut det).
Linn skulle dock kunna sälja Keel för halva priset och ändå tjäna pengar på den.
Man har valt att ha ett högt pris för att kunna täcka utvecklingskostnaden med en låg volym.
Strategin är att varje Keelkund betalar en stor del av produktens utvecklingskostnad.
Typ: 10kkr tillverkningskostnad 20kkr utvecklingskostnad
Detta funkar så länge man har kunder som vill betala och saknar konkurrenter som tillverkar en liknande produkt.
Jag tycker dock att det är ett cynisk trist sätt att betrakta sina kunder.
Linn är ett företag för entusiaster, man bör behandla dem som den i särklass viktigaste tillgången
man har och inte som något vinstoptimeringsverktyg.
Om Linn hade varit på samma nivå som sina kunder så hade man betraktat Keel som en fantastisk möjlighet
att till en rimlig summa pengar ge sina trogna LP12 ägare som kanske hängt fast vid företaget i 20 år eller
mer en otrolig kostnadseffektiv uppgradering.
Istället försöker man klura ut hur mycket man kan ta för produkten utan att det blir alldeles för pinsamt.
Linn är ett vinstdrivande företag.
Men det är oxå ett entusiastföretag som till stor del skapats och marknadsförs av sina egna kunder.
Selleri-forumet har tex säkerligen inneburit extraförsäljning av Linnprodukter för flera miljoner kronor.
_Nu kan jag inte skriva mer för familjen kallar...
